Abstract
The main objective of this analysis is to achieve an approximation to the discourses that have been present in different moments of history in which young people are approached.
Youth has been used as a category to segment the population in terms based primarily on chronological age, assigning characteristics and evolutionary tasks that the person must meet.
Starting from the historical conception of young people, society thus proposes a "project" that encompasses the actions that society, family and institutionality structure, in order to establish a training course for young people, in order to The conception of adult person in which it would become to future. Depending on the existing conception of youth, this will be the levels and mechanisms for participation and enforceability of rights that this sector of the population has.
Youth, youth, youth, adolescence are concepts that have been used in history, presenting debates in its literary, philosophical and psychological analysis. The identification of these discourses yields elements to determine the conception of young person that is handled in a certain context and thus to be able to recognize which is the answer of the society before this population.
References
Aristóteles (1983)La Política. Madrid: Centro de Estudios Constitucionales
Bourdieu, Pierre (1990) La juventud no es más que una palabra, en Sociología y Cultura, Grijalbo, México. Recuperado de https://periferiaactiva.files.wordpress.com/2016/03/bourdieu-la-juventud-no-es-mc3a1s-que-una-palabra.pdf
Caja Costarricense de Seguro Social (2002). Módulo Socioeducativo para el fortalecimiento de conductas protectoras y la prevención de conductas deriesgos en los y las adolescentes. Costa Rica.
Consejo de la Persona Joven (2003) Política Pública de la Persona Joven. Recuperado de http://www.cpj.go.cr/es/pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-y-plan-de-acci%C3%B3n.php
Consejo de la Persona Joven (2010) El Enfoque de Juventudes Costa Rica: hacia una visibilización positiva de las personas jóvenes: San José: UNFPA
Costa Rica. Asamblea Legislativa (2002)Ley General de la Persona JovenNº 8261 y sus reformas. Costa Rica.
Consejo de la Persona Joven (2008) Informe Integrado Primer Encuesta Nacional de Juventudes. San José: GRAFOS
Ghiardo,Felipe (2004) Generaciones y juventud: una relecturade Mannheim y Ortega y Gasset.Ultima Década, núm. 20, 2004, pp. 11-46, Centro de Estudios Sociales: Chile.
Hobbes Thomas (1992) Leviatán. Madrid: Alianza Editorial.
Martinez,Enrique( 2016)Jean-Jacques Rousseau. Recuperado dehttp://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_juan_jacobo_rousseau.htm
Krauskopf, Dina (2000) El desarrollo psicológico del adolescente. San José:EUNED.
Krauskopf, Dina (2003) Participación social y desarrollo en la adolescencia/ 3a. ed. --San José: Fondo de Población de las Naciones Unidas.
Leccardi, Carmen, & Feixa, Carles. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud.Ultima década,19(34), 11-32. Recuperado en 15 de febrero de 2014, de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362011000100002&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-22362011000100002.
Lexicón (2006) Consejo Pontifico para la Familia . Ediciones Palabra : Madrid.Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=tZ7VreOXuUEC&pg=PA429&lpg=PA429&dq=%E2%80%9Cquien+no+conoce+la+historia,+est%C3%A1+condenado+a+repetirla%E2%80%9D.&source=bl&ots=S3Vl1SFy0N&sig=OduoR1dQdcGdYPOO4zP9iO1atZU&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=%E2%80%9Cquien%20no%20conoce%20la%20historia%2C%20est%C3%A1%20condenado%20a%20repetirla%E2%80%9D.&f=false
Locke John (1999) Segundo tratado sobre el gobierno civil. Biblioteca Nueva, Madrid.
MargullisMario (2008) La juventud es más que una palabra. Ensayos sobre cultura y juventud. Editorial Biblos Sociedad:Buenos Aires. Recuperado de http://pdfsr.com/isbn/9789507861130
Martínez Enrique ( 2016)Jean-Jacques Rousseau. Recuperado dehttp://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_juan_jacobo_rousseau.htm
Nájera Ozziel y Ortiz Gladys (2012) Identidades juveniles de principios del siglo XXI: los Mireyes.Revista Antropología Experimental N°12, recuperado en http://revista.ujaen.es/rae
Pastor Reina (1986) Papel e imágenes de la juventud en España Medieval. Revista en Educación N°281pag 87-97. p71. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=dKxMjTn2NacC&pg=PA171&lpg=PA171&dq=Rousseau++edad+de+la+razon&source=bl&ots=ejvY3XXJD6&sig=DcE6HdGchNy2DaKIid_vIxg6uIo&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Rousseau%20%20edad%20de%20la%20razon&f=false
Portal educativo (2014) Concepto de identidad, recuperado en http://concepto.de/concepto-de-identidad/
Ramos,Lago (2014) Rousseau y el ser del hombre. Ediciones Universidad de Salamanca. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=4MnIBgAAQBAJ&pg=PA63&lpg=PA63&dq=Rousseau++edad+de+la+razon&source=bl&ots=pODaS3Yb6M&sig=EJ9SpZkP9JV8DEeP-OOz-w29woY&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Rousseau%20%20edad%20de%20la%20razon&f=false
Revilla (2001) La construcción discursiva de la juventud: lo general y lo particular. Universidad Complutense de Madrid, pp 103-122. Recuperado http://www.raco.cat/index.php/papers/article/viewFile/25610/25444
Rousseau Jean Jacques (2003) El Contrato Social. Cásicos de bolsillo. Longseller. Recuperado de www.elaleph.com
Salas, Mario (2016). Programa PF-0807 Seminario Poder y Procesos Socioculturales, Universidad de Costa Rica:Material mimeógrafo.p. 2
UNIMER (2016) #GENTICO. La verdad sobre las generaciones en Costa Rica.Recuperado de https://blog.unimercentroamerica.com/costa-rica-cuenta-con-su-propio-estudio-de-generaciones.
Urraco,Mariano (2007) “La sociología de la juventud revisitada. De discursos, estudios, e “historias” sobre los “jóvenes””.Intersticios. Revista Sociológica Pensamiento Crítico Vol.1.Recuperado de http://www.intersticios.es