Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Didactic Strategies for Utilizing the Gesell Chamber
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Gesell Chamber
Didactic Strategies
Teaching-Learning
Pedagogy
Research
Social Outreach
Cámara Gesell
Estrategias didácticas
Enseñanza-aprendizaje
Docencia
Investigación
Acción social

How to Cite

Alpízar Jiménez, L., & Vindas Brizuela, J. M. . (2025). Didactic Strategies for Utilizing the Gesell Chamber. Revista Educación - Journal of Education, 49(1). Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/60903

Abstract

This bibliographic review, covering the period from 2009 to 2024, provides a brief overview of the origin and characteristics of the Gesell Chamber, along with its educational benefits. It draws on experiences, research, and documentation from Costa Rica and Latin America, aiming to contextualize and encourage the faculty of the University of Costa Rica’s School of Education to use this tool for teaching, research, and social outreach. The review follows a qualitative approach, describing and characterizing the didactic applications of the Gesell Chamber within the field of Educational Sciences. The study concludes by analyzing the mission, vision, and objectives of each school within the Faculty of Education at the University of Costa Rica, advocating for the integration of the Gesell Chamber as part of their educational methodology aligned with specific curricula. Additionally, didactic recommendations are provided for each school, aiming to inspire the use of the Gesell Chamber in developing strategies specific to each discipline, including in situ learning spaces, information collection, creative expression, modeling, analysis, assessment, and evaluation of individuals in various developmental stages or special conditions, whether individually, in groups, or within familial contexts. The main finding indicates that the Gesell Chamber is an effective didactic strategy, facilitating human interaction, problematization of social relations, critical and situational analysis, and promoting training, academic activities, dissemination of pedagogical processes, research, and social outreach.

PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bei, E. I., Oiberman, A., Teisseire, D. y Barres, J. (2018). Estrategias del niño ciego para alcanzar el desarrollo cognoscitivo: Estudio cualitativo. Archivos Argentinos de Pediatría, 116(3), 378- 384. https://dx.doi.org/10.5546/aap.2018.e378

Bergonzo, A. (2018). Cámara Gesell y práctica profesionalizantes para psicopedagogos en Orientación Vocacional. Revista Difusiones, 14(14), 147-157. http://ediciones.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/difusiones/article/view/135

Bravo, E. (2011). La implementación de la Cámara de Gessell como medio alternativo para la no revictimización en el proceso penal ecuatoriano [tesis de grado, Universidad Internacional SEK]. Repositorio de la Universidad Internacional SEK. http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/531

Bravo, P. y Varguillas, C. (2015). Estrategias didácticas para la enseñanza de la asignatura Técnicas de Estudio en la Universidad Nacional de Chimborazo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 271-290 https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.13

Calvo, N. (2009). Análisis de la simulación dinámica como herramienta de apoyo directivo a la gestión del talento en organizaciones de consultoría. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 18(1), 135-154. https://www.researchgate.net/publication/43252548_Analisis_de_la_simulacion_dinamica_como_herramienta_de_apoyo_directivo_a_la_gestion_del_talento_en_organizaciones_de_consultoria

Carranza, P. E. (2009). Investigación sobre el estilo de apego en niños preescolares pertenecientes a familias multiproblemáticas. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 45-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339630252003

Chinchilla, R. (2014). Trabajo con una familia, un aporte desde la Orientación Familiar. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-27. dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17631

Del Águila, A. (2017). Cámara Gesell: Una herramienta para reducir la victimización secundaria en menores víctimas de delitos sexuales [tesis de grado, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/67235

Escuela de Administración Educativa [EAE]. (2022). Misión y Visión. EAE UCR. https://www.eae.ucr.ac.cr/mision-vision

Escuela de Educación Física y Deportes [EDUFI]. (2022). Marco estratégico. EDUFI UCR. https://edufi.ucr.ac.cr/es/marco-estrategico

Escuela de Formación Docente [EFD]. (2024). Escuela de Formación Docente. EFD UCR. https://formaciondocente.ucr.ac.cr/inicio/

Escuela de Orientación y Educación Especial [EOEE]. (2021). Misión, visión, valores - EOEE. EOEE UCR. https://eoee.ucr.ac.cr/mis-vis-val-eoee

Facultad de Educación. (2017). Plan estratégico Facultad de Educación 2017-2021. Facultad de Educación UCR. https://facultadeducacion.ucr.ac.cr/index.php/documentos/59-decanato/62-plan-estrategico

Falconi, J., Kuna, K., Sarmiento, W. y Andrade, C. (2019). Gestión administrativa: Estudio desde la administración de los procesos en una empresa de motocicletas y ensamblajes. Visionario Digital, 3(2), 155-169. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.406

Folgueiras, P. (2016). Técnica de recogida de información: La entrevista. Diposit Digital, 1-11. http://hdl.handle.net/2445/99003

Galán, J., Rodríguez, B. y León, E. (2021). Cámara de Gesell digital: Adecuaciones para prácticas profesionales en distanciamiento social. Apertura, 13(2), 70-87. http://doi.org/10.32870/Ap.v13n2.2026

Guillén, N. (2019). Efectividad de estrategias didácticas utilizadas para propiciar el logro de un mismo objetivo curricular en la Escuela de Secretariado Profesional de la UNA: Percepción estudiantil. Revista Internacional de Administración de Oficinas y Educación Comercial, 4(2), 51-74. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6716009

Gurdián-Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-educativa. Ider.

