Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The use of two didactic strategies - the environmental action and the poster - in the repertoire of Ecological Problems of the School of General Studies, University of Costa Rica as tools to do environmental education inside and outside the house of studies
PDF (Español (España))

Keywords

Problemática ambiental
Educación Ambiental
estrategias didácticas
afiches
acción ambiental
Environmental problems
Environmental Education
Teaching strategies
posters
environmental actions

Abstract

This work focuses on the importance of two teaching strategies – the environmental action and the poster – used in the Repertoire of Ecological Problems, such as tools for environmental education. In order to assess the degree of acceptance and relevance of this practice to the course were consulted to 173 students at the end of the 1st semester of 2015. The environmental actions taken involve public primary and secondary schools, as well as government and private protected areas, also the society in general. Students identify real environmental issues and propose solutions through voluntary work, environmental workshops and donations of educational materials, among other things. The activity was widely accepted by the students, and they made very pleasing comments. In addition, they choose an environmental topic and present it to the University and the civil community with a poster during the week of the environment, first week of June. Both activities have a positive impact on the student´s professional training, make them sensitive to the subject of the environment that surrounds them; it educates them on the environment concerns and also allows them to demonstrate part of work that is carried out within the University. Moreover, it also benefits the Planet because; it is expected from them, as future professionals to take more responsible decisions involving with the environment.
https://doi.org/10.15517/re.v0i0.33960
PDF (Español (España))

References

Cabero, J y Llorente, M (2005). “Las TIC y la educación ambiental”. Revista Latinoamericana de Tecnología educativa, 4 (2), 9-26.

Coll, C (1984). “Estructura grupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar”. Infancia y aprendizaje, 27, 119-138.

Díaz, M y Muñoz, A (2013). “Los murales y carteles como recurso didáctico para enseñar ciencias en Educación Primaria”. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las Ciencias, 10 (3), 468-479.

Dolores, M y Tajes, M (2001). “Ciencia y educación ambiental”. En CENEAM (Ed), Reflexiones sobre educación ambiental (pp.35-40). España: Serie Educación Ambiental.

Gomera, A (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. Colombia: Centro Nacional de Educación ambiental.

Molano, A, y Herrera, J (2014). “La formación ambiental en la educación superior: una revisión necesaria”. Revista Luna Azul, 39, 186-206.

López, N y Acosta, S (2002). “El papel de la Educación Ambiental para la Conservación del Recurso Hídrico”. Revista Geográfica de América Nº 40. I y II Semestres 2002. pp 113-124.

ONU (2015) Proyecto de documento final de la cumbre de las Naciones Unidas para la aprobación de la agenda para el desarrollo después de 2015. New York, USA.

OPLAU (2016). Vinculación del Plan Estratégico Institucional 2013-2017 con las Políticas Institucionales 2016-2020. Universidad de Costa Rica.

Rengifo R, Quitiaquez, L y Mora, F (2012). La Educación Ambiental: Una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. XII Coloquio Internacional de geocrítica. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de geografía. Universidad Nacional de Colombia.

Universidad de Costa Rica (2017). Acción social en la UCR. Recuperado de: https://www.ucr.ac.cr/accion-social/

UNESCO (2009). Declaración de Bonn. Alemania. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001887/188799s.pdf

Vitarelli, A (2014). La enseñanza del ambiente y las TIC en proyectos educativos del nivel secundario en San Luis. Congreso Iberoamericano de Ciencias, Tecnología, Innovación y educación. Buenos Aires: Argentina.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.