Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
¿Cómo generar la equidad de género en el área de TI? UNA experiencia en un proyecto de extensión
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

programming; workshops; computational thinking; female students; gender inequality; gender gap; Costa Rica
programación; talleres; pensamiento computacional; mujeres estudiantes; desigualdad de género; brecha de género; Costa Rica

How to Cite

Hernández Ruiz, I., & Gómez Fernández , C. . (2022). ¿Cómo generar la equidad de género en el área de TI? UNA experiencia en un proyecto de extensión . Revista Estudios, (45). https://doi.org/10.15517/re.v0i45.53322

Abstract

This article presents the university extension project "Creating Programming Capacities in Youth and Teachers in both Secondary and Higher Education", which has among its objectives to be a space (workshop) to motivate the student population of primary and secondary education in teaching programming. This document indicates some of the problems of gender equality in certain careers in the STEM area (for its acronym in English: science, technology, engineering, mathematics). In the workshops carried out, the female student population is encouraged to enter the study of these careers and are given examples of women in the area, so that they can consider these careers in their professional future. In conclusion, these spaces allow the project to be known as an option to reduce the gender gap in Costa Rica.

https://doi.org/10.15517/re.v0i45.53322
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ander-Egg, E. (2001). Los desafíos de la educación en el siglo XXI: Algunas

reflexiones sobre los retos del futuro inmediato. Ediciones

Homo Sapiens.

Costa Rica carece de plataformas para la paridad de género en las ciencias. (2022).

Universidad de Costa Rica.

https://www.ucr.ac.cr/noticias/2022/02/11/costa-rica-carece-de-plataformas-

para-la-paridad-de-genero-en-las-ciencias.html

Hernández-Ruiz, I., & Gómez-Fernández, C. (2021). Proyecto Creando

Capacidades de Programación en Jóvenes y Docentes tanto en Secundaria

como en Enseñanza Superior y su desafío ante el COVID-19. Universidad en

Diálogo: 11(2), 125-140.

https://doi.org/10.15359/udre.11-2.6

López, M. (2021). Ineke Geesink: “Millones de empleos en carreras STEM

quedarían vacantes si no se motiva a las mujeres a incorporarse”.

https://www.larepublica.net/noticia/ineke-geesink-millones-de-empleos-en-

carreras-stem-quedarian-vacantes-si-no-se-motiva-a-las-mujeres-a-

incorporarse

Mata, F. J., Quesada, A. y Raventós, G. M. (2012). Gender gap in computer science

programs from Costa Rican Public universities. XXXVIII Conferencia

Latinoamericana En Informática (CLEI).

Mujeres que abren espacios en carreras de Ingeniería. (2022). Universidad de Costa

Rica. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2022/07/20/mujeres-que-abren-espacios-

en- carreras-de-ingenieria.html

OCDE (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour,

Confidence, PISA, Paris: OCDE Publishing.

http://dx.doi.org/10.1787/9789264229945

Otero, B., & Salami, E. (2009). La presencia de la mujer en las carreras tecnológicas.

XV JENUI.

https://core.ac.uk/download/pdf/41784233.pdf

Pisa (2015). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos

https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

Román, I. (14 de diciembre de 2020). Mujeres en Ciencia y Tecnología: brechas por saldar. Delfino.cr. Delfino. Tomado de https://delfino.cr/2020/12/mujeres-

en-ciencia-y-tecnologia-brechas-por-saldar

Sardina, M. (2017). Mujer e ingeniería. Influencia del género en la elección de

carrera. http://hdl.handle.net/10902/13179

Silim, A., y Crosse, C. (2014). Women in Engineering.

https://www.ippr.org/files/publications/pdf/women-in-

engineering_Sept2014.pdf

Wilson, B. C. (2002). A study of factors promoting success in computer science

including gender differences. Computer Science Education 12(1-2), 141-164.

doi: 10.1076/csed.1

Comments

Downloads

Download data is not yet available.