Abstract
This article is about the exaltation of the city and modernity and the return to nature in a selection of writers of the Group of 27. The objectives of this work include the analysis of each of the texts separately and, subsequently, make a comparison between the authors with the theme of the city and modernity and the authors who exalt nature. The selected corpus is a poem and in the story of each writer: Concha Méndez, Lucía Sánchez, Benjamín Jarnés, Cristina de Arteaga, Margarita Ferreras, Josefina Romo and Max Aub. The findings suggest strong contrasts between writers who return to nature in his literary production, but not so in the authors that work with the theme of the city and modernity.
References
Bibliografía
Aub, Max. (1966). Fábula Verde. En Mis páginas mejores. Gredos.
Bachelart, G. (1965). La poética del espacio. Traducción de Ernestina de Chanpourcin. Fondo de Cultura Económica.
Calles, J. M. (2014). Concha Méndez, la seducción de una escritora en la modernidad literaria. Dossiers Feministes, 18, 151-167. https://dialnet.unirioja.es
Chaparro, M. (2014). La imagen poética de la obra de Margarita Ferreras según Gastón Bachelard. Revista de Literatura, LXXVI, (151), 249-266. doi: 10.3989/revliteratura.2014.01.0
Chessa, S. (2014). Perspectivas de género en la traducción de los poemas de Lucía Sánchez Saornil. Lingue Linguaggi , 11, 93-103. http://siba-ese.unisalento.it
González, I. (2010). Cartografías urbanas y marítimas: Género y Modernismo en Concha Méndez. Anales de la literatura española contemporánea, 35 (1), 89-116. https://digitalcommons.unl.edu/modlangspanish/42/
González Landa, M. del C. (1991). Propuesta metodológica para el análisis e interpretación de textos líricos. Didáctica. Lengua Y Literatura, 3, 47. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA9191110047A
Jarnés, B. (2007). Elogio de la impureza. Invenciones e intervenciones. http://data.cervantesvirtual.com/manifestation/249566
Maderuelo, J. (2010). El paisaje urbano. Estudios Geográficos. 71(269), 775-600. doi: 10.3989/estgeogr.201019
Martínez, Begoña. (2011). La construcción identitaria de una poeta del 27: Concha Méndez Coto (1856-1986). [Tesis doctoral. Universidad Estatal a Distancia de España]
Merló, P. (2010). Peces en la tierra. Antología de mujeres poetas en torno a la Generación del 27. Fundación José Manuel Lara.
Muñoz, Pablo. (2017). Un estudio de dos Astros “menores” en la obra de Benjamín Jarnés: Cardenio y Atisidora. Nueva Revista de Filología Hispánica, LXV (1), 143, 177.
Pego, A. (1997). Propuesta estética de Benjamín Jarnés: un proyecto narrativo. Tomo I. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid: España.
Quilis, A. (1969). Métrica Española. Ediciones Alcalá.
Real Academia Española. (2014). Paisaje. En Diccionario de la Lengua Española (23. ° ed.). https://dle.rae.es/?id=RT6QMkS
Santiváñez, R. (2013). Rosa polipétala. Artefactos modernos en la poesía española de vanguardia (1918-1931). Una antología. Revista De Crítica Literaria Latinoamericana, 39(77), 419-424. http://www.jstor.org/stable/43854766
Villar-Dégano, J. (2012). Pinceladas sobre el paisaje en literatura. Cálamo FASPE.59, 43-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3938301