Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Civic and university ethics: more than an obvious relationship Some guidelines for the practical teaching of university professors, University of Costa Rica, 2022
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Ethics; humanism; philosophy and education; teaching practices; ethics training.
Ética; humanismo; filosofía y educación; prácticas docentes; formación de la ética.

How to Cite

Cambronero Alpízar, J. R. . (2023). Civic and university ethics: more than an obvious relationship Some guidelines for the practical teaching of university professors, University of Costa Rica, 2022. Revista Estudios. https://doi.org/10.15517/re.vi.54313

Abstract

Living in society implies the determination of shared values ​​that guide and inspire common life. Ethics training in universities responds to this human aspiration that, although theoretically necessary, entails multiple knots to clear. This article aims to identify the roots and opportunities of ethics training in the context of university teaching practices at the University of Costa Rica. The approach to this phenomenon is based on the analysis of university experiences both in its normative aspect and in the opportunities that arise in teaching practices in the context of ethics training. The relationships established in the article make it possible to determine the relevance of some teaching practices in the formation of ethics, understood as a social construction of values ​​by individuals capable of deciding what is good for their particular and social contexts.

https://doi.org/10.15517/re.vi.54313
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bermeosolo Bertrán, J. (2013). Cómo aprenden los seres humanos: una aproximación psicopedagógica. Santiago, Chile: Ediciones UC.

Caramelo Pérez, Laura María (2018). Educación emocional y transmisión de valores éticos. Enseñanza de la ética profesional en la Universidad de Extremadura. Razón y Palabra. Vol. 22, 3_102. Julio- septiembre 2018, pp. 536-269.

Chinchilla, Sara. (2011) Estudios Generales en sus hechos. San José, Costa Rica. Editorama.

Consejo del Sistema de Educación General. (1995). Consideraciones en torno a la Formación General Humanística. San José.

Cortina A. (2009). Ciudadanos del Mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial S.A.

Cortina, A. (2003). Construir confianza. Madrid: Editorial Trotta S.A.

Cortina, A. (1996). Ética mínima. Madrid: Editorial Tecnos. SA.

Cortina, A; Martínez E. (2008). Ética. Madrid: Editorial Akal.

Echeverría-Falla, C. (2013). Educación ética: ¿normas o virtudes? ¿Qué giro debe tomar la enseñanza de la ética en la formación de universitarios solidarios?. Persona y Bioética, 17 (2), pp.151-167.

Gadamer, Hans-Georg. (1993). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica. España: Ediciones Sígueme.

García, Rafaela. (2006). El profesorado universitario ante la ética profesional docente. Revista Española de Pedagogía, 64 (235), 545-566. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/23766172

González-Blasco Pablo; Moreto, Graziela; Janaudis, Marco Aurelio, de Benedetto, María Auxiliadora, Delgado-Marroquín, María Teresa, Altisent, Rogelio. (2013). Educar las emociones para promover la formación ética. Persona y Bioética. Vol. 17, Nº 1, pp. 28-48.

Guerrero, M. E. y Gómez, D. A. (2013). Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122-135. En: http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-grogomez.html

Iacoboni, Marco. (2011) Las neuronas espejo. Madrid, España. Katz

López-Jurado, Marta., & Kim, S. (2013). El aprendizaje moral y la vida buena. Revista Española De Pedagogía, 71(255), 327-341. En: http://www.jstor.org/stable/23766967

Martínez, Miquel; Tey, Amelia. (2008). Aprendizaje ético en contextos virtuales en el EEES. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 9, Nº1.

Martínez-Rizo, Felipe (2012). Procedimientos para el estudio sobre las prácticas docentes. Revisión de la literatura. RELIEVE, v. 18, n. 1, art. 1. http://www.uv.es/RELIEVE/v18n1/RELIEVEv18n1_1.htm

Pacheco, Luis. (2012). La reflexión docente: eje para promover el cambio representacional de concepciones y prácticas en los docentes. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte. Nº 19, julio-diciembre, 2013, pp. 109-118.

Rawls, John. (2006). Teoría de la Justicia. México: Fondo de Cultura Económica.

Reforma universitaria de Córdoba. (1918). Córdoba. En: https://accionsocial.ucr.ac.cr/conmemoracion-de-la-reforma-universitaria-de-cordoba

Ruiz, Ángel. (2001). La educación superior en Costa Rica: tendencias y retos en un nuevo escenario histórico. San José, CR: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Segura Bonilla, Olman. (2010). Universidad y desarrollo: desafíos en el siglo XXI. Heredia: CINPE.

Sen, Amartya. (2009). La idea de la justicia.

Sen, Amartya. (2000). Desarrollo y libertad. Barcerlona: Editorial Planeta.

Soto Valverde, Gustavo Adolfo. (2007). 50 Aniversario de los Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica. Documentos fundamentales. Edición conmemorativa. San José: Sección de Impresión del SIEDIN.

Tünnermann Bernheim, Carlos. (2008). Noventa años de la Reforma Universitaria de Córdoba (1918-2018). Buenos Aires. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.