Nursing Journal in Costa Rica ISSN electrónico: 1409-4568

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/enfermeria/oai
Effectiveness participation of the nursing professional at the special education centers
COSTA RICA (Español (España))

Keywords

discapacidad
enfermería
educación-especial
discapacity
nursing
special-education
discapacidad
enfermagen
educação -especial

How to Cite

1.
Arias Fonseca D. Effectiveness participation of the nursing professional at the special education centers. Enferm. Actual Costa Rica (en línea) [Internet]. 2018Feb.15 [cited 2024Nov.23];(1). Available from: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/enfermeria/article/view/32266

Abstract

Nursing in the school setting is a relatively new area in Costa Rica. The authorities in the country have drafted legislation and proposed strategies in health, childhood and rights that highlight the relevance of interventions that favor the health, education and development of children and adolescents with disabilities. This is how nursing care in the field of special education plays an important role in this population as well as in research. The objective is to analyze the best scientific evidence available regarding the effectiveness of educational participation and physical care by nursing students in special education centers to prevent health complications and promote the development of children with disabilities. It is a brief review protocol, using the methodology of clinical practice based on evidence, applying the five steps that are: 1. Approach of the clinical question 2. Search in databases 3. Critical analysis of the evidence 4. Transfer of evidence 5. Evaluation. 

https://doi.org/10.15517/revenf.v0i1.32266
COSTA RICA (Español (España))

References

Del Val E. La enfermera en la escuela y la salud escolar. [Tesis Grado]. Cantabria, España: Universidad de

Cantabria; 2015.

Campos M. Los primeros pasos hacia la enseñanza especial en Costa Rica. Rev. Actualidades Investigativas en

Edu. 2015; 15(1). Disponible en http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a05v15n1.pdf

CENAREC. Convención internacional de Naciones Unidas sobre los derechos de las personas con

discapacidad. 5ta ed. Costa Rica: PROLITSA; 2017.

Arce L, Barrientos R, Castillo M, Varela V. Intervención de Enfermería Pediátrica en el Centro Nacional de Rehabilitación. [Tesis de Postgrado]. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica; 2006.

CONARE. Quinto informe del estado de la educación: Situación actual de los centros de educación especial en Costa Rica.2014.Disponible en: https://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/005/Lady_Melendez_et_al_Situacion_actual_centros _de_educ_espec.pdf.

Campos M. El papel de la enfermera comunitaria en el fomento de escuelas saludables: Justificación e intervenciones. Rev. Iberoamericana de enfermería comunitaria. 2016; 9(2). Disponible en: http://www.enfermeria21.com/revistas/ridec/articulo/27130/.

Katz S, Hayout I. Impact of an educational programme on nursing for children with developmental disabilities. Rev. The British Journal of Development Disabilities. 2016; 48(1). Disponible en http://www.tandfonline.com/toc/yjdd19/48/94

Macintosh C, Thomas C, Maughan E. Introduction to the special issue: Increasing the collaboration between school nurses and school personnel. Rev. Psycology in the Sch . 2015; 52(7). Disponible en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pits.21852/abstract

Litt J, Glymour M, Hauser-Cram P, McCormic M. The effect on impact health and development program on special education use at school age. Rev. The journal of pediatrics. 2014; Disponible en http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022347614009317

OMS. El desarrollo del niño en la primera infancia y la discapacidad: Un documento de debate. 2013. Disponible en http://www.who.int/disabilities/publications/early_childhood_disability/es/

UNICEF. Estado Mundial de la infancia 2013: Niños y niñas con discapacidad. Disponible en:

https://www.unicef.org/sowc2013/files/SPANISH_SOWC2013_Lo_res.pdf

Vargas Z. La investigación aplicada: Una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Rev. Educación 2009; 33(1). Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/538

Rojas-Valenciano L, Cubero-ALpízar C, Leiva-Díaz V. Investigación secundaria: utilización de la mejor evidencia en la práctica clínica. 3ra ed. Costa Rica: CIEBE-UCR; 2017

Colegio de Enfermeras de Costa Rica. Código de Ética y Moral profesional del Colegio de Enfermeras de Costa Rica. Costa Rica; 2008. p. 41

Comments

Downloads

Download data is not yet available.