Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Factors associated with the registration process on the initial education centers
PDF (Español (España))

Keywords

Incorporation
initial education
management
administration of education
Incorporación
educación inicial
gestión
administración de la educación

Abstract

This paper has the purpose of raising a reflection regarding f the conditions that lead to those responsible for the families to the incorporation of the children to the first link in the system of formal education, initial education. The possible relationship of demographic factors, family nature as well as social ones.  Consider the relevance of the study of each of these factors, enables the improvement on the management of the centers of initial education, the imminent presence of multifactorial complexity which becomes a great challenge for the administration of education. Stands out among the main conclusions that school attendance continues to represent  a basic challenge to the educational leadership, increased by the particularities of the divergence in social contexts, and the effective management of information in the planning directive, could become one of the corrective effects for trying to  neutralize the environmental variables,  among which  the formation of the family is emphasized.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12922
PDF (Español (España))

References

Castells, M. (1999). Globalización, identidad y Estado en América Latina. (Ponencia Temas de desarrollo humano sustentable). Recuperado en: http://www.desarrollohumano.cl/otraspub/Pub01/Idyest.pdf

Cerro, S. (2005). Elegir la excelencia en la gestión de un centro educativo. España: Narcea.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Recuperado en: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Programa Estado de la Nación (2011). Tercer informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor.

Fernández, L. (2005). Gestión por competencias. Un modelo estratégico para la dirección de recursos humanos. México: Prentice Hall.

González, S. (2011). Evaluación para la mejora de los centros educativos . España: Wolters Kluvers.

Instituto Nacional de Estadística y Censo. (2012). Características sociales y demográficas. (IX Censo Nacional de Población). San José, Costa Rica: Autor.

Itzcovich, G. (2010). Tendencias recientes del nivel inicial: un análisis estadístico de la situación argentina. Buenos Aires: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Mañu, J. (2009). Manual básico de dirección escolar. Dirigir es un arte y una ciencia. España: Narcea.

Maureira, O. (2006). Dirección y eficacia escolar, una relación fundamental. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (4e), pp. 1-10. Recuperado en: http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art1.pdf

Mayer, D.; López, M. y Serván, E. (2008). Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos. Estudios económicos, 23(1), pp. 29-156. Recuperado en: http://www.redalyc.org/ pdf/597/59723105.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2002). Plan de Acción de Educación 2003-2015. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Normas y procedimientos para la autorización de nuevos servicios de educación preescolar. San José, Costa Rica: Autor.

Pedone, C. (2006). Los cambios familiares y educativos en los actuales contextos migratorios ecuatorianos: Una perspectiva transatlántica. Athenea Digital, 10, pp. 154-171. Recuperado en: http://www.raco. cat/index.php/Athenea/article/view/53141

Pérez, N. (2002). Funcionamiento, diagnóstico, evaluación y propuesta administrativa en la educación preescolar. (Tesina de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado en: dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2133788.pdf

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2013). Resumen cuarto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Editorama. Quilodrán, J. y Castro, T. (mayo-agosto 2009). Nuevas dinámicas familiares. Estudios demográficos y urbanos, 24(2), pp. 283-291. Recuperado en: http://www.redalyc.org/pdf/312/31221534001.pdf

Robbins, S. y Coulter, M. (2000). Administración. México: Pearson Educación. Romero, C. (2004). La escuela media en la sociedad del conocimiento. Argentina: Ediciones Novedades Educativas.

Rosero, L. y Jiménez, P. (2012). Retos y oportunidades del cambio demográfico para la política fiscal. San José, Costa Rica: Centro Centroamericano de Población de la Universidad de Costa Rica.

Ruiz, C. (2002). Propuesta y validación de un modelo de calidad en educación infantil. (Memoria doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Recuperado en: http://biblioteca.ucm.es/tesis/edu/ucm-t26171.pdf

Sime, L. (2010). Informe de desarrollo humano. Revista Educación, 37, pp. 107-114. Recuperado en: revistas. pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/download/2554/249

Simonetta, D. (2010). La estructura escolar inhibidora del aprendizaje organizacional: experiencia derivada de caso. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 10(1), pp. 1-21. Recuperado en: http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/caso.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.