Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Los estereotipos femeninos en los videos musicales del género reggaeton: una cuestión de género
PDF (Español (España))

Keywords

reggaeton
video clip
estereotipo
objeto sexual
imagen femenina
Reggaeton
video clip
stereoritype
sexual object
female image

Abstract

This work studies the use of the image of the woman in the videos musical paper clips and lettering of the songs of the genre reggae ton; - sandunguero, teléfono, en la disco bailoteo, - as a construction that divides and reinforces the feminine stereotypes related 10 the image of the woman as a sexual, superficial object and of zoomorphic characteristics. The process of feminine estereotipation is studied also from present values in the substrata of a patriarchal society and male chauvinist achieved with the contest of the advertising strategies that they promote in the consumer a necessary ideological appropriation, ways of life, to think and to feel according to values and objects that promote the necessary acquisition and interiorization of the values and the signs of the object presented to the consumer. Equally analyzes the music as creator of different sensations in the spectator fulfilling between others the important value to fix in the memory a synchrony between music and images favoring the retention of the present message in the songs that give account of the video paper clips that reproduce them, establishing with the reproduced stereotypes an unscientific generalization of the reality.

 

https://doi.org/10.15517/re.v0i20.24064
PDF (Español (España))

References

Baz, M. (1996) Metáforas del cuerpo. Un estudio sobre la mujer y la danza. En Lamas, M., El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. UNAM, Programa Universitario de Estudios de género: México.

Baudrillar, 1. (1968) El sistema de los objetos. Argentina: Editorial Siglo XXI.

Barthes, R. (1964) Retórica de la imagen. Buenos Aires, Argentina: Editorial Tiempo Contemporáneo.

Bonilla, E. (1981) La mujer y su imagen en los medios de comunicación. Bogotá, Cali: CEDE Facultad de Economía, Universidad de Los Andes.

Calvo, M (2001) La construcción de la imagen de las mujeres en algunos textos tradicionales en Costa Rica y Honduras.Revista Herencia(1 )San José, Costa Rica.:Universidad de Costa Rica.

Cersósimo, G.(1997). Los estereotipos del costarricense. San José: Instituto de Investigaciones Sociales. Universidad de Costa Rica.

Conway, K. el. al. (1996). El concepto de género. En Lamas, M. , El Género: la construcción cultural de la diferencia sexual, UNAN. Programa Universitario de Estudios de Género:México.

Discografía. http:www.lproteuserp.com/reggaeton/ español/cd_djln .html

Ferro, c., Jiménez, R., & Camacho, L. (1993).En Antología. Comunicación y Género. Heredia, Costa Rica: Eduna.

Fuenzalida, Y. (2002). Televisión abierta y audiencia en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Grupo Editorial Norma.

González, M. (1990). El sexismo en la educación. San José, Costa Rica: Edit, Universidad de Costa Rica.

García, N. (1995) Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Edil. Grijalbo.

Hasug, F. (1993). Publicidad y consumo. Crítica de la estética y mercancía. México : Fondo de Cultura Económica.

Instituto Nacional de las Mujeres. (1999) Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. San José. Costa Rica: (CEDAW).

Jean-Marc F. (1992). Las transformaciones de la publicidad política. En J. M. Ferry, Dominique Wolton .et al. El nuevo espacio público. Barcelona: Gedisa.

Lamas, M. La Antropología Feminista y la categoría de género. En El género: la construcción Cultural de la diferencia sexual. UNAN. Programa Universitario de Estudios de Género:Mexico.

Martín, J. (2004) los desafíos estratégicos de la información.Signo y pensamiento,22(44),pp.9-18.

Molina, G. (1999) Los nuevos retos que nos impone la Convención Interamericana para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia contra la Mujer: Convención Belén do Pará. San José, Costa Rica: Organización Panamericana de la Salud.

Moreno.A.( I994)Lenguajeyandrocentrismo.Programa Interdisciplinario de Estudios de Género, Universidad Centroamericana,Managua.

MTV Latino, Biografías. http://www.mtvla.com/ bands/azlreggaeton/bio.l html

Ramírez Caro, Jorge. (1999). El paraíso terrestre de la publicidad . Sinergia - Revista de la Comunicación, II).

Saborit,J.(1994) La imagen publicitaria en televisión .3ed ,. Madrid:Ediciones Cátedra S.A.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.