Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management strategies implemented by the principal in relation to the factors associated with the
PDF (Español (España))

Keywords

Educación
administración de la educación
gestión administrativa
clima
Education
education administration
administrative management
organizational climate

Abstract

This article responds to the development of the research on the identification of management strategies implemented by the principal in relation to the factors of conflict resolution, motivation and promotion of values, associated with the organizational climate in the educational organizations in study. This research was carried out under a descriptive quantitative approach, with the participation of faculty and staff, as well as principals of educational centers who applied a questionnaire, based on the three variables projected.

The results of this study allow to highlight the need of education management professional reinforces the strategies for resolving the conflict through negotiation, mediation and arbitration; also encourages actions to motivate teachers and administrative staff in order to increase their efficiency in the development of work, through recognition, trainings, and interaction among the staff. Regarding the promotion of values, the principal should strengthen strategies for greater involvement of the staff to the school. For this reason, a proposal is made to facilitate the implementation of certain strategies in this regard, especially in conflict resolution, and motivation of the faculty, and administrative staff.

https://doi.org/10.15517/rge.v3i1.10630
PDF (Español (España))

References

A barca, S. (1995). Psicología de la motivación. San José, Costa Rica: EUNED

Álvarez, P. (2008). Una educación experiencia para desarrollar la democracia en las instituciones educativas. Recuperado en: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie08a02.htm

Asamblea Legislativa, C.R. (1957). Ley Fundamental de Educación. Ley N° 2160. Recuperado en: http://www.mep.go.cr/CentroDeInformacion/DOC/leyfundamental-285200810525.pdf

Blanchard, K. y O’connor, M. (1997). Administración por valores. Recuperado en: http://html.rincondelvago.com/administracion-por-valores.html

Bustos, P.; Miranda, M. y Peralta, R. (2001). Clima Organizacional. Recuperado de http://www.gestiopolis. com/recursos/documentos/fulldocs/rrhh/clio.htm

Chacón, A. (2009). Antología Curso Gestión del Currículum en el Sistema Educativo Costarricense. Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración de la Educación. Convenio Universidad de Costa Rica-Universidad Nacional. San José, Costa Rica.

Chiavenato, I. (2004). Comportamiento Organizacional. México: Editorial THOMSON.

Chacón, A., M.A.; Duarte B., S. y Grajeda B., G. (2010). Programa Académico de Desarrollo Profesional Docente. Curso Administración y Legislación Educativa. Recuperado en: http://www.mineduc.edu.gt/recursoseducativos/descarga/padep/administracion_y_legislacion_educativa.pdf

Córdoba, V. (2003). El valor de la responsabilidad. Recuperado en: http://www.fluvium.org/textos/familia/ fam94.htm. Davis, K. y Newstrom, J. (1991). Comportamiento humano en el trabajo. Comportamiento Organizacional. México: Editorial McGraw-Hill/interaméricacana.

Davis, K. y Newstrom, J. (1997). Comportamiento humano en las organizaciones. Inglaterra: Editorial McMillan-Collier.

Delors, J.; Mufti, I.; Amagi, I.; Carneiro, R.; Chung, F.; Geremek, B. y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación para el S.XXI (Compendio). Francia: Santillana Ediciones.

Fonseca, A. y Calderón, S. (2007). Factores organizacionales y personales que influyen en el clima organizacional de la Escuela Promecum Ida Jorón del circuito 03 de la Dirección Regional de Pérez Zeledón, curso lectivo 2007. (Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Orientación). Universidad Nacional. Sede Brunca. San José, Costa Rica.

Gómez, G. (2009). Importancia de la educación humanista en la actualidad. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(1) 2009. Recuperado en: http://www.eumed.net/rev/ced/01/sl.htm

Gómez, H. (2010). Estrategia. Recuperado en: http://prof-ipmlibertador.espacioblog.com/post/2010/01/20/estrategia-militar-resumen documentos-analizar-tema.25/05/11,04:20pm

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México DF: Editorial McGraw-Hill.

Montoya, I. (2009). Gestión Siglo XXI: nuevas tendencias en la gestión organizacional. Recuperado en: http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/economicas/2008551/docs_curso/descripcion.html

Porter, M. (2010) ¿Qué es estrategia? Recuperado en: http://www.emprendedor.com/portal/content/ view/328/26/

Peteiro S., L.M. y Rodríguez G., R. (2007). La educación desde un enfoque histórico social: importancia para el desarrollo humano. Psicopediahoy: actualidad en psicología y educación. Recuperado de http://psicopediahoy.com/educacion-enfoque-historico-social/

seriSalas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Revista Educación, 27 (1), pp. 9-16. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44027102

Valverde, O. (2003). Generando pensamiento. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.

Valverde, R. (2008). Factores administrativos que influyen en las relaciones interpersonales del Centro Educativo Escuela Laboratorio, circuito 03 Región Educativa de Pérez Zeledón. (Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Administración Educativa). San José, Costa Rica.

Venegas, P. (1992). Fundamentos de administración educativa. San José, Costa Rica: MEP-UCR.

Venegas, P. (1992). Programas de capacitación para administración de la educación. San José, Costa Rica: MEP-UCR.

Zornoza, L. (2004). Motivación laboral. Recuperado en: http://www.gestiopolis.com/recursos2/ documentos/fulldocs/rrhh/motlaboral.htm

Zúñiga M., E.S. (2008). La comunicación organizacional y su importancia para las escuelas de arte universitarias: propuesta para la construcción de conocimiento organizacional colectivo desde una intervención educativa. Revista Educación, 34(1). Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/HomRevRed.jsp?iCveEnRev440

Comments

Downloads

Download data is not yet available.