Abstract
In 1887 Emilia Pardo Bazán published La madre naturaleza as the second part of his major work, Los Pazos de Ulloa, written and published just a year earlier. Since that time, more than a century later, both novels continue to attract the interest of critics and scholars in terms of formal, thematic or creation aspects. The purpose of this study is to analyze the pardobacian work in terms of intertextuality. Once defined these textual relations, we intend to achieve broader and deeper understanding of the creative process as well as the intent of the author in writing La madre naturaleza. Throughout this study we will show how much the writer is based on trends of thought, tradition, and concrete literary models.
References
Baquero Goyanes, Mariano. (1986). La novela naturalista española: Emilia Pardo Bazán. Murcia: Secretariado de Publicaciones Universidad de Murcia.
Barroso, Fernando J. El naturalismo en la Pardo Bazán. (1973). Madrid: Colección Plaza Mayor Scholar.
Bravo Villasante, Carmen. (1962). Vida y Obra de Emilia Pardo Bazán. Madrid: Revista de Occidente.
González Álvarez, Cristobal. (2003). “La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la Literatura: Aportaciones teóricas”. Lenguaje y Textos Nº 21, 115-128.
López, Mariano. (1981). “A propósito de La madre naturaleza de Emilia Pardo Bazán.” Bulletin Hispanique. Volumen 83, Número 83, 79-108.
Pardo Bazán, Emilia. (1963a) La madre naturaleza. Obras Completas (novelas y cuentos) Tomo I. Madrid: Aguilar.
Pardo Bazán, Emilia. (1963b). Los pazos de Ulloa. Obras Completas (novelas y cuentos) Tomo I. Madrid: Aguilar.
El Saffar, Ruth. (1987). “Mother Nature's Nature.” Anales Galdosianos. Nº22, 91-102.
Saint Pierre, Bernardine de. Pablo y Virginia. Edición PDF Online.
http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080024130/1080024130.PDF
Uney, Diane F. (1987). “Incest and Interpretation in Los Pazos de Ulloa and La Madre Naturaleza.” Anales Galdosianos. Nº22, 117-134.