Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Theoretical and reflective analysis of the factors affecting the quality of learning and teaching practice
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Teaching
quality of education
educational management
curriculum management
pedagogical processes
Education Reform
Docente
calidad de la educación
gestión pedagógica
gestión curricular
procesos pedagógicos
reforma de la educación

How to Cite

Rodríguez Molina, G. A. (2015). Theoretical and reflective analysis of the factors affecting the quality of learning and teaching practice. Management of Education, 6(1), 103–119. https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.22723

Abstract

his article is the beginning of reflective-theoretical state of research and current literature on school, teaching processes, teachers and the quality of academic results and analysis of student learning. In which the main empirical and theoretical issues in an ongoing investigation aims are contextualized “analyze the processes of curriculum management and evaluation that influence the quality of learning and teaching practices in educational organizations” and “Designing a model Dynamic teaching and equity management that contributes to continuous improvement of the quality of learning and teaching practices in educational organizations “will work with a mixed methodology, which will converge or corroborate the data collected, providing technical inputs to the model design pedagogical management, hoping to answer the following research questions What is the influence on the quality of learning and teaching practices of educational management: curricular and evaluative in educational organizations? And what impact would the development and application of a model of educational management in the quality of learning and teaching practices?

https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.22723
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Revista Interamericana de Desarrollo Educativo , 37 (116), pp. 561-758. Recuperado de: http://www. oei.es/calidad2/aguerrondo.htm Amadio, M., Opertti, R. & Tedesco, J. (2014). Un currículo para el siglo XXI: Desafíos, tensiones y cuestiones abiertas. Documentos de Trabajo. Investigación y Prospectiva en Educación, 9. París: UNESCO. Bambrick-Santoyo, P. (2012). Leverage Leadership: A practical guide to build exceptional schools . San Francisco, California: Jossey-Bass. Coleman, J., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, F., Mood, A., Weinfeld, F. & York, R. (1996). Equality of educational opportunity. Washington : U.S. Government Printing Office. Guillermo Andrés Rodríguez Molina 117 Rev. Gestión de la Educación, Vol. 6, N° 1 , [103-119], ISSN: 2215-2288, enero-junio , 2016 DOI: http://dx.doi.org/10.15517/rge.v1i1.22723 URL: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu Número publicado el 1 de enero del 2016 Delors, J., Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón-Quero, M., Savané, M. A., Singh, K., Stavenhagen, R., Won-Suhr, M. y Nanzhao, Z. (2000). La educación encierra un tesoro . Recuperado de: http://www.unesco. org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Elmore, R. (2000). Building a new structure for school leadership . Washington: The Albert Shanker Institute. Elmore, R. (2010). Mejorando las escuelas desde la sala de clases . Santiago, Chile: Fundación Chile.

Estudio Internacional de Progreso en Comprensión Lectora y Estudio Internacional de Tendencias en Matemáticas y Ciencias (PIRLS – TIMSS). (2011). Estudio internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias. Volumen I: Informe español. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pirlstimss2011vol1-1. pdf?documentId=0901e72b81825be4

Falconi, O. (2008). Aportes para la gestión del currículo y las políticas educativas . (Conferencia en la ciudad de Paraná). Recuperado de: http://www.entrerios.gov.ar/CGE/2010/primaria/ files/2011/02/Conferencia-de-Octavio-Falconi.pdf

Gairín, J. (2008). Autonomía, calidad y evaluación. En: Secretaria General Técnica (ed). La autonomía de los centros escolares . Madrid: Subdirección General de Información y Publicaciones.

Goe, L. (2007). The link between teacher quality and student outcomes: A research synthesis . Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Goe, L. & Stickler, L. (2008). Research and policy brief: Teacher quality and student achievement: Making the most of recent research . Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Hallinger, P. & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional leadership behavior of principals. Elementary School Journal, 86(2), 217-248. Recuperado de: http://www.ascd.org/ASCD/ pdf/journals/ed_lead/el_198709_hallinger.pdf

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. Nottingham: National College for School Leadership and Department for Education and Skills.

Manzi, J., González, R. & Zun, Y. (2011). La evaluación docente en Chile. Santiago: Facultad de Ciencias Sociales, MIDE UC.

Marzano, R. (2003). What works in schools. Translating research into action. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Marzano, R. (2012). Research basis for the Marzano school leadership evaluation model. Florida: Learning Sciences Marzano Center for teacher and leadership evaluation.

Marzano, J., Pickering, D. & Heflebower, T. (2011). The Highly Engaged Classroom. Bloomington: Marzano Research Laboratory.

McKinsey & Company. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. Recuperado de: http://mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Education/ Como_hicieron_los_sistemas_educativos.pdf

Ministerio de Educación Chile. (2004). Reglamento sobre evaluación docