Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The Cartoon Mafalda as a didactic means for the teaching of the Social Sciences in Costa Rican middle education
PDF (Español (España))

Keywords

Mafalda
Socio communicative characteristics
didactical means
Social Studies
Civics
Mafalda
características socio comunicativas
Medio Didáctico
Estudios Sociales
Educación Cívica

How to Cite

Calderón Méndez, J. R. (2016). The Cartoon Mafalda as a didactic means for the teaching of the Social Sciences in Costa Rican middle education. Revista Estudios, (33), 315–342. https://doi.org/10.15517/re.v0i33.27369

Abstract

The comic strip “Mafalda”, which is part of the conceptual humor of the Argentinian author Joaquín Salvador Lavado “Quino”, presents a series of socio communicative characteristics that define them and at the same time become them potential dicactic tools for the Social Studies and Civics teaching. This paper seeks to establish an outline of these characteristics inherent of comic strips and place them in a framework of didactic analysis, pondering on the feasibility of using Mafalda as a teaching tool for the teaching of social sciences in Costa Rica’s secondary education. The approximation for such didactic feasibility starts, at first, from the definition and the analysis of the transmitter-receiver relationship present in the comic strip which comes from its particular socio communicative conditions. It is intended to later analyze the discursive composition of the comic strip and its didactic possibilities for the teaching of social sciences. By doing this, the author aims to approach the specific socio communicative characteristics of the comic strip in terms of the discussions generated around the topic of didactics.

https://doi.org/10.15517/re.v0i33.27369
PDF (Español (España))

References

Aisenberg, B. (1994). Didáctica de las ciencias sociales: ¿desde qué teorías estudiamos la enseñanza? Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, Mérida, 03, 1-28. Obtenido desde http://www.e-historia.cl/cursosudla/12-EDU609/textos/03%20%E2%80%93%20Beatriz%20Aisenberg%20%E2%80%93%20Did%C3%A1ctica%20de%20las%20ciencias%20sociales%20(136-160).pdf

Baudet, J. (2001). La Historieta Como Medio para la Enseñanza. (Trabajo de Grado, Escuela de Comunicación Social, Universidad Católica Andrés Bello. Caracas Venezuela). Obtenido de http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAP4190.pdf

Blázquez, F., &y Fustes, M. (2009).Los Medios o recursos en el proceso didáctico. En Medina, F, Didáctica General. UNED. Pearson Educación.

Borghi, Beatrice. (2010). Las Fuentes de la Historia Entre Investigación y Didáctica. En Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales(75–85), Institución Fernando el católico.

Caballero. D. (1996). Temas Sociales y Políticos de Historieta “Mafalda” de Quino. Puerto Rico: Language Babel, Inc.

Chevallard, Y. (1998). La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado. AIQUE Grupo Editor.

Cosse, Isabella. (2014). Mafalda: Historia social y política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Dell´IsolaS. (2014, abril 6). Mafalda, la grande. Diario La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1677806-mafalda-la-grande.

Dengo, M. (1998). Educación costarricense. Costa Rica: EUNED.

Dewey John (1967). El Hombre y sus Problemas. Buenos Aires Argentina: Editorial Paidos.

Fernández L. (2005). Clío Entre Encinas: Visibilizando Etapas Históricas en el Aula de Primaria a Través del Cómic. En Hernández. Una Enseñanza de las Ciencias Sociales para el Futuro. Recuperado de https://lepeg.iesa.ufg.br/up/8/o/AUPDCS_abierto.pdf

Galera, F.,& Galera, M. (2000). El Enfoque Comunicativo Interactivo de la Didáctica de la Lengua. Revista TABANQUE, 15, 209-222. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/127617.pdf

Gallego J.,&Salvador,F. (2009).Contenidos y competencias básicas en el proceso didáctico. En Medina, F, Didáctica General. UNED. Pearson Educación.

García, I. (2013). El Comic como Recurso Didáctico en el Aula de Lenguas Extranjeras. (Trabajo Final de Masterde Formación del Profesorado de Secundaria, Universidad de Cantabria España). Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Biblioteca/2014bv15/2014-BV-15-02migarciamartinez.pdf?documentId=0901e72b818c6aa0

Goldstein, M. (2005). Mafalda: ¿Entre lo Popular y la Popularidad? Revista Colombiana de Pensamiento Estético e Historia del Arte, 3, 37-60. Recuperado de http://cienciashumanasyeconomicas.medellin.unal.edu.co/images/revista-estetica-pdf/tercera_edicion/2_MAFALDA.pdf

Hernández A. (2009). Estrategias Didácticas y Curriculum. En Hernández et al. Estrategias didácticas en la formación de docentes. (37-125). San José. Costa Rica Editorial Universidad de Costa Rica.

La Nación. (1972, enero 3)La Nación 8265. Recuperado de http://www.nacion.com/archivoimpreso.html

Lombardi. A. (2000). La enseñanza de la historia consideraciones generales. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. 5, 9-23.

Marina, A. (2012). El Comic en la Clase de ELE: Una Propuesta Didáctica. Revista Suplementos. n. 14.Universidad Antonio de Nebrija. Madrid España

Mattozzi, I. (2010). La Investigación Sobre Didáctica de la Historia Como Diálogo Entre Investigación Teórica e Investigación Aplicada. En Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales(75–85), Institución Fernando el católico.

Medina., A & SalvadorF. (2009). La Didáctica: Disciplina Pedagógica Aplicada. En Medina, F, Didáctica General. UNED. Pearson Educación.

Medina, A. (2009). Enfoques, Teorías y Modelos de la Didáctica. En Medina, F, Didáctica General. UNED. Pearson Educación.

Ministerio de Educación Pública. (2003). Programa de Estudios Sociales IV ciclo Educación Diversificada. San JoséCosta Rica

Ministerio de Educación Pública. (2003). Programa de Estudios Sociales III ciclo de la Educación General Básica. San JoséCosta Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Proyecto de Ética Estética y Ciudadanía: Programas de Estudio Educación Cívica. San JoséCosta Rica.

Montenegro, M. (2009). Estrategias Didácticas para la Formación de DocentesEn Hernández et al. Estrategias didácticas en la formación de docentes. (127-174). San José. Costa Rica Editorial Universidad de Costa Rica.

Pérez M. (1983). Censura/ autocensura y Juego Circular de Información. Revista de Ciencias SocialesUniversidad de Costa Rica. 26, 43-54. Recuperado de http://www.revistacienciassociales.ucr.ac.cr/censura-autocensura-y-juego-circular-de-informacion/

Pérez, M. (2002). La Sociocrítica del Sociohumor: La Ironía en la Risa Popular. Revista Filología y lingüística. 2, 185-200. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/viewFile/4497/4314

PratsJ. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. España: Consejería de Educación, Ciencia y Consejería. Mérida. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=KyArSURpdVI

Quino. (1969). Mafalda 5. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-05.pdf

Quino. (1970). Mafalda 6. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-06.pdf

Quino. (1971). Mafalda 4. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-04.pdf

Quino. (1971). Mafalda 7. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor.Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-07.pdf

Quino. (1972). Mafalda 1. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-01.pdf

Quino. (1972). Mafalda 2. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-022.pdf

Quino. (1972). Mafalda 3. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor.Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-03.pdf

Quino. (1972). Mafalda 8. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de http://www.gadeso.org/sesiones/gadeso/web/mundo_articulos/120_sp.pdf

Quino. (1973). Mafalda 9. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-09.pdf

Quino. (1974). Mafalda 10. Buenos Aires Argentina: Ediciones La Flor. Recuperado de https://hectorucsar.files.wordpress.com/2014/08/mafalda-10.pdf

Ruiz C. (2010). La Educación en la sociedad postmoderna: Desafíos y oportunidades. Revista Complutense de Educación. 21, 173- 188. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED1010120173A/15238

Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Barcelona: Editorial Davinci.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.