Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Teacher Professional Development Policies at the National University of Agriculture in Honduras Interpretations from Stakeholders
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Higher Education
Teacher Policies
Professional Development
Teacher Training
Teacher Qualifications
Teacher Recruitment
Employment Conditions for Teacher
Enseñanza superior
Política docente
Desarrollo profesional
Formación de docentes
Competencias docentes
Reclutamiento docente
Condiciones de empleo docente

How to Cite

Murillo Lizardo, O. D. (2025). Teacher Professional Development Policies at the National University of Agriculture in Honduras Interpretations from Stakeholders. Revista Educación - Journal of Education, 49(1), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61278

Abstract

This study aimed to analyze the implementation of teacher professional development policies at the National University of Agriculture (UNAG) in Honduras, focusing on the interpretations and reinterpretations of educational stakeholders during the intervention process led by the Commission appointed by the National Congress between 2017 and 2020. The research employed a qualitative approach, utilizing an exploratory case study method grounded in the perspective of the educational policy cycle and the inductive formation of analytical categories. Data collection techniques used during 2021–2022 included document analysis from primary and bibliographic sources, as well as semi-structured interviews with 30 participants representing three university sectors: faculty, students, and administrators. Data analysis was conducted using Qualitative Content Analysis with the support of ATLAS.ti software, version 8. The findings revealed that professional development policies at UNAG were centered on three thematic axes: teacher training, academic career development, and the institutional socio-educational context, all within a landscape shaped by political and personal interests. The study concluded that unclear regulations, insufficient economic incentives, and selective decision-making support contributed to dissatisfaction and inequality among teaching staff. Moreover, the Intervention Commission's involvement created an institutional environment marked by power struggles among faculty groups, alongside resistance and apathy toward the new policies. It is recommended that UNAG implement an Internal Work Regulation and a Professional Advancement Framework to standardize employment conditions and establish processes for recognizing economic incentives.

https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61278
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alarcón, F. (2016). La Gestión de la Calidad en Educación Superior en América Central. Seminario sobre Sistemas internos de aseguramiento de la calidad de la educación en las instituciones de educación superior en Nicaragua.

Alemán, A., Alfaro, J. y López, M. (2024). La formación en competencias docentes para desarrollar a los mejores profesores universitarios. Revista Panamericana de Pedagogía, (37), 38-53. https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2903

Ball, S. (1987). The Micro-Politics of the School: Towards a theory of school organization [La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar]. Routledge.

Ball, S. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, (2-3), 19-36. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14985

Bowe, R., Ball, S. y Gold, A. (2017). Reforming Education and Changing Schools. Case studies in policy sociology [Reformas educativas y cambios en las escuelas. Estudios de caso en sociología política]. Routledge.

Bozu, Z. y Imbernón, F. (2016). El presente y el futuro de la formación permanente docente del profesorado universitario. Educación y ciencia, 5(45), 94-105. https://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/387

Buils, S., Arroyo-Ainsa, P., Sánchez-Tarazaga, L. y Esteve-Mon, F. (2023). Competencias docentes para el desarrollo profesional en la universidad actual. Journal of Supranational Policies of Education, (17), 76-102. https://doi.org/10.15366/jospoe2023.17.005

Chacón, L. (2016). Diagnóstico situacional de la formación docente en Honduras. En Revista Calidad en la Educación Superior, 7(1), 205-232. https://doi.org/10.22458/caes.v7i1.1439

Comisión Interventora. (2018a). Informe final al Congreso Nacional. Archivo Secretaría General UNAG.

Comisión Interventora. (2018b). Resolución CI-U-037-11-2018. Archivo Secretaría General UNAG.

Consejo de Educación Superior. (2017). Acta No. 320. Sesión extraordinaria. Archivo Consejo de Educación Superior.

Consejo de Educación Superior. (2020). Acta No. 341. Sesión extraordinaria. Archivo Consejo de Educación Superior.

Dirección de Educación Superior - Universidad Nacional Autónoma de Honduras. (2018). La educación superior de Honduras y sus líneas estratégicas de desarrollo. Dirección de Educación Superior.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Imbernón, F. (2020). Desarrollo personal, profesional e institucional y formación del profesorado. Algunas tendencias para el siglo XXI. Revista Qurrículum, (33), 49-67. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2020.33.04

Imbernón, F. y Guerrero, C. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia, (56), 1-12. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/11

Lavooy, V. (2017). Necesidades y responsabilidades vinculadas al desarrollo profesional de profesores de educación superior. Revista Internacional de Estudios en Educación, 17(1), 61-72. https://doi.org/10.37354/riee.2017.169

Martínez, Y. (2018). Una mirada al proceso de formación de la Universidad Nacional de Agricultura en Honduras, y la apertura a la feminización de su estudiantado, 1952 – 2013. En O. Murillo (Ed.), Historia de la Universidad Nacional de Agricultura en la Educación Agrícola de Honduras (pp.121-155). Guardabarranco.

Mayring, P. (2015). Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures [Análisis Cualitativo de Contenido: Antecedentes y Procedimientos teóricos]. En A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping y N. Presmeg (Eds.), Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Examples of Methodology and Methods (pp. 365-380). Springer.

Montes, D. y Suárez, C. (2016). La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 51-64. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/996

Morales, R. (2013). Los cambios en la gobernanza del sistema educativo en Honduras: La política de desconcentración de la educación pre-básica, básica y media (1990-2010) [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Porto.

Murillo, O. (2013). De Escuela Nacional de Agricultura a Universidad Nacional de Agricultura, el cambio curricular (1993-2012) [Tesis de maestría inédita]. Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán.

Nóvoa, A. (2021). Profesores: ¿el futuro aún tardará mucho tiempo?. En C. Vélaz y D. Vaillant (Eds), Aprendizaje y desarrollo profesional docente (pp. 49-55). Organización de Estados Iberoamericanos – Fundación Santillana.

Núñez, R. (2017). Una mirada a la educación superior y sus desafíos en Honduras. En Educación Superior y Sociedad (ESS), 24(24), 181-204. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/55

Oliveira, D. (2020). Actores sociales que intervienen en la formación continua y desarrollo profesional docente. En R. Limón (Ed), La formación continua y el desarrollo profesional docente en el contexto de nuevas normalidades. Ciclo Iberoamericano de Encuentros con Especialistas (pp. 144-150). Gobierno de México – Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (Mejoredu) - Organización de Estados Iberoamericanos.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2015). Las carreras docentes en América Latina. La acción meritocrática para el desarrollo profesional. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Universidad Nacional de Agricultura - Comisión Interventora. (2017, 23 de diciembre). Estatuto de la Universidad Nacional de Agricultura. La Gaceta, (34525). https://portal.unag.edu.hn/normativas/

Vaillant, D. (2007). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Pensamiento Educativo, 41(2), 207-222. https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25699

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.