Abstract
This article is about the main findings of a research carried out in the first semester of 2017 with two groups of students who studied General Studies at the Rodrigo Facio Campus of the University of Costa Rica. The objectives of the study were: 1) To identify the knowledge that first-graders have about General Studies 2) To distinguish the main obstacles in the process of adaptation of the university with respect to General Studies 3) To determine the difficulties that have had the first income students with the course of Philosophy and Thought of the Integrated Humanities I, and 4) Recognize which methodological strategies were used in the subject of Philosophy and Thought that were functional for first income students. The students concluded from their experiences in the classroom that the importance of General Studies are in their formative and educational value.
References
Amador, S. (2007). Historia del Edificio de Estudios Generales Enrique Macaya Lahmann. Recuperado de: http://www.kerwa.ucr.ac.cr/bitstream/handle/10669/501/INFORME%20FINAL%20024-A6-164.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Azofeifa, I. F. (1979). Humanismo Crítico. Los polémicos Estudios Generales. San José: EUCR.
Barahona, L. (2015). La Universidad de Costa Rica. 2da. edición de Macarena Barahona Riera. San José, C.R.: Editorial UCR.
Barrantes, R. (2013). Investigación. Un camino al conocimiento. Un enfoque cuantitativo y cualitativo. San José, C.R.: EUNED.
Bonilla, A. (1969). Objetivos de los Estudios Generales. San José: EUCR.
Carvajal, A. y García J. (enero-junio 2004). ¿Cómo perciben los estudiantes universitarios la enseñanza de la Filosofía, según sus experiencias en la Educación Diversificada Costarricense? Revista Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 4, (1), pp.1-20. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/FILOSOFIA.pdf.
Chinchilla, S. (2011). Estudios Generales en sus hechos. San José: EDITORAMA.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. Editorial Mc Graw Hill Recuperado de: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Karpinsky, R. M. (1982). Estudios Generales: Concepción Teórica y Praxis Académica. San Pedro: UCR.
Láscaris, C. (1958). Teoría de los Estudios Generales. San Pedro: UCR.
Méndez, R. y otros (2015). Humanismo y Sociedad. Estudios regionales y experiencias de caso en Centroamérica. Nicaragua: UNAN.
Ocampo, Á. (2008). Conocimiento y política en las universidades latinoamericanas. San Pedro: EUCR.
Ortega y Gasset, J. (1982). Misión de la Universidad y otros ensayos sobre educación y pedagogía. Madrid: Revista de Occidente.
Ruiz, Á. (2001). La Educación Superior en Costa Rica. San Pedro: EUCR.
Soto, G. A. (2007). 50 Aniversario de los Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca: SIEDIN.
Universidad de Costa Rica. Estatuto Orgánico. San Pedro: UCR. Sus actualizaciones en la página electrónica de la Universidad de Costa Rica: Consejo Universitario: Normativa Universitaria.