Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Intercultural Competence: a scaffold for professional excellence
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Intercultural Competences; Curriculum; Excellence; Higher Education; Quality Assurance.
calidad; competencias: excelencia; currículo; educación superior; internacionalización; intercultural.

How to Cite

Pierre Murray, K. (2021). Intercultural Competence: a scaffold for professional excellence. Revista Estudios, (43), 291–313. https://doi.org/10.15517/re.v0i43.49331

Abstract

The 21st century requires professionals with intercultural skills that can perform efficiently and effectively, in an increasingly interconnected and globalize environment, in which information and communication technologies has a central role.

Internationalization has been one of the strategies most used by Higher Education institutions, around the world, with the purpose of promoting the development of intercultural competences in students and teachers. In the current context, it is necessary to examine the concepts of multiculturalism, interculturality and culture and the way they are reflected in the policies and curriculum of the University of Costa Rica. This study analyzes some actions and policies implemented at the University of Costa Rica that aim to promote academic excellence through internationalization.

However, these competencies are tacitly integrated in the curriculum of the University of Costa Rica.

https://doi.org/10.15517/re.v0i43.49331
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguaded, E., Beas, M., de la Rubia, P., y González, E. (2012). Análisis de las competencias interculturales en la formación del profesorado. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), Número monográfico, pp. 156-171. Recuperado de: http://www.revistareid.net/monografico/n2/REIDM2art8.pdf

Águila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), p. 1-8.

Aguilar, Y. &., Riveros, A. (2017). La internacionalización de la educación superior: Concepto y evolución del modelo en la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 41(1), 1-31. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/17952

Bauman, Z. (2004) Community. Cambridge. Polity Press.

Bolaños, C., Vargas, A. & Velásquez, L. (1999). Hacia un diseño curricular alternativo en la educación superior. Revista Educación, 23(Especial), 185-194.

Centro de Evaluación Académica de la Universidad de Costa Rica. (2015). Lineamientos para la autoevaluación y gestión de la calidad de carreras en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://www.cea.ucr.ac.cr/media/diea/lineamientos_autoevaluacion_calidad.pdf

Consejo Universitario de la Universidad de Costa Rica. (2015). Políticas de la Universidad de Costa Rica 2016–2020. Recuperado de: http://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2016-2020.pdf

Consejo Universitario de la Universidad de Costa Rica. (2017). Informe final Comisión Especial de Salitre. Recuperado de: http://documentos.cu.ucr.ac.cr/Informe-Comision-Salitre-2017.pdf

Freud, S. (1992). El malestar en la cultura en Obras Completas. Argentina: Amorrortu Editores.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Grifoll, J. (2014). Excellence in higher education. En Z. Olcen (Ed.), The Concept of excellence in higher education (pp. 20-21). Recuperado de: http://www.enqa.eu/indirme/papers-and-reports/occasional-papers/ENQA%20Excellence%20WG%20Report_The%20Concept%20of%20Excellence%20in%20Higher%20Education.pdf

Guido, E. & Herrero, L. (2012). Percepción del impacto de la aplicación de mecanismo de aseguramiento de la calidad en la educación superior en Costa Rica: Proyecto Alfa-CINDA-Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 12(2), 1-38. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/447/44723437005.pdf

Guido, E., & Guzmán, A. (2012). Criterios para internacionalizar el currículum universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-25. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10253

Hall, S. (1997). Cultural Studies and its theoretical legacies. En S. During (Ed.), The Cultural Studies Reader. New York: Routledge.

Harris, M. (2001). Antropología cultural. Madrid: Alianza Editorial.

Hofstede, G., Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw Hill

Knight, J. (1997). Internationalisation of higher education; a conceptual framework. Internationalisation of Higher Education in Asia Pacific Countries. Amsterdam: EAIE/IDP.

Kroeber, A., & Kluckhohn, C. (1952). Culture. A critical review of concepts and definitions. Massachusetts: Museum.

Linton, R. (1956). Estudio del hombre. México: Fondo de Cultura Económica.

Molano, O. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera (7), 69-84. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/675/67500705.pdf

Mora, J. (2014). Procesos de internacionalización en la Educación Superior de Costa Rica. Ponencia presentada como investigación base para el INFORME ESTADO DE LA EDUCACIÓN 2015 (no. 5). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12337/827

Muñoz, L. (2017). Dinámicas de internacionalización de la educación superior en los programas de posgrado de la Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-37. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/28685

Ocampo B. (2014). RIFED invita a internacionalizar la docencia. San José: Portal Web de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/noticias/2014/08/31/rifed-invita-a-internacionalizar-la-docencia.html

Oficina de Asuntos Internacionales y Cooperación Externa de la Universidad de Costa Rica. (2018). Informe de labores 2017.

Qiang, Z. (2003). Internationalization of higher education: towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1(2), 248-270.

Ramírez, E. (S.F.). Evolución, cultura y complejidad. La humanidad que se hace a sí misma. Recuperado de: https://filotecnologa.files.wordpress.com/2011/06/evolucioncultura-y-complejidad.pdf Recuperado:https://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/005/Jorge_Mora_Procesos_de_internacionalizacion.pdf

Rizo, M. (2013). Comunicación e interculturalidad. Reflexiones en torno a una relación indisoluble. Global Media Journal, 10(19), 26-42. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/687/68726424002.pdf

Rizo, M., y Romeu, M. (2006). Cultura y comunicación intercultural. Aproximaciones conceptuales. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, p. 2-19. Recuperado de: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/85

Sittenfeld Apple, A. & Muñoz Guillén, M. (2012). El componente de la internacionalización en el Régimen Académico de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación,12(1),1-19. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10255

Tylor, E. B. (1871). La ciencia de la cultura. En J. S. Kahn. El concepto de cultura. Textos fundamentales (pp. 29-46). Barcelona, España: Anagrama.

UNESCO. (1982). Declaración de México sobre las políticas culturales. Recuperado de: http://www.culturalrights.net/descargas/drets_culturals400.pdf

UNESCO. (2017). Competencias interculturales. Marco conceptual y operativo. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002515/251592s.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.