Abstract
Sexuality has become increasingly relevant in education due to social movements that have transferred these issues into the curricular domain, advocating for the importance of addressing historically marginalized topics once confined to the family/private sphere. Schools have emerged as pivotal spaces empowering individuals with essential tools for developing progressive autonomy. Consequently, childhoods are shaped by pedagogical decisions and practices that determine what is articulated or silenced within educational institutions. This study aims to identify and analyze the Comprehensive Sexual Education (CSE) contents outlined in the Jurisdictional Curriculum Design for Kindergarten in the province of San Luis, Argentina. Employing a qualitative exploratory methodology, document analysis serves as the primary data collection technique to scrutinize the curricular organization specified in the aforementioned design. The implementation of these instruments facilitates the identification, analysis, and unraveling of the minimal CSE contents proposed. The findings indicate a widespread absence of these contents within each curricular unit, predominantly emerging from a biomedical perspective. While the curriculum emphasizes the importance of addressing these topics and their transversal integration, it lacks specific guidance, tools, or recommendations to ensure effective classroom and institutional practices on this subject.
References
Abraham, R., Aparo, C., Arrieta, A., Avaca, P., Barroso-Gatica, B., Busto, S., Cabrera, S., Calcagni, M., Caram, L., Carrizo, S., Comatelli, L., Di Battista, D., Domínguez-Houlli, M., Fernández, G., Flores, M., Francioli, M., Giachero, S., Heredia, N., Lescano, J., … Zanetti, D. (2019). Diseño Curricular Jurisdiccional de Jardín de Infantes de la Educación Inicial. Resolución N° 250-ME-2019. Ministerio de Educación, Gobierno de la Provincia de la San Luis. https://educacion.sanluis.gov.ar/wp-content/uploads/2018/02/Dise%C3%B1o-Curricular-Jardin-de-Infantes.pdf
Bustelo, E. (2013). Notas sobre infancia y teoría. Diplomatura Modalidad virtual: Infancia, educación y pedagogía. FLACSO.
Cocco, P. y Muñoz, M. (2022). ESI y el abordaje dentro de la institución: una mirada posible sobre la transversalidad en educación. En N. Cocciarini y A. Malizia (Comps.), Trans-formando los saberes desde la experiencia (pp. 27-33). HyA Ediciones.
Faur, E. (2007). Educación integral de la sexualidad. Aportes para su abordaje en escuelas secundarias. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.
Morgade, G., Baez, J., Zattara, S. y Díaz-Villa, G. (2011). Pedagogías, teorías de género y tradiciones en “educación sexual”. En G. Morgade (Coord.), Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa (pp. 31-51). La Crujia Ediciones.
Preinfalk-Fernández, M. (2022). Educación Sexual en Costa Rica. Tensiones y avances en las primeras décadas del siglo XXI. Revista Estudios. (45) Universidad Nacional de Costa Rica, 1-17. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/53327/53733
Quiroga, A. (2014). Enfoques y perspectivas en psicología social. Ediciones Cinco.
Riviere, P. y Quiroga, A. (2002). Psicología social y crítica de la vida cotidiana. En Riviere, P. y Quiroga, A. Psicología de la vida cotidiana. (pp.9-17). Nueva edición.
Rodríguez-Osorio y Hurtado-Acosta. (2015). Educación sexual de niños y niñas: Algunas definiciones desde los saberes de padres de familia, maestros y niños [Tesis de Licenciatura, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional Universidad Distrital - RIUD. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/2172
Schlemenson, S. (2000). “Subjetividad y escuela”. En G. Frigerio, M. Poggi y M. Giannoni (Comps.), Políticas, instituciones y actores en educación (pp. 85-90). Novedades Educativas.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación (2da ed.). Paidós.
Yasbitzky, A. C. y Bedetti, M. B. (2023). La Educación Sexual Integral (ESI) en el profesorado de educación inicial y su abordaje durante la pandemia. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(18), 16-28. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/805
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education