Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Proposal for the development of a manual for the management of student conflicts
PDF (Español (España))

Keywords

Administration
education
conflict management
education in values
assertiveness
peaceful coexistence
Administración
educación
Gestión de los conflictos
educación en valores
asertividad
convivencia pacífica

Abstract

This article is a modern proposal for the management of student conflicts, based on the research of qualitative type whose title was “Analysis of the perception of the student conflicts in public schools in Costa Rica”. Today there are many manifestations of conflicts that occur daily in the national educational organizations, and on which many teachers and principals feel impotence not by lack of  capacity but by lack of tools for the prevention and efficient attention for this type of situation. From this perspective, it is essential to promote social skills in students preparing a manual of mediation which not only serves as a means of information, and training, but it constitutes a tool for mediation for the management of student conflicts of public institutions in Costa Rica. This manual shall consist of activities aimed to encourage values, principles and attitudes needed to collaborate with the student conflict management. These social skills are related to aspects such as: promotion of critical thinking; assertive communication, the promotion of resilience; the values that collaborate with the coexistence and the culture of peace, among others.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12918
PDF (Español (España))

References

Blasco, M. (1998). Reconstrucción de persona. (Proyecto Pedagógico Amigoniano). Villa Alemana, Chile: CEA.

Burguet, M. (1999). El educador como gestor de conflictos. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.

Carbonell, J y Peña, A. (2001). El despertar de la violencia en las aulas. La convivencia en los centros educativos. Madrid: CCS

Chacón, A. (2011). La gestión de los conflictos estudiantiles: un enfoque desde la administración de la educación. Revista Gestión de la Educación, 2 (1), ISSN 2215-2288. Recuperado en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/8510

Chiavenato, I. (2006). Administración de recursos humanos. México D.F.: McGraw-Hill.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, España: Santillana Fernández, I (2008). Prevención de la violencia y resolución de conflictos . Madrid, España: Narcea.

Floristán, E. (1993). Doctrina social. Madrid: Paulinas. Gómez, C. (2001). La juventud hoy. Recuperado en: http://www.aciprensa.com/Familia/ juventudhoy.htm

González, C (2009). Retos de la Administración Educativa. Recuperado en: www. congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. (s.f.). Factores protectores y Factores de Riesgo: otro modo de pensar el destino de un niño. Recuperado en: http://derechos.educ.ar/docente/prevencion/factoresprotectores.htm

Salm, R. (2006). La solución de conflictos en la escuela. Lima, Perú: Alfa y Omega.

San Martín, J. (2003). La mediación escolar: un camino para la gestión del conflicto escolar. Madrid: CCS.

Suárez, N. (1998). Manual de resiliencia en la niñez y la adolescencia-OPS-OMS. (Seminario: Resiliencia en niños (as), adolescentes y comunidades). San José, Costa Rica: Fundación Paniamor.

Tartar, E. (2008). Prevenir y tratar la violencia en la escuela. Bilbao, España: Mensajero.

Tierno, B. (1994). Valores humanos. Recuperado en: http://www.ahire.es/wp-content/uploads/downloads/2011/05/Bernab%C3%A9-Tierno.-Valores-humanos.pdf

Torrego, J. (2005). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Madrid, España: Narcea.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.