Abstract
The present essay addresses the role of the rector in the evaluation and accreditation processes at higher education institutions, since it is the rector’s vision and involvement which can contribute to maintain the focus of the process as a means to increase the quality of the institution. Without entering into the debate on what quality means in the education arena, this essay will try to answer the following question: what leadership styles should a rector of a higher education institution exercise when embarking in an international evaluation and accreditation process? This essay concludes that the leadership of the rector is a cornerstone when stablishing a culture of quality within the higher education institution and when embarking in international evaluation and accreditation processes, and highlights that the most important leadership styles in these processes are: transformational leadership, transcendental leadership and transactional leadership.References
Acosta Silva, A. (2010). Príncipes, burócratas y gerentes. El gobierno de las universidades en México. México, México: ANUIES-UDUAL.
Bauela-Casal, G., Vadillo, O., Pagani, R., Bermúdez, M. d., Sierra, J. C., Zych, I. & Castro, A. (2009). Comparación de los indicadores de la calidad de las universidades RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(2), 9-21. Recuperado de: http://www.redalyc.org/ pdf/780/78012947008.pdf
Blanco-Ramírez, G. & Berger, J. B. (2014). Rankings, accreditation and the international quest for quality: organizing an approach to value in higher education. Quality Assurance in Education, 22(1), 88- 104. Recuperado de: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/QAE-07-2013-0031
Bolívar, A. (1997). Liderazgo, mejora y centros educativos. En: Medina, A. (coord.). El liderazgo en educación. Madrid: UNED. Recuperado de: http://www.textosescolares.cl/usuarios/ convivencia_escolar/doc/201103070200190.U%20de%20Granada.Liderazgo_Mejora_y_ Centros_Educativos.pdf En A. Medina (coord.): El liderazgo en educación. (pp. 25-46). Madrid: UNED.
Botero Chica, C. A. (2008). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-11. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/2811Botero.pdf
Council for Higher Education Accreditation (CHEA). (2006). Presidential perspectives on accreditation: a report of the CHEA Presidents project. Washington: Institute for Research and Study of Accreditation and Quality Assurance. Recuperado de: http://www.chea.org/ pdf/CHEAMonograph_Apr06.pdf
Council for Higher Education Accreditation (CHEA). (2007). Presidential guidelines series, 1, 1-6. Washington, DC: Council for Higher Education Accreditation. Recuperado de: http://www. chea.org/pdf/PrezGL1.pdf
Correa de Molina, C. (2004). Gestión y evaluación de la calidad en la educación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Ferraro, G. P. (2002). The cultural dimension of international business. New Jersey: Prentice Hall.
Global University Network for Innovation (GUNI). (2009). La educación superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social: Síntesis de los informes GUNI la educación superior en el mundo. Madrid: Mundi-Prensa.
Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. & Perraton, J. (2000). The Global Transformations Reader . Inglaterra: TJ International. Recuperado de: https://throughtimesandspace.files. wordpress.com/2013/10/presentasi-the-global-transformations-reader-an-introduction- to-the-globalization-debate-eds-david-held-anthony-mcgrew.pdf
Jiménez, G. (1999). Evaluación del estado de salud con la encuesta SF-36: Resultados preliminares en México. Salud Pública de México, 41 (2), 110-118. Recuperado de: http://www.scielosp. org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36341999000200005
Knight, J. & De Wit, H. (1999). Quality and Internationalisation in Higher Education. Paris: OECD, IMHE.
Koontz, H. & Weihrich, H. (1998). Administración, una perspectiva global. México: McGraw-Hill.
Madrigal T., B. E. (2013). Líderes y Liderazgo. Guadalajara, México: Editorial Universitaria Universidad de Guadalajara.
Palomino Vadillo, M. T. (2013). Liderazgo y motivación en equipos de trabajo. Madrid: ESIC Business & Marketing School.
Rama, C. (2009). El nacimiento de la acreditación internacional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 14 (2), 291-311. Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772009000200004
Rama, C. (2012). La acreditación internacional. (III Congreso Internacional CACECA, Agencias internacionales de acreditación, retos y oportunidades). Puerto Vallarta: CACECA.
Rhodes, F. H. (2009). La creación de futuro: la función de la universidad norteamericana. Buenos Aires: Universidad de Palermo.
Robbins, S. P. (2004). Comportamiento organizacional . USA: Pearson Educación. Salmi, J. (2009). El desafío de crear universidades de rango mundial. Washington: Banco Mundial en coedición con Mayol Ediciones S.A.
Sebastián, J. (2003). La dimensión internacional en los procesos de evaluación y acreditación de la educación superior. En: Educación Superior, calidad y acreditación. Bogotá: Consejo Nacional de Acreditación de Colombia.
Sanyal, B. y Martin, M. (2009). Garantía de la calidad y el papel de la acreditación: una visión global. En: La Educación Superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social . Recuperado de: http://upcommons.upc.edu/handle/2099/7499
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (UNESCO-OCDE). (2006). Directrices en materia de calidad de la educación superior a través de las fronteras. París: UNESCO.
Uribe B., M. (2007). Liderazgo y competencias directivas para la eficacia escolar: Experiencia del Modelo de Gestión Escolar de Fundación Chile. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación , 5(5e), 149-156. Recuperado de: http://www. redalyc.org/pdf/551/55121025022.pdf
Van der Wende, M. (1997). Internationalising the curriculum in Dutch higher education: An international comparative perspective. Journal of studies in internationaleducation , 1(2), 53-72. Recuperado de: http://jsi.sagepub.com/content/1/2/53.abstract
Viñas, J. (1991). La universidad norteamericana, el autoestudio y la acreditación: un modelo de mejoramiento académico. Revista de la Educación Superior , (79), 21-35. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista79_S1A2ES.pdf