Abstract
The present article meets the general objective: analyze the development of pedagogical innovations from the management in Escuela Nueva Laboratorio “Emma Gamboa” of University of Costa Rica and Instituto Educativo Moderno. The proposed specific objectives were: identify the arrangements that the management applies to implement pedagogical innovations; define the strategies developed by teachers in this area; and establish the follow up actions, applied from the management, in the develop of this innovations. This is a quantitative with a descriptive approach, it was executed between October and December of 2013. The subjects of investigation were the two principals and the teaching staff of both education centers. The instruments used were two questionnaires, one directed to teachers and the other one directed to the principals of both schools, structured according with the analysis categories defined. Among the principal discoveries found, it´s important to note that since the foundation of this schools they attempts the implementation of pedagogical innovations, identifying at the same time, susceptible areas of improvement in the implementation as well as in the execution and the follow up of them.References
Aguerrondo, I., Lugo, M. T., Pogré, P., Rossi, M. y Xifra, S. (2006). La escuela del futuro II. Cómo planifican las escuelas que innovan. Argentina: Educación-Papers Editores.
Aubert, A. y García, C. (2009). La pedagogía crítica y el éxito académico de todos y todas. TESI, 10 (3), 231-242. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2010/201014898014.pdf
Barberá, E., Bolívar, A., Calvo, J.R., Coll, C., De Manuel, J., Fuster, J., García, M.C., Grau, A., López, A., Marrero, M., Mollá, J., Navarro, M.C., Onrubia, J., Pozo, J.I., Rodríguez F., Segura, J.M., Soler M., Teberosky, A., Torres, M.M. y Yabar, J.M. (2000). El constructivismo en la práctica. España: Editorial Laboratorio Educativo y Editorial Graó.
Boggino, N. (2007). El constructivismo entra al aula. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Bunes, M., Cánovas, M. J., Ruiz, M. J. y López, R. (2009). Innovación educativa en España: un estudio descriptivo a partir de los datos en REDINED. Educatio Siglo XXI, 27, 133-168. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/71121/68661
Consejo Superior de Educación. (1994). Política educativa hacia el siglo XXI. Recuperado de: http://www.oei.es/quipu/costarica/politicaeducativasigloXXI.pdf
Dengo, M. E. (2001). Desafíos, perspectivas y proyecciones del administrador educativo para el siglo XXI. Educare, 1, 51-59. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ EDUCARE/article/view/919
Gairín, J. (Ed). (1997). Estrategias para la gestión del Proyecto Curricular de Centro Educativo. Madrid: Institut de Ciències de l`Educació y Editorial Síntesis.
García, N., Rojas, M. y Campos, N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica: EUCR.
López, S. y Flores, M. (2006). Las reformas educativas neoliberales en Latinoamérica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol8no1/ contenido-flores.html
Moreno, M. (1997). Innovaciones pedagógicas. Una propuesta de evaluación crítica. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Organización de las Naciones Unidas. (2000). Cumbre del Milenio. Declaración del Milenio. Recuperado de: http://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf
Organización de las Naciones Unidas. (2012). La educación ante todo. Recuperado de: http:// www.globaleducationfirst.org/files/Education_First_SP.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1990). Declaración Mundial sobre Educación para todos. Marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/ pdf/JOMTIE_S.PDF
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Marco de acción de Dakar. Educación para todos: cumpliendo nuestros compromisos comunes. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/ images/0012/001211/121147s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2005). Educación para todos. El imperativo de la calidad. Recuperado de: http://unesdoc.unesco. org/images/0015/001501/150169s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas. Recuperado de: http:// unesdoc.unesco.org/images/0021/002191/219162s.pdf
Pérez, R. A. (1998). La gestión curricular en las instituciones educativas. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Pinto, R. (2010). En América Latina innovar en educación es posible gracias al esfuerzo crítico de sus educadores. REXE, 17 (9), 65-83. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3584131
Ramírez, L. (2012). Calidad escolar: un nuevo ethos escolar. Educación, 36 (2), 1-21. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44024857003
Rivas, M. (2000). Innovación educativa Teoría, procesos y estrategias. España: Editorial Síntesis, S.A.
Rodríguez, L., Marín, C., Moreno, S. y Rubano, M. (2007), Freire: una pedagogía desde América Latina. Ciencia, docencia y tecnología, 34, 129-171. Recuperado de: http://www.scielo.org. ar/pdf/cdyt/n34/n34a05.pdf
Sander, B. (2002). Políticas públicas y gestión educativa en América Latina: Discurso global y realidades locales. Pensamiento educativo, 31, 13-30. Recuperado de: http:// pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/227/public/227-536-1-PB.pdf
Tedesco, J. C. (2009). Calidad de la educación y políticas educativas. Cuadernos de Pesquisa, 39 (138), 795-811. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/cp/v39n138/v39n138a06.pdf
Torres, C. A. (2008). Después de la tormenta neoliberal: La política educativa latinoamericana entre la crítica y la utopía. Revista Iberoamericana de Educación, 48, 207-229. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie48a10.pdf