Abstract
Plastic Arts’ Basic Stage is a Teaching Extension project attached to the Vice-Rectory of Social Action of the University of Costa Rica. The project focuses on providing spaces for visual literacy, with emphasis on three fundamental axes: appreciation of the visual arts, techniques in the visual arts, as well as the stimulation of creative thinking and cultural experience through art. The objective of this text is to determine the sociodemographic characteristics of the communities participating in the project, from its beginnings in 1985 until 2017. The methodology consisted of documentary collection, theoretical treatment and creation of inputs for the presentation of the analysis. The results show a growth trend in the number of participants, and a decrease in the duration of contact hours; in addition, the pattern of mobilization and permanence of the project in the communities was evidenced.
References
Bonilla, J. C. (2004). La enseñanza de las artes plásticas en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 4(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/download/9083/17480
Consejo de Rectores AUGM. (2014). Declaración de la AUGM ante la conferencia regional de educación superior. Políticas Educativas 7, (2). http://seer.ufrgs.br/index.php/Poled/article/viewFile/51040/31757
Jiménez, M. (2017) Informe de labores de la Vicerrectoría de Acción Socia https://transparencia.ucr.ac.cr/medios/documentos/2017/Informe%20Acion%20Social%202017.odt
Índice de Desarrollo Social (2017). Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica Área de Análisis del Desarrollo. http://www.conicit.go.cr/biblioteca/publicaciones/publica_cyt/informes/Indice_Des arrollo_Soci al_2017.pdf
Instituto Costarricense de Estadística y Censo. (2017a) Estadísticas Vitales 2016. Población, nacimientos defunciones y matrimonios.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2017b). Encuesta Nacional de Cultura 2016: Principales Resultados [recurso electrónico] / Instituto Nacional de Estadística y Censos, Ministerio de Cultura y Juventud. Primera edición. San José, C. R.: INEC. 2017.
Porras, C. M. (2006). Reflexiones en torno a la acción social desarrollada por la Escuela de Trabajo Social de la Universidad de Costa Rica, período 2002-2006. Revista Reflexiones, 85(1-2). https://www.redalyc.org/pdf/729/72920817023.pdf
Reglamento de la Vicerrectoría de Acción Social (Aprobado en sesión 2706-31, 14/07/1980. Publicado en La Gaceta Universitaria 65, Año IV, 17/11/1980. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/vicerrectoria_accion_social.pdf
Villalobos, S. (2022). Modelo EBAP: Caracterización y evolución de los enfoques de alfabetización visual de la Etapa Básica de Artes Plásticas: 1985-2017. ESCENA. Revista de las artes, 91-125. DOI 10.15517/ES.V81I2.49481