Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Inclusion Policies in the Tuition of Teacher Training of Students from the Early Childhood Education Training
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Trayectorias formativas
Dispositivos de intervención
Inclusión educativa
Educación superior
Education Trajectories
Intervention Program
Educational Inclusion
Higher Education

How to Cite

Montiveros Garro, M. L. ., & Godino Morales, C. M. B. (2025). Inclusion Policies in the Tuition of Teacher Training of Students from the Early Childhood Education Training. Revista Educación - Journal of Education, 49(1), 1–26. https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61392

Abstract

This article reflects on a pedagogical intervention aimed at supporting university students and promoting educational inclusion in teacher training programs, particularly in the Early Childhood Education Program in Argentina. The intervention is part of a Consolidated Research Project titled Changes and Trends in Higher Education: Policies, Subjects, and Practices. Perspectives from Education and Philosophy. The project adopts a qualitative research framework, specifically utilizing the epistemological and methodological criteria of biographical-narrative research. Data collection techniques included surveys, participant observation, and interviews. Initial findings highlight the importance of designing training strategies focused on supporting first-year students to enhance and develop the cognitive skills required within the academic culture of higher education. Equally significant is the process of academic guidance and the “educational support provided by the teacher” (Onrubia, 2016, p. 4) to ensure student retention and continuity in their studies. The study underscores the urgent need to analyze policies and practices in the university context that address student admission, retention, and graduation, aligning these efforts with the institution's core objectives. Consequently, this research advocates for a critical review of the formative practices shaping universities to strengthen their mission and enhance their impact.

https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61392
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Arnal, N., Álvarez, M. F. y Mancini, V. (2023). Algunas reflexiones sobre las metodologías usadas en la enseñanza universitaria en contextos de pandemia y post-pandemia COVID-19. Trayectorias Universitarias, 9(17) 1-11. https://doi.org/10.24215/24690090e138

Ardoino, J. (1981). El imaginario del cambio y el cambio del imaginario. En F. Guattari, R. Lourau, G. Lapassade, G. Mendel, J. Ardoino y A. Levy (Eds), La intervención institucional (pp.13-42). Folios.

Badano, M. R. (2023). La educación superior como derecho, debates estructurales y apuntes para una nueva agenda. En G. Biber, C. De Paw, V. Di Pasquale y V. Pascualini (Eds), La Educación Superior como derecho: sentidos, prácticas y apuestas para una agenda de ingreso y permanencia en las Universidades Públicas (pp.13-19). Nueva Editorial Universitaria U.N.S.L. http://www.neu.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/2023/07/Educacion-Sup-como-derecho.pdf

Bárcena, F. y Mélich, J. C. (2014). Emmanuel Levinas: Educación y hospitalidad. En F. Bárcena y J. C. Mélich (2014), La educación como acontecimiento ético (pp. 125-147). Editorial Miño y Dávila.

Bernate, J. y Vargas-Gautiva, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26(especial 2), 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119

Bernini, L. (2022). Educabilidad y trayectorias educativas de los sujetos en la educación superior (trabajo final integrador, Universidad Nacional de Quilmes). RIDAA UNQ. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3890

Blejmar, B. (2005). Gestionar es hacer que las cosas sucedan. Novedades Educativas.

Bolívar, A. (2002). “De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográfico -narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v4n1/v4n1a3.pdf

Brito, S., Basualto-Porra, L. y Reyes-Ochoa, L. (2019). Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157-172. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157

Casablancas, S. (2014). Enseñar con tecnologías, transitar las TIC hasta alcanzar la TAC. Estación Mandioca. https://silvinacasablancas.com/libro/Ensenar_con_tecnologias-Silvina_Casablancas.pdf

Castellanos-Gutiérrez, J. A., Pérez-Mora, R. y Becerra-Santiago, J. A. (2019). La universidad en la movilización del conocimiento para la inclusión social. EccoS - Revista Científica, (49), 1-18. https://doi.org/10.5585/eccos.n49.13334

Chiroleu, A. (2009). La inclusión en la educación superior como política pública: tres experiencias en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 48(5), 1-15. https://doi.org/10.35362/rie4852153

Chiroleu, A. (2018). De la expansión de oportunidades al derecho a la universidad: un recorrido de un siglo desde la óptica de la representación social. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(13), 27-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6572528

Connelly, F. y Clandinin, D. (1995). Narrativa e investigación educativa. En J. Larrosa (Ed.), Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp.11-59). Laertes.

Del Valle, D., Perrotta, D. y Suásnabar, C. (2021). La universidad argentina pre y post pandemia: un balance de las políticas recientes y los desafíos de la reforma ante un nuevo escenario. Estudios Críticos del Desarrollo, 11(20), 31-105. https://estudiosdeldesarrollo.mx/estudioscriticosdeldesarrollo/wp-content/uploads/2022/04/ECD20-1.pdf

Didou-Aupetit, S. y Chiroleu, A. (2022). Democratización de la educación superior en América Latina, equidad e inclusión: ¿qué sabemos, y qué ignoramos? Presentación del dossier temático: Democratización y políticas de inclusión de la diversidad en la educación superior en América Latina y el Caribe. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(2), 18-29. https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.723

Echeita-Sarrionandia, G. y Duk-Homad C. (2008). Inclusión educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 1-8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55160201

García, P. (2023). Regulación del ingreso y acompañamiento a las trayectorias educativas en la universidad pública en los países del MERCOSUR. Revista Integración y Conocimiento, 2(12), 231-251. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v12.n2.42055

