Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
La Ruta de su Evasión A Costa Rican opera that returns the voice to a violent silence
PDF (Español (España))

Keywords

Costa Rican opera; violence; voice; silence; sound landscape
ópera costarricense; violencia; voz; silencio; paisaje sonoro

Abstract

This article is a reflection that intends to approach the sound landscape created by the staging of the Costa Rican opera La Ruta de su Evasión by Carlos José Castro in collaboration with Roxana Ávila Harper of the Abya Yala Theater Released on April 1, 2017 and to establish possible interdiscursive relations between both texts from categories such as voice and silence. It reflects on the tension and violence produced by the confrontation between silence and voice, and how it builds multiple sound environments that are erected through other elements such as light, costumes and scenery. To end in a discourse that rescues a consciously silenced reality that, at the time, attempted against hegemonic identity.

https://doi.org/10.15517/re.v0i39.39858
PDF (Español (España))

References

Abya Yala | Asociación Cultural para las Artes Escénicas (2017). La Ruta de su Evasión (2017). Recuperado de: http://www.teatro-abyayala.org/node/202

Arrillaga, M. (1989). “Atisbos feministas en La ruta de su evasión de Yolanda Oreamuno”. En Caribbean Studies, 22, (3/4), pp. 47-56. Recuperado de: http://www.scriptorium.una.ac.cr/index.php/otros-estudios-sobre-yolanda-oreamuno?download=69:atisbosfeministasenlaruta-arrillaga.

Campos, S. (2015). “La Chunga. Una ópera moderna. La performatividad de la obra y la obra como Performance “en el país más feliz del mundo” ”. En: Escena. Revista de las artes. 74, (2), pp. 21-36. Recuperado de: https://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/22579

Díaz Zeledón, N. (2017, 1 de abril). La ruta de su evasión’ canta a Yolanda Oreamuno en el Teatro Nacional. La Nación. Recuperado de: https://www.nacion.com/viva/cultura/la-ruta-de-su-evasion-canta-a-yolanda-oreamuno-en-el-teatro-nacional/BE2WAWQDGFHOZPMJZBXOXEX2II/story/

Mackenback, W. (2007). YO o las trampas de la biografía. En: Revista de Filología y Lingüística, 33, (2), pp. 11-22. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/1733/0

Núñez Moya, J, Zapparoli Zecca, M. (2007). El discurso patriarcal en La ruta de su evasión de Yolanda Oreamuno: Una lectura de la otredad a través de la polifonía Bajtiniana. En Revista PRAXIS (60), 9-37. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/5084

Oreamuno, Y. (1994). La Ruta de su Evasión. EDUCA. San José, Costa Rica.

Padilla, K. (2017). Cantante Lírica – Mezzo Soprano Keren Padilla. Recuperado de: https://kerenpadilla.com/elena-viales/

Quirós, R. (2008). “La mujer, lo femenino y lo arquetípico en la novela La ruta de su evasión de Yolanda Oreamuno”. En Reflexiones. Revista Facultad de Ciencias Sociales. 87, (1), pp. 63-72. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11485

[Crítica de ópera: Evasiones y evasores]. (2017, 3 de abril). La Nación. Recuperado de: https://www.nacion.com/viva/musica/critica-de-opera-evasiones-y-evasores/GWIYNQDASRB3ZKERRROMQGLV7I/story/

Sanabria, C. (2016). “La representación del espacio familiar como ominoso en la literatura costarricense: de La ruta de su evasión a Larga noche hacia mi madre”. En: Revista de Filología y Lingüística, 42, Número Especial, pp.117-127. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/26469

Sterne, J. (2012). The Sound Studies Reader. Recuperado de: https://pzacad.pitzer.edu/~mma/.../Sterne-SoundStudiesReader.pdf

Vallbona, R. (1972). “Yolanda Oreamuno: El estigma del escritor”. En: Cuadernos Hispanoamericanos, (270) (diciembre 1972), pp. 474-500. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra/yolanda-oreamuno-el-estigma-del-escritor/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.