Abstract
This article corresponds to a research of the management on the inclusion process of children with special educational needs in four independent kinder gardens. For the investigation were taken as base the following objectives: To analyze the process that manages the school, in relation to the inclusion of children with special educational needs, in regular groups of preschool education and to design a proposal with intervention strategies and mediation, to supervise the inclusion of children in regular groups of preschool education.
The methodology used for the study is quantitative descriptive. The conclusions obtained highlight the need for management in the schools in the study of having diverse supervision strategies in the process of inclusion of children with special educational needs in childcare centers as well as recognize various criteria to select suitable personnel for working with children with special educational needs. Completing the study with a proposal for intervention where the manager in his role of supervisor recognizes the institutional needs and translate them into the operational plan to meet the rights of children with special educational needs.
References
Arroyo, J. A. (2011). Gestión estratégica de las organizaciones. San José, Costa Rica: Editorial UCR.
Asamblea Legislativa, C.R. (1996). Ley de Igualdad de Oportunidades. Ley 7600. Recuperado en: http://www.bcn.cl/carpeta_temas/temas_portada.2005-10-24.2908836766/pdf/ Ley7600_costa%20rica.pdf
Ávila, A.L. y Esquivel, V.E. (2009). Educación inclusiva en nuestras aulas. Vol. 37. Colección Pedagógica Formación Inicial de Docentes Centroamericanos de Educación Primaria o Básica San José, Costa Rica: CECC/SICA.
Castillero, A. B.; Díaz, J.D.; Morales, D.F. y Pino de Ochoa, I. (2009). Gestión y supervisión en el centro de educación básica. Vol. 36. Colección Pedagógica Formación Inicial de Docentes Centroamericanos de Educación Primaria o Básica San José, Costa Rica: CECC/SICA.
Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa (CENAREC). (2004). Conferencias magistrales: ciclos anuales 2002 y 2003 del Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa. Fundación Mundo de Oportunidades. San José, Costa Rica: EDITORAMA.
Contreras, M. (2005). Aprender a desaprender: apuntes en la búsqueda de un aprendizaje transformativo para la capacitación de directores de Escuela. Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Recuperado en: https://docs.google.com/document/ d/1ODqaNKVsCvDN2PL1xjyFEPE-Bb_2P_3BQwdKzU5GKGI/edit?hl=es
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (1989). Convención de los Derechos del Niño. Recuperado en: http://www2.ohchr.org/spanish/law/crc.htm
Garbanzo, G. M. y Orozco, V.H. (2007). Desafíos del Sistema Educativo Costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), pp. 95-110. Recuperado en: http://www.latindex.ucr.ac.cr/educacion-31-2/06-GARBANZO.pdf
García, N.; Rojas, M. y Campos, N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejora - miento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica: Editorial UCR.
Gento, S. (1999). Gestión y supervisión de centros educativos. San José, Costa Rica: EUNED.
Hernández, S.; Fernández, S. y Baptista, L. (2003). Metodología de la Investigación. México: MC Graw Hill Interamericana.
Jiménez, A.L. (1990). Perfil profesiográfico del maestro de educación preescolar . (Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Psicología). Universidad de Costa Rica. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio. San José, Costa Rica.
Lerma, H.D. (2004). Metodología de la investigación: Propuesta, anteproyecto y proyecto . Colombia: Editorial Ecoe Ediciones.
Meléndez, L. (2005). La educación especial en Costa Rica. Fundamentos y evolución. San José, Costa Rica: EUNED.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1999). Programa de Estudios del Ciclo de Transición de la Educación Preescolar. San José, Costa Rica: Autor.
Richmond, V. (2009 ). El camino de la inclusión de personas con necesidades educativas espe-ciales en Costa Rica: aportes para la discusión. Revista Educación , 33(2). Recuperado en: http://www.latindex.ucr.ac.cr/edu009-05.php
Pozner, P.; Ravela, P. y Fernández, T. (2000). Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires, Argentina: UNESCO-IIPE.