Abstract
This document is based on information from researches on social violence that affects preschool, elementary and high school institutions located in Liberia and Santa Cruz cities, in the province of Guanacaste. According to the results, the contribution of art as a strategy stands to promote the right to healthy and nonviolent ways of living during childhood and adolescence. It is concluded that schools should promote a strategic use of activities and artistic expressions to encourage a significant learning and to promote coexistence modes that include a sense of fairness and tolerance in the student population.References
Arias, L. (2009). Una mirada al fenómeno de la violencia escolar en Costa Rica. Revista Educare Vol. XIII (1), pp.41-51. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.
Campos, A. (2014). Violencia social. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Campos, M. (2007). La criminalización de la delincuencia juvenil: funciones y disfunciones del sistema penal juvenil costarricense. Tesis para optar por el grado de Doctorado en Derecho. San José, Costa Rica: UNED.
Castellón, L. (2015). Juventud, Violencia y Educación Integral. Estrategias para la comprensión y prevención de la Violencia. Informe de Proyecto de
Investigación. Vicerrectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica.
Castellón, L.; Valerio, M.; Zamora, K. (2015). Agresividad en el Desarrollo infantil: Estrategias para la comprensión y prevención de la violencia en la educación inicial. Informe de Proyecto de Investigación. Vicerrectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica.
El Tiempo (23 de abril del 2005). El arte estimula el desarrollo del cerebro. Archivo. Colombia. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1626779
Fallas, C. (2012) Educación para la paz: fomentando Valores contra todo tipo de Violencia. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Guillen, J. (2015) ¿Por qué el cerebro humano necesita el arte? Recuperado de: https://escuelaconcerebro.wordpress.com/2015/01/31/por-que-elcerebrohumano-necesita-el-arte/
Hernández, Fernández, Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México D.F.: McGraw Hill Education.
Jiménez, S. (20 de febrero, 2016) Casos de violencia afectan turismo en
Guanacaste. Diario La Prensa Libre. Recuperado de:
Krauskopf, D. (2006) Estado del arte de los programas de prevención de la violencia en ámbitos escolares. Washington, D.C.; Organización Panamericana de la Salud y Ministerio Federal de Cooperación Económica y Desarrollo de Alemania.
Organización Mundial de la Salud (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington D.C.: Organización Panamericana de la Salud.
Posner, M. Rothbart, M., Sheese, B., Kieras, J. (2008). How arts training influences cognition. Learning, arts and the brain: The Dana Consortium on arts and cognition. Danna Press: University of Oregon.
Rabkin N. y Redmond R. (2004). Putting the arts in the picture: reforming
education in the 21st century. Columbia College.
Rodríguez, R. (01 de junio del 2007). Violencia doméstica es frecuente en Liberia.
Diario La Nación, Costa Rica. Recuperado de:
http://wvw.nacion.com/ln_ee/2007/junio/01/pais1116012.html
Valero, A.; Méndez, D. (2011). Roberto Amador: arte como pensamiento extremo. Revista Contestarte, Locura (11). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.