Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The new humanism as an emancipatory proyect
PDF (Español (España))

Keywords

New Humanism
emancipation
new academic praxis
Tridimensional Paradigm
Nuevo Humanismo
emancipación
nueva praxis académica
paradigma tridimensional

Abstract

A discusion concerning the research, debate and intellectual production-work within The Center for General Studies-UNA on the notion of New Humanism in recent years, is developed in this article. Issues refered to the academic implementation of the proposal of New Humanism in the CEG-UNA, is examined as well. First, the article refers briefly to the global and critical circumstances of the XXIst century that could be faced from a new humanist approach. The following section presents an historical perspective on the evolution of the humanist thought, as a necessary introduction to the Tridimensional Paradigm (TDP) of New Humanism. Finally, some of the intellectual derivatives of the TDP are examined. In brief, this essay defends the notion that the TDP of New Humanism can lead to an innovative academic within the CEG-UNA, and maybe also as a universal model for other faculties and universities within and outside the Latin American context.

https://doi.org/10.15517/re.v0i34.29468
PDF (Español (España))

References

Baraona, Miguel y Ernesto Herra. 2016. Danzando en la bruma junto al abismo. Lasvcuatro crisis y el futuro de la humanidad. San José- Costa Rica: Editorial Arlekín.

Baraona, Miguel y Enrique Mata. 2015. “Evolución epistemológica del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional de Costa Rica” en, Revista de Nuevo Humanismo 3.

Baraona, Miguel y Jaime Mora. 2016. Hacia una epistemología del Nuevo

Humanismo. San José-Costa Rica: obra en proceso de ser publicada.

Barquero, Julio y Calderón, Ericka (II ciclo, 2016). Curso Escritura escénica. Abordaje creativo desde el Nuevo Humanismo del Centro de Estudios Generales. Universidad Nacional, p. 3.

Barquero, Julio y Calderón, Ericka (Marzo- abril, 2016). Apertura de un nuevo curso “Escritura escénica: abordaje creativo desde el Nuevo Humanismo” Boletín No 3 del Centro de Estudios Generales. Universidad Nacional. Heredia, p. 2.

Cook, John, Dana Nuccitelli, Sarah A Green, Mark Richardson, Bärbel Winkler, Rob Painting, Robert Way, Peter Jacobs and Andrew Skuce. 2013. “Quantifying the Consensus on Anthropogenic Global Warming in the Scientific Literature” en, Environmental Research Letters 8. 15 May.

Díaz Chavarría, Carlos (Marzo, 2012). ¡Cotidianos gestos de poesía! en Programa Panorama de la Cámara Nacional de Radio (CANARA). [Audio]

Dobles, Julieta. ¿Para qué la poesía? (2014). en Sánchez Acuña Nancy, Mario Oliva Medina y María Sancho Ugalde (compiladores).“Día Mundial de la poesía”. Poemario del Concurso Literario del Día Mundial de la Poesía. “Versos en el agua… poesía que fluye”. Dirección de Extensión.

Programa de Atención Integral de la Persona Adulta Mayor (PAIPAM) del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional. Heredia. Programa de Publicaciones e impresiones de la Universidad Nacional.

Freire, Paulo (1982). Pedagogía del oprimido. 28 a edición. México: Siglo XXI.

Prigogine, Ilia.1996. The End of Certainty. New York. The Free Press.

Rediseño Curricular de Formación Humanística (2010). Centro de Estudios

Generales. Universidad Nacional. Heredia.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.