Abstract
The text exposes the use of the question as a pedagogical experience in higher education under the high virtuality modality in the development of the lessons of Philosophy and Thought of the Integrated Course of Humanities I of the School of General Studies of the Rodrigo Facio Campus of the University of Costa Rica. The narratives collected through a survey of the experiences of the students who took the final exam based on asking questions rather than answering those formulated by the teacher in charge of the course are systematized. It is concluded that the objective that the student likes and makes sense of philosophy as an expression of the freedom of knowledge has been fulfilled.
References
Aristóteles. (1999). Metafísica. Editorial Porrúa.
Zuleta Araújo, O. (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Mérida, Argentina: Red Revista Educere. https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/ereader/sibdi/17500?.
Arnoux, E., Nogueira, S., y Silvestri. A. (2007). Habilidades metacomprensivas en estudiantes de profesorado: la formulación de preguntas. file:///C:/Users/SRN/Downloads/Habilidades_metacomprensivas_en_estudiantes_de_pro.pdf
Echevarria, R. (2007). Actos del lenguaje. La escucha. LDM ediciones.
Freire, P., y Faundez, A. (2016). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo XXI Ediciones.
Gadamern, H. (2002). Verdad y método. Ediciones Sígueme.
Garía, E. (2010). La pregunta como intervención cogniyiva. Limusa.
García Morente, M. (2009. 3ra edición). Lecciones preiminares de filosofía. Editorial Encuentro.
Guerci De Siufi, B. (2008). Las preguntas como soporte del pensamiento. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Jujuy. https://www.redalyc.org/pdf/185/18512511003.pdf
Hernandez, R., Fernández, C., Batisra, M. (2014. 6 Ed). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Platón. (2011). Diálgos. Editorial Panamericana.
Pomar, M., Puig, I. y Sbert, M. (2022). Por qué es interesante hacerse preguntas Butlletí Filosofia 3/18 n. 39-40.https://www.grupiref.org/filosofia-formacion/wp-content/uploads/2018/07/GrupIREF-por-que-es-interesante-hacer-preguntas.pdf
Savater, F. (1999). Las pregutnas de la vida. Ariel.
Savater, F. (2009). La aventura de pensar. Debolsillo
Universidad de Costa Rica. (2019 3ra. ed). Manual de identidad visual. https://accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/herramienta/archivos/2020-12/2019_manual-identidad-visual-web.pdf