Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
An augmented reality project in an English classroom
PDF (Español (España))

Keywords

Augmented reality; ICT; project-based learning, language skills; education
Realidad aumentada; TIC; aprendizaje basado en proyectos; competencias lingüísticas; educación

Abstract

In this article we present Augmented Reality as a tool that facilitates learning, while discovering what kind of applications and educational materials can be made with this technology and how they can be used in the classroom to enhance and consolidate the language skills of our students in the area of English as a foreign language. The methodology used reinforces pupils' social skills through the exchange of ideas and collaboration, facilitates pupils' media and information literacy and during the research they develop their ability to search, select, compare and analyze information. The project presented here will give students the opportunity to put into practice the four language skills promoted in the area of English as a foreign language: listening, speaking, reading and writing. Consequently, given that all these aspects are observed and evaluated by both the students and the teacher, it can be concluded that the theoretical foundations of the project are corroborated.

https://doi.org/10.15517/re.v0i42.47179
PDF (Español (España))

References

Akçayır, M., y Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20. pp. 1-11. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002

Altinpulluk, H. (2019). Determining the trends of using augmented reality in education between 2006- 2016. Education and Information Technologies, 24(2), pp. 1089-1114. https://eric.ed.gov/?id=EJ1209293

Dabbagh, N., y Fake, H. (2017). College students’ perceptions of personal learning environments through the lens of digital tools, processes and spaces. NAER, Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 28-36. https://doi.org/10.7821/naer.2017.1.215

Dalim, C. S. C., Sunar, M. S., Dey, A., y Billinghurst, M. (2020). Using augmented reality with speech input for non-native children’s language learning. International Journal of Human-Computer Studies, 134, 44-64. https://www.sciencedirect.com/journal/international-journal-of-human-computer-studies/vol/134/suppl/C

DECRETO 108/2014, de 4 de julio, del Consell, por el que establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la educación primaria en la Comunitat Valenciana. [Archivo PDF]. http://www.docv.gva.es/datos/2014/07/07/pdf/2014_6347.pdf

Facer, K., Joiner, R., Stanton, D., Reid, J., Hull, R. y Kirk, D. (2004). Savannah: juegos móviles y aprendizaje. Journal of Computer Assisted Learning 20, pp. 399-409.

Ferriter, B. (2012 agosto 17). ¿Están los niños realmente motivados por la tecnología? [Entrada de blog]. http://smartblogs.com/education/2012/08/17/are-kids-really-motivated-technology

Grifantini, K. (2009, 26 de octubre). Mantenimiento más rápido con la Realidad Aumentada [Entrada en el blog]. Obtenido de https://www.technologyreview.com/s/415977/faster-maintenance- con-realidad aumentada/

Ibarra, M.S., Rodríguez, G. y Gómez, M.A. (2012). La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación, 359. pp. 206-231.

Imbernon, F. (2009 May 1). Hay profesores del siglo XX, modelo escolar del XIX y alumnos del XXI. Diario de Ibiza, “Tenemos un modelo escolar del siglo XIX, profesores del siglo XX y alumnos del siglo XXI (...)”. Traducción propia. https://www.diariodeibiza.es/pitiuses-balears/2009/05/01/hay-profesores-siglo-xx-modelo-30945038.html

Lee, K. (2012). Augmented Reality in Education and Training [Archivo PDF]. Obtenido de http://www.aect.org/pdf/proceedings11/ 2011I/11_12.pdf

Liu, Y., Holden, D., y Zheng, D. (2016). Analyzing students’ language learning experience in an augmented reality mobile game: an exploration of an emergent learning environment. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 228(1), pp. 369-374.

Margulis, L. (2007). El Aspecto Lúdico del e-Learning: El juego en entornos virtuales de aprendizaje. RIDU, 3(1), 4.

Masmuzidin, M. Z., y Aziz, N. A. A. (2018). The current trends of augmented reality in early childhood education. The International Journal of Multimedia y Its Applications (IJMA), 10(6), 47.

Morales, P. T., y García, J. M. S. (2017). Realidad Aumentada en Educación Primaria: efectos sobre el aprendizaje. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 79-92. https://paperity.org/p/80079650/realidad-aumentada-en-educacion-primaria-efectos-sobre-el-aprendizaje-augmented-reality

Moreno Martínez, N.M. y Leiva Olivencia, J.J. (2017). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga. Revista Edmetic, 6(1), 81-104. http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/issue/view/546

Pink D. (julio de 2009). El rompecabezas de la motivación [Archivo de vídeo]. http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. [Archivo PDF]. https://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/%20pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf

Redondo, B., Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., y Ruiz, R. S. (2020). Integration of augmented reality in the teaching of English as a foreign language in early childhood education. Early Childhood Education Journal, 48(2), 147-155. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00999-5

Sevilla., A. (2017). Realidad aumentada en educación. Paraninfo

Shuler, C. (2009). Bolsillos de potencial: El uso de las tecnologías móviles para promover el aprendizaje de los niños. The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop [Archivo PDF]. http://www.joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2010/03/pockets_of_potential_1_.pdf

Varguillas, C. S., y Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, 26 (1), pp. 219-232 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/deed.es_ES

Wang, M., Callaghan, V., Bernhardt, J., White, K., y Peña-Rios, A. (2018). Augmented reality in education and training: pedagogical approaches and illustrative case studies. Journal of ambient intelligence and humanized computing, 9(5), 1391-1402. https://doi.org/10.1007/s12652-017-0547-8

Comments

Downloads

Download data is not yet available.