Abstract
This article corresponds to the conceptual advances of research “ bioaprendientes academic communities : emergency self-organizing in the context of higher education “ , which currently is brewing as a doctoral thesis at the University of the Salle de Costa Rica , research project in which learning takes bio - alternative to the field of management in higher education institutions . This is a proposal that aims to stimulate the collective construction of academic communities capable of functioning as living systems , self-organized , dynamic and contextualized with the opportunities and internal and external needs . This theoretical reflection focuses on the trends , patterns and practices of educational management that deserve re-configuradas/re-significadas order to place them in tune with the times, which demands , other ways to live , dwell , work and also to other forms of relationship which involved the other and that.References
Assman, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Madrid: Narcea S.A. Ediciones.
Bohm, D. (1996). Sobre el diálogo. Barcelona: Editorial Kairós.
Bohm, D. (1998). La totalidad y el orden implicado. Barcelona: Editorial Kairós.
Bolivar, A. (2007). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: Editorial La Muralla.
Brenes, B. L. (2003). Dirección estratégica para organizaciones inteligentes. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.
Briggs, J. y Peat, D. (1999). Las siete leyes del caos. Barcelona: Editorial Grijalbo.
Calvo, C. (2009). Los procesos educativos y la emergencia de complejidades caóticas y autoorganizadas. Revista Acción Pedagógica, 18(1), 6-19. Recuperado en: http://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3122346
Casado, L. (2001). Organizaciones y sistemas humanos. Una nueva gestión empresarial . Barcelona: Ediciones Kairós.
Cummings T., G. y Worley C., G. (2007). Desarrollo organizacional y cambio. México: Thomson.
Eisler, R. (1998a). El cáliz y la espada. La mujer como fuerza de la historia. Chile: Editorial Cuatro Vientos.
Eisler, R. (1998b). Placer sagrado. Chile: Editorial Cuatro Vientos.
Estebaranz, A. (2000). Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. España: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Hellriegel, D. & Slocum J., W. (2009). Comportamiento organizacional. México: CENGAGE Learning.
Lessem, R. (1992). Gestión de la cultura corporativa. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.