Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The Challenging conversation: Peace culture regarding Costa Rican sexual education
PDF (Español (España))

Keywords

sexual education
adolescence
mediation
peace
culture
safe spaces
dialogue
identity politics
Educación sexual
polarización
programas para la sexualidad y afectividad
adolescencia
mediación
cultura de paz
espacios seguros
diálogo

Abstract

This article presents a reflexion about the impact of identity politics regarding the polarizing discourses about sexual education in Costa Rican public education. It also refers to the difuse conceptualization of the so called “gender ideology” and the concerns it raises from the comunity. An integrating proposal about the necesary principles for healthy sexual education is presented, which was ratified by ten costa rican psychologist, including the author. A peace culture that builds on engaging all parties, as well as the capacity to open safe spaces for dialogue are fundamental to face the delicate issues that involve Costa Rican underage population.

https://doi.org/10.15517/re.v0i37.35366
PDF (Español (España))

References

Costello, B., Wachtel, J. & Wachtel, T. (2010). Manual de Prácticas Restaurativas para docentes, responsables de la disciplina y administradores de instituciones educativas. Bethlehem, Pennsylvania: International Institute for Restorative Practices.

Corte Interamericana de Derechos Humanos (2017). Opinión Consultiva OC-24/17 de 24 de noviembre de 2017 solicitada por la República de Costa Rica. IDENTIDAD DE GÉNERO, E IGUALDAD Y NO DISCRIMINACIÓN A PAREJAS DEL MISMO SEXO. Recuperada el 1 de mayo de 2018. Disponible en: http://www.corteidh.or.cr/docs/opiniones/seriea_24_esp.pdf

De Mézerville, C., Murillo, M. y de Mézerville, G. (2018). Propuesta Integradora sobre la Educación Sexual en Costa Rica. Tomado de Facebook, perfil de Claire de Mézerville. 26 de febrero de 2018. Disponible en: https://www.facebook.com/claire.demezerville/posts/10156248413813086

De Mézerville, C. y Oviedo, J. (2016). Guía de Taller para Tercero de Filosofía: Reconstruyendo la Socialización Sexual de Manera Integral. Basado en Alvarado, 2004. Guía de Trabajo no publicada. Seminario Nacional Nuestra Señora de los Ángeles.

Freedman, J., & Combs, G. (1996). Narrative therapy: The social construction of preferred realities. New York, NY: W.W. Norton.

Harris, S. (Productor). (2018, Febrero 18). Networks, Power and Chaos. A conversation with Niall Ferguson. (Audio Podcast). Recuperado de: https://samharris.org/podcasts/117-networks-power-chaos/

Harris, S. (Productor). (2018, Enero 22). Politics and Sanity. (Audio Podcast). Recuperado de: https://samharris.org/podcasts/114-politics-and-sanity/

Kaseke, S. (2010). Standing together on a Riverbank: Group conversations about sexual abuse in Zinbabwe. The International Journal of Narrative Therapy and Community Work. 4: 42-44

Kim, W.C., & Mauborgne, R. (2003, January). Fair process: Managing in the knowledge economy. Harvard Business Review, 81(1), 127-136.

Ministerio de Educación Pública (2017). Programa de Estudio de Afectividad y Sexualidad Integral. Tercer Ciclo. Recuperado el 1 de mayo de 2018. Disponible en: http://cse.go.cr/sites/default/files/afectividad_y_sexualidad_integral_iii_ciclo_2017.pdf

Molina Brizuela, Y. (2010) Teoría de Género. Contribuciones a las Ciencias Sociales, octubre 2010. Recuperado el 1 de mayo de 2018. Disponible en: www.eumed.net/rev/cccss/10/

Pranis, K. (2006). Manual para facilitadores de Círculos. San José: CONAMAJ.

Pollock, M. (2017). Schooltalk: Rethinking what we say about and to students every day. New York: New Press.

Sistema Costarricense de Información Jurídica (SCIJ). (2018). Política Poder Ejecutivo para erradicar de sus instituciones discriminación población LGBTI. Procuraduría General de la República. Recuperado el 1 de mayo de 2018. Disponible en: http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=84295&nValor3=108696&strTipM=TC

Vizcaíno, I. (2017). Cambios en Programas del MEP: Hay que hablar de la diversidad sexual y género. Periódico La Nación. 10 de abril de 2017. Recuperado el 23 de marzo de 2018. Disponible en: https://www.nacion.com/el-pais/educacion/cambios-en-programas-del-mep-hay-que-hablar-de-la-diversidad-sexual-y-genero/FFKL7NPN3ZCAXNRGKSCCT46ZPQ/story/ Wachtel, T. (2013). Defining Restorative. International Institute for Restorative Practices. White, M. (2007). Maps of narrative practice. New York, NY: W.W. Norton.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.