Instituto de Investigación en Educación [INIE]. (s.f.). Misión, visión y plan estratégico. INIE UCR. https://inie.ucr.ac.cr/?page_id=6776

Kaplan, S. y Petetta, S. (2019). La cámara Gesell, una herramienta de entrenamiento para terapeutas sistémicos. En Universidad de Buenos Aires (Ed.), XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología (pp. 90-93). Universidad de Buenos Aires.

López, J. (2018). Comprensión de la probabilidad de jóvenes con discapacidad intelectual. Revista Científica, 33(3), 306-315. https://doi.org/10.14483/23448350.13326

Luque, B. (2014). Metodología para la creación de un laboratorio de lengua de señas. Revista de Investigación, 38(83), 81-110. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142014000300006&lng=es&tlng=es.

Masís, R., González, E. y Bermúdez, A. C. (2021). Plan estratégico 2021-2025: Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información. EBCI UCR. https://ebci.ucr.ac.cr/quienes-somos/

Morocho, L. (2015). Herramientas Didácticas utilizadas por el docente informático y su incidencia en el aprendizaje de los estudiantes de la escuela María Paulina Solís de la provincia de Zamora Chinchipe, cantón Yantzaza, período lectivo 2013-2014 [tesis de grado, Universidad Nacional de Loja]. Repositorio UNL. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/23051

Oiberman, A. (2009). Evaluación del Proceso Cognoscitivo de Bebés en Cámara Gesell. En M. Richaud y J. Moreno (Eds.), Investigación en Ciencias del Comportamiento (pp. 231-241). CIIPME-CONICET. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/117178

Ortíz, J. (2018). Beneficios de la Cámara de Gesell y Centro Internacional de Simulación Clínica (CISC) como estrategia pedagógica en el desarrollo de competencias y habilidades profesionales en estudiantes de bachillerato en psicología de la UNIBE. PsicoInnova, 2(1), 53-62. https://doi.org/10.54376/psicoinnova.v2i1.17

Pastor, R. (2019). Herramientas didácticas orientadas al estudiante y el rendimiento académico [tesis de grado, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. Repositorio Institucional UPCH. https://hdl.handle.net/20.500.12866/7310

Reyes, B. (2019). La entrevista de menores por maltrato psicológico en cámara Gesell y su influencia en la eficacia del debido proceso, en la Corte Superior de Justicia Pasco-2018 [tesis de grado, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. Repositorio Institucional UNDAC. http://repositorio.undac.edu.pe/handle/undac/1438

Ríos, A. y Varela, J. (2018). La lectura y audición, ¿tienen efecto en la escritura de estudiantes universitarios?. Revista mexicana de investigación educativa, 23(79), 1149-1169. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000401149&lng=es&tlng=es.

Rueda, M. y López, J. (2015). Desarrollo de un procedimiento de evaluación e intervención con alumnos con dificultades de aprendizaje en el aula especial de observación –Cámara Gesell- [informe técnico, Universidad de Salamanca]. GREDOS. Repositorio Institucional de la Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/126866

Salamea, R. (2015). Utilidad de la Cámara de Gesell en el desarrollo de las competencias profesionales del psicólogo en la Universidad Técnica de Machala. En Universidad Técnica de Machala (Ed.), Memoria de artículos del I Congreso Internacional de Ciencia y Tecnología UTMACH 2015 (pp. 55-63). Universidad Técnica de Machala. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/4917

Salgado, E. (2012). Muybridge y Gesell: Pioneros de los métodos de investigación visual en Psicología. Revista Costarricense de Psicología, 31(1-2), 191-210. https://www.academia.edu/98592598/Muybridge_y_Gesell_Pioneros_de_los_m%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_visual_en_Psicolog%C3%ADa

Salinas, V., Andrade, M., Sánchez, R. y Velasco, F. (2013). Análisis de los conocimientos y opiniones de profesores sobre la reforma integral educativa de la Educación Básica. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 92-103. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55125665007

Sierra, G. (2013). Cámara de Gessel como herramienta investigativa en los abusos sexuales de niños y niñas. Gaceta Internacional de Ciencias Forenses, (7), 46-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4214052

Vassallo, J., Bravo, N., Abadie, Y. y Villar, V. (2015). Lumbar puncture training using simulation-based educational strategies. Experience in a clinical pediatric residency [Entrenamiento de punción lumbar mediante estrategias educativas basadas en simulación. Experiencia en residencia clínica pediátrica]. Arch Argent Pediatr, 113(6), 544-549. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2015.eng.544

Villalobos, L. R. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.

Zambrano, G., Moreira, M., Morales, F. y Amaya, D. (2021). Recursos virtuales como herramientas didácticas aplicadas en la educación en situación de emergencia. Polo de Conocimiento, 6(4), 73-87. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2539

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.