García de Fanelli, A. (2014). Inclusión social en la educación superior argentina: indicadores y políticas en torno al acceso y a la graduación. Revista Páginas de Educación, 7(2), 1-28. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v7n2/v7n2a07.pdf

Ghiso, A. (2012). El encuentro educativo. Una experiencia dialógica-creativa-gnoseológica. Educación y Ciudad, (23), 57-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704899

Godino, C., Arco, L. y Montiel, C. (2021). Estudiantes afectados. Alteraciones de las trayectorias formativas universitarias en contexto de pandemia. Revista de Investigación y Disciplinas, (Especial), 97-130. http://revid.unsl.edu.ar/index.php/revid/article/view/137

González, G., Nogueira, F., del Valle, M. y Grossi, M. (2020). Trayectorias Educativas en el Marco de la Implementación del Ingreso Irrestricto en una Universidad Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 109-129. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.006

Greco, M. B. (2015). Trayectorias educativas: el trabajo de los equipos de orientación escolar, desde la psicología educacional contemporánea. Anuario de Investigaciones, 22(1), 153-159. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-16862015000100014&script=sci_abstract

Greco, M. B. (2018). Sobre dispositivos e intervenciones. Ficha de trabajo para la clase.

Greco, M. B. (2019). Intervenciones institucionales: Los equipos de orientación escolar y las políticas de democratización educativa en la Argentina. Historia reciente y desafíos futuros. (2009-2015). Revista Estado y Políticas Públicas, (13), 167-185. https://revistaeypp.flacso.org.ar/files/revistas/1572561326_167-185.pdf

Krause, A., García, G., Katz S. y Rodríguez, S. (2020). Universitarios con discapacidad: realidades y desafíos en contexto de pandemia de la Red Interuniversitaria Latinoamericana y del Caribe sobre Discapacidad y Derechos Humanos. Revista Educación Superior y Sociedad, 33(2), 496-524. https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.344

Lago-Martínez, S., Gala, R. y Samaniego, F. (2024). Educación virtual: narrativas de docentes y estudiantes de la Universidad de Buenos Aires post pandemia. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(2), 1-20 https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756

Larrosa, J., Arnauset, R., Ferrer, V., Pérez de Lara, N., Connelly, F., Clandinin D. y Green, M. (2008). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativas y educación. Laertes.

Lion, C. (2022). Habitar la escuela entre la incertidumbre y la esperanza. En F. Avendaño y S. Copertari (Eds.). ¿Qué escuela para la postpandemia? (pp. 89-100). Homosapiens.

Lion, C. (2023). La universidad en la pospandemia: escenarios de futuro. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, 1-10. https://doi.org/10.14201/eks.28773

Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la Universidad. Paidós.

Moscoso-Amador. M. L. y Pesántez-Avilés, F. (2021). Las narrativas y su trayecto metodológico en la investigación de Docentes Memorables. Revista Argentina de Investigación Narrativa 1(2), 241-254. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rain/article/view/5193

Nicastro, S. y Greco M. B. (2009). Entre trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación. Homo Sapiens. https://isfdsanogasta-lrj.infd.edu.ar/sitio/3-jornada/upload/apoyo05.pdf

Onrubia, J. (1999). Enseñar: crear Zonas de Desarrollo Próximo e intervenir en ellas. En C. Coll, E. Martín, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé y A. Zabala (Coords.), El constructivismo en el aula (pp. 101-123). Editorial Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3039

Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED-Revista de Educación a Distancia, 50(3), 1-14 http://dx.doi.org/10.6018/red/50/3

Ramallo, F. y Porta, L. (2020). Virus a nuestras coronas. (Contra) interpretaciones entre el realismo y la descomposición de la(s) pedagogía(s) y las vidas posibles. En T. Chalhub y T. da Silva-Ribeiro (Coords.), Reflexões de um mundo em pandemia: Educação, comunicação e acessibilidade (pp. 319-359). Ayvu. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/145060/libro%20porta.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ripamonti, P. C. y Lizana, P. C. (2020). Trayectorias escolares desde singularidades resistentes: Una investigación a través de relatos biográficos de jóvenes. Revista Mexicana de Educación, 25(85), 291-316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7555325

Sidun, A., Viñas, R., Sasso, G. y Cammertoni, M. (2022). Jóvenes, universidad y trayectorias educativas. Las trayectorias educativas en lxs jóvenes estudiantes de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata. Trayectorias Universitarias, 8(14), 1-17 https://doi.org/10.24215/24690090e101

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2021). Reimagining our futures together. A new social contract for education [Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación]. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707

Vélez, G. (2023). Gestionar la habitabilidad de la universidad: apuestas políticas. En G. Biber, C. De Paw, V. Di Pasquale y V. Pascualini (Eds.), La Educación Superior como derecho: sentidos, prácticas y apuestas para una agenda de ingreso y permanencia en las Universidades Públicas (pp. 20-23). Nueva Editorial Universitaria U.N.S.L. http://www.neu.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/2023/07/Educacion-Sup-como-derecho.pdf

Vercellino, S. y Misischia, B. (2021). Núcleos de sentido en torno al ingreso a la universidad. Relatos de estudiantes de carreras de ciencias aplicadas de la Universidad. Confluencia de Saberes, Revista de Educación y Psicología, (4), 4-26. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/3385

Yedaide, M. M. (2019). Las condiciones pedagógicas de la investigación educativa. Oportunidades para la descolonialidad. Praxis Educativa, 23(1), 1-11. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/3443

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.