Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The question as a learning experience in virtuality
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Virtuality; humanities; philosophy; question.
virtualidad; humanidades; filosofía; pregunta.

How to Cite

Castillo Gaitán, B. (2023). The question as a learning experience in virtuality. Revista Estudios. https://doi.org/10.15517/re.vi.54288

Abstract

The text exposes the use of the question as a pedagogical experience in higher education under the high virtuality modality in the development of the lessons of Philosophy and Thought of the Integrated Course of Humanities I of the School of General Studies of the Rodrigo Facio Campus of the University of Costa Rica. The narratives collected through a survey of the experiences of the students who took the final exam based on asking questions rather than answering those formulated by the teacher in charge of the course are systematized. It is concluded that the objective that the student likes and makes sense of philosophy as an expression of the freedom of knowledge has been fulfilled.

https://doi.org/10.15517/re.vi.54288
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aristóteles. (1999). Metafísica. Editorial Porrúa.

Zuleta Araújo, O. (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Mérida, Argentina: Red Revista Educere. https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/ereader/sibdi/17500?.

Arnoux, E., Nogueira, S., y Silvestri. A. (2007). Habilidades metacomprensivas en estudiantes de profesorado: la formulación de preguntas. file:///C:/Users/SRN/Downloads/Habilidades_metacomprensivas_en_estudiantes_de_pro.pdf

Echevarria, R. (2007). Actos del lenguaje. La escucha. LDM ediciones.

Freire, P., y Faundez, A. (2016). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo XXI Ediciones.

Gadamern, H. (2002). Verdad y método. Ediciones Sígueme.

Garía, E. (2010). La pregunta como intervención cogniyiva. Limusa.

García Morente, M. (2009. 3ra edición). Lecciones preiminares de filosofía. Editorial Encuentro.

Guerci De Siufi, B. (2008). Las preguntas como soporte del pensamiento. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Jujuy. https://www.redalyc.org/pdf/185/18512511003.pdf

Hernandez, R., Fernández, C., Batisra, M. (2014. 6 Ed). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

Platón. (2011). Diálgos. Editorial Panamericana.

Pomar, M., Puig, I. y Sbert, M. (2022). Por qué es interesante hacerse preguntas Butlletí Filosofia 3/18 n. 39-40.https://www.grupiref.org/filosofia-formacion/wp-content/uploads/2018/07/GrupIREF-por-que-es-interesante-hacer-preguntas.pdf

Savater, F. (1999). Las pregutnas de la vida. Ariel.

Savater, F. (2009). La aventura de pensar. Debolsillo

Universidad de Costa Rica. (2019 3ra. ed). Manual de identidad visual. https://accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/herramienta/archivos/2020-12/2019_manual-identidad-visual-web.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.