Abstract
The text offers to the university's community of the University of Costa Rica a summary of "ser" and "quehacer" of the National Reality Seminars to reflect and guide both students and teachers on this topic. It is stated that the purpose of these courses is to educate based on the nine problem areas that are considered as components of reality of which synthesis is presented. It is explained that the National Reality Seminars are part of the humanist formation of the General Studies that integrate the three essential actions of the University of Costa Rica: teaching, research and social action. It is concluded that in the courses of Reality Seminars I and II the students analyze in depth the reality of the country to respond and propose scientific, viable, and committed solutions with the communities
References
Bibliografía
Acevedo Tarazona, A. (2011). A cien años de la reforma de Córdoba, 1918 – 2018. La época. los acontecimientos, el legado. Revista Historia y espacio, Vol. 37 (36), pp. 1 – 14. file:///C:/Users/EliteBook/Downloads/Dialnet-ACienAnosDeLaReformaDeCordoba19182018LaEpocaLosAco-3797042%20(1).pdf
Centro de Evaluación Académica (1986). Los Seminarios de Realidad Nacional de la Universidad de Costa Rica. San Pedro. Universidad de Costa Rica. Sin publicar.
Consejo del Sistema de Educación General. (1989). Reglamento para la Elaboración de los Programas de Seminarios de Realidad Nacional. San Pedro. Universidad de Costa Rica. http://www.estudiosgenerales.ucr.ac.cr/images/banners/pdfs/reglamento-de-programas.pdf
Consejo del Sistema de Educación General. (1989). Reglamento para la Elaboración de los Programas de Seminarios de Realidad Nacional. San Pedro. Universidad de Costa Rica. http://www.estudiosgenerales.ucr.ac.cr/images/banners/pdfs/reglamento-de-programas.pdf
Consejo del Sistema de Educación General. (2017). Acta de la sesión Ordinaria 01-2017. San Pedro. Universidad de Costa Rica.
Consejo Universitario (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf
García Estrada, L. (2012). Técnicas de investigación de campo y documental: basado en competencias. Grupo Editorial Éxodo. https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/ereader/sibdi/153622?
Fernández Herrería, A. y López López, M. del C. (2014). Educar para la paz. Necesidad de un cambio epistemológico. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 21(64), pp. 117–142. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=94603638&lang=es&site=ehost-live&scope=site
Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Argentina. Editorial Siglo XXI
Guzmán, V. M., Mingol, I. C., y Albert, S. P. (2009). La nueva agenda de la filosofía para el siglo XXI: los estudios para la paz. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 16, pp. 91–114
Hernández, F. (2001). Investigación documental y comunicación científica. Universidad Abierta para Adultos (UAPA). https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/ereader/sibdi/175600?
Hernandez, R., Fernández, C., Batisra, M. (2014)6. Metodología de la Investigación. México.: McGraw Hill.
Juárez Pulido, M., Rasskin Gutman, I., y Mendo Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, Una Metodología Activa Para La Educación Del Siglo Xxi: Una Revisión Bibliográfica. Revista Prisma Social, 26, 200–210.
Ramírez, A. (2004). Síntesis de diversos documentos sobre los Seminarios de Realidad Nacional en la Universidad de Costa Rica. Documento de trabajo, sin publicar.
Vicerrectoría de Docencia. (2015). Resolución VD-R.9290-2015. San Pedro. Universidad de Costa Rica. http://vd.ucr.ac.cr/documento/vd-r-9290-2015/