Abstract
Given the need for free training opportunities for deaf individuals, with digital competency content delivered in an inclusive manner, virtual education emerges as a key alternative to meet this demand. This study focuses on the role and involvement of families as a crucial factor in the educational success of deaf students, providing support throughout their virtual continuous education process. The primary aim of this research is to develop effective strategies for engaging family members in the comprehensive support of deaf students in virtual environments, thereby enhancing their motivation, access to technology, and time management. The study has a descriptive scope and a mixed-methods approach, focusing on virtual training for 28 deaf students at the Technical University of Machala in Ecuador. It included phases of virtual instruction, alongside collaboration with sign language interpreters. Data collection was carried out through online surveys conducted in the second half of 2023, followed by statistical analysis and scale evaluations to generate tables. Findings indicate that family awareness of emotional support and motivation is critical to their children's learning. The study emphasizes the importance of an inclusive educational environment that respects deaf identity and provides ongoing technical support. The most significant contribution of the family in the virtual training of deaf individuals is emotional, communicative, and adaptive support. It is recommended to train family members in digital competencies beforehand, to facilitate their access to platforms adapted to the needs of deaf individuals, such as those with automatic subtitles or real-time interpreters.
References
Acero, M., Daza, J., Pardo M., Hernández, A., Cuberos, L., Díaz, J. y Ochoa, M. (2020). Aula Móvil: experiencia itinerante, aproximaciones a la educación popular. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/12443
Alain, L. y Vejarano, R. (2016). Alternativas tecnológicas para mejorar la comunicación de personas con discapacidad auditiva en la educación superior panameña. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 23, 219-235. https://revistaseug.ugr.es/index.php/reugra/article/view/16640/14166
Barba, M., Pullas, P., Olmedo, Raquel., Marcillo, J. y Navas, C. (2019). Las ofertas académicas de la educación a distancia para personas sordas. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 26-45. https://doi.org/10.30827/ETICANET.V19I1.11859
Barragan, X. y Guevara, F. (2016). El gobierno electrónico en Ecuador. Revista Ciencia Unemi, 9(19), 110-127. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol9iss19.2016pp110-127p
Bartolomé, D., Martínez, L. y García, V. (2021). La inclusión en la educación superior ecuatoriana: algunas iniciativas. Revista Espacios, 42(9), 57-68. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n09p05
Catin, G., Villanueva, V., Muñoz, K. y Cárdenas, C. (2020). Coeducador y modelo lingüístico: presencia de la comunidad sorda en el contexto educativo chileno y colombiano. Perspectiva Educacional, 59(2), 136-162. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1058
Chaparro, M., Escalante, G. y Samacá, E. (2013). Las TIC como estrategia didáctica dentro del proceso educativo de estudiantes universitarios sordos. Revista Cuidado y Ocupación Humana, 2, 1-14. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/coh/article/view/2155
Charry-Bressan, L., Torres-Aya, L. y Rodríguez-Cárdenas, D. (2023). Inclusive Education and Identity Formation in Secondary School Students with Hearing Disabilities [Educación inclusiva y formación de la identidad en estudiantes de educación secundaria con discapacidad auditiva]. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/REE.27-2.15902
Clavijo-Castillo, R. y Bautista-Cerro, M. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación Alteridad, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/ALT.V15N1.2020.09
Crume, P. (2013). Teachers’ Perceptions of Promoting Sign Language Phonological Awareness in an ASL/English Bilingual Program [Percepciones de los docentes sobre la promoción de la conciencia fonológica en lengua de señas en un programa bilingüe ASL/Inglés] Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 18(4), 464-488. https://doi.org/10.1093/deafed/ent023
Franco, A. (2023). La lengua de señas ecuatoriana para la inclusión de los estudiantes con discapacidad auditiva. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 9(1), 1038-1050. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3177
Garberoglio, C. L., Guerra, D. H., Sanders, G. T. y Cawthon, S. W. (2020). Community-Driven Strategies for Improving Postsecondary Outcomes of Deaf People [Estrategias de desarrollo comunitario para mejorar los resultados postsecundarios de personas sordas]. American Annals of the Deaf, 165(3), 369-392. https://dx.doi.org/10.1353/aad.2020.0024
Inca, M. y Sánchez, M. (2023). Educación virtual y Aprendizaje en los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales de Básica Superior. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(38), 49-58. https://doi.org/10.47189/RCCT.V23I38.597
Marschark, M. y Spencer, P. (2010). The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education [Manual Oxford de Estudios sobre Sordera, Lenguaje y Educación]. Oxford University Press. https://academic.oup.com/edited-volume/28159
Monjelat, N., Cenacchi, M. y San Martín, P. (2018). ¿Programación para Todos? Herramientas y Accesibilidad: Un Estudio de Caso. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 213-227. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100213
Pérez, J. (2022). Dilemas de la inclusión y discapacidad en la educación superior. Perfiles Educativos, 44(175), 132-149. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.60179
Pradas, S. (2017). La neurotecnología educativa: Claves del uso de la tecnología en el proceso de aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 6(2), 40-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7202255
Rodrigo, C. (2019). Impacto de la aplicación Reader como herramienta de apoyo en la lectoescritura de las personas con discapacidad auditiva de la Asociación Central de Sordos El Alto. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 17(17), 239-258. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2019000100012&script=sci_abstract
Rodríguez-Fleitas, X., Fresquet-Pedroso, M., Marzo-Peña, A. y Baguer-García, E. (2022). El enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas. Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu, 9(2), 70-81. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2022V9N2.007
Rodríguez-Rodríguez, B., Hernández-Nodarse, T., Santos-Fernández, D. y Carrera-Morales, M. (2016). Caracterización de las familias con hijos sordos para el desarrollo de la orientación educativa. Revista Ra Ximhai, 12(5), 27-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46147584002
Rodríguez, V., Veloz, L. y Reyes, R. (2018). Las ayudas técnicas. Recurso para garantizar la inclusión educativa de personas con discapacidad auditiva. Revista Conrado, 14(63), 229-234. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/757
Rojas, M. (2021). Los retos de una educación virtual para estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista Hamut’ay, 8(1), 9-22. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2232
Salazar, M. (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 193-214. https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a9
Skliar, C. (1997). La educación de los sordos. Una reconstrucción histórica, cognitiva y pedagógica. Ediunc. https://www.cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Skliar_educacion_sordos-2003.pdf
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education