Abstract
This article seeks to describe the process that the Business Computing major has undergone at Sede del Sur, Universidad de Costa Rica, since its beginning in 2006, to explain its establishment as a technological major that has given inhabitants from the Brunca Region access to qualified higher education during the period comprised between 2006 and 2022. The teaching activity at Recinto de Golfito, Universidad de Costa Rica, turned into Sede del Sur in 2019, started in 2006. As a matter of fact, it was during this year that the first students enrolled in Business Computing. Ever since then, a total of 88 students, who contribute with the technological growth in the country, have graduated. Data permits to analyze the challenges that determine the need to go deeper into analyzing the learners and their learning processes for the purpose of collecting valuable data that can serve the decision-making stages in regard to the development of the major. To do this, studies to investigate the learners’ sociodemographic situations, as well as the graduated population to evaluate the acquired knowledge and get useful feedback for updating the major.
References
Carmona, T. (2018, diciembre). La UCR mejora mecanismo de admisión diferida para promover la equidad. UCR Noticias. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2018/12/14/la-ucr-mejora-mecanismo-de-admision-diferida-para-promover-la-equidad.html#:~:text=El%20mecanismo%20de%20%E2%80%9CAdmisi%C3%B3n%20Diferida,ordinaria%20del%20concurso%20a%20carrera.
Carmona, T. (2023, mayo). Inicia el proceso de admisión a las universidades públicas 2023-2024. UCR Noticias. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2023/2/15/inicia-el-proceso-de-admision-a-las-universidades-publicas-2023-2024.html
Agencia de Promoción de Inversión en Costa Rica. (2022). Servicios Intensivos de Conocimiento. In Tecnologías digitales. https://www.cinde.org/es/sectores/servicios-intensivos-conocimiento/digital
Feoli Escalante, M. (2021). Matilde un ícono: testimonios de la historia del primer computador electrónico de la Universidad de Costa Rica. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Fernández Araya, W., & Murillo Méndez, V. M. (2017). Debilidades y fortalezas en relación con la formación académica y gestión del desempeño de los graduados de Informática Empresarial de las sedes regionales de la UCR. Diá-Logos, 18(18), 69–78. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i18.5445
Fonseca Zúñiga, E. (2021). Análisis de la comunidad de estudiantes, graduados y docentes de la Sede del Sur de la Universidad de Costa Rica, 2006–2019. Revista Reflexiones, 100(1), https://doi.org/10.15517/rr.v100i1.40320
Guevara Mora, M. G., & Paz Barahona, J. R. (2018). Informática Empresarial en el Recinto de Paraíso: una mirada desde las personas graduadas en el periodo 2009 - 2014. Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.31413
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de Investigación Educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). reciMundo, 4(3), 163–173.
Hidalgo Redondo, G. (2023). La acción social en la Región Brunca, una mirada desde la Sede del Sur. Revista Estudios, especial dossier: Filosofía y educación. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/54310
La Gaceta Universitaria. (2021). Resolución VD-11993-2021. https://vd.ucr.ac.cr/documento/resolucion-vd-11993-2021/
La Gaceta Universitaria. (2022). Resolución VD-12339-2022. https://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2022/11/Resolucion-Vicerrectoria-de-Docencia-VD-12339-2022-para-publicar.pdf
Monge-González, R. (2017). Ascendiendo en la Cadena Global de Valor: El caso de Intel Costa Rica. (Informe técnico No. 2017/8). Organización Internacional del Trabajo, Oficina Regional para América Latina y el Caribe. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_565465.pdf
Porras Santamaría, S., & Sojo Obando, S. (2016). Bachillerato en Informática Empresarial: retos y logros. Dia-Logos. 18, 57–68. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i18.5444
Universidad de Costa Rica. (2021). Preguntas frecuentes de admisión. Universidad de Costa Rica. Universidad de Costa Rica. Sitio oficial. https://ori.ucr.ac.cr/preguntas-frecuentes#:~:text=Preguntas%20Frecuentes%20%C2%BFQu%C3%A9%20puedo%20hacer%20para%20inscribirme%20al,adecuaciones%3F%20%C2%BFCu%C3%A1ndo%20obtengo%20la%20cita%20de%20examen%20extraordinaria%3F
Villalobos, A. (2010, abril). Recinto de Golfito gradúa profesionales en Informática empresarial. UCR Noticias. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2010/04/19/recinto-de-golfito-gradua-profesionales-en-informatica-empresarial.html
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Mainor Cruz Alvarado, Emilio Montero Núñez