Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Perception of students Repertory Ecological Problems of the School of General Studies curriculum course elements as well as promoting environmental education
PDF (Español (España))

Keywords

Ecological Problems
Environmental Education
School of General Studies
Humanities
Curriculum
Problemas Ecológicos
Educación Ambiental
Escuela de Estudios Generales
Humanidades
Currículo

How to Cite

Jiménez-Morales, A. P., & Soto-Lugo, V. (2015). Perception of students Repertory Ecological Problems of the School of General Studies curriculum course elements as well as promoting environmental education. Revista Estudios, (30), 520–552. https://doi.org/10.15517/re.v0i30.19866

Abstract

This paper evaluates the perception of the students of the Repertoire of Ecological Problems of the 2nd half of 2013, through a survey to 200 students. The perception of informants about the evaluated aspects of the course is highly positive. In all the items evaluated students qualified the course of very good to excellent, the percentages ranging between 65% and 96%. The results of the survey confirm us that the course is in according with the three pillars of the University: teaching, research and social expansion. Both the research and social action (environmental action) focusing on the national reality. The course carries out an environmental education among students, promoting the development of a strong environmental awareness that will support their professional development. Students are satisfied with the course and with activities such as environmental action and the study field trips, which are considered by them very important.

https://doi.org/10.15517/re.v0i30.19866
PDF (Español (España))

References

Bibliografía

Amador, S. (2003). Elementos Biológicos como parte de la formación humanística. En Memoria Histórica del Congreso de humanidades: Cultura, Universidad y Humanismo en el Siglo XXI). Revista de la Escuela de Estudios Generales: número extraordinario, 203-207.

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Madrid, España: Seminario de Aprendizaje significativo.

Beltrán, A. y Seinfeld. (2011). Hacia una educación de calidad: la importancia de los recursos pedagógicos en el rendimiento escolar. Lima, Perú: Universidad del Pacífico.

Chavarría, A.L. (2012). Contenidos programáticos, logros y evaluación en un seminario participativo. Revista Estudios. N” 25, 199-207.

Correa, N. (1998). El perspectivismo conceptual en la representación cognitiva de personas: concepciones sobre el medio ambiente. Tesis de doctorado. Universidad de Laguna. España.

García, J. y Cano, M. (2006). ¿Cómo nos puede ayudar la perspectiva

constructivista a construir conocimiento en educación ambiental?. Revista Iberoamericana de educación:41, 117-131.

Guier, E., Rodríguez, M. y Zúñiga, M.(2004). Educación ambiental en Costa Rica. Revista Biocenosis: 18, 1-2.

Gudynas, E. (2001). Perspectivas y opiniones sobre ambiente y desarrollo en América Latina y el Caribe 1972-2002. San José, Costa Rica: Observatorio de Desarrollo de la Universidad de Costa Rica.

Hawes, G. (2007). Currículum universitario: características, construcción, instalación. Santiago, Chile: Universidad de Chile.

Hernández, L., Carrillo, M., Charpentier, C., Brenes, O., García, J. Mata, A.,

Zúñiga, C., Arnáez, E. (2006). La dimensión ambiental en el currículo

universitario: un proceso de cambio profesional. Actualidades Investigativas en Educación: 6 (1), 1-23.

Jiménez, A. (2009). Las giras: una práctica pedagógica en el repertorio Problemas Ecológicos, Escuela de Estudios Generales en la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación: 9 (2), 1-29.

Monge, M. (2008). Vinculación Plan de Desarrollo Institucional 2008-2012 con las políticas institucionales 2010-2014. San José, Costa Rica: UCR.

UNESCO. (2015). Educación superior. Recuperado 22 de abril del 2015. http://www.unesco.org/new/es/education/themes/strengthening-educationsystems/higher-education/

Universidad de Costa Rica (1974). Estatuto orgánico de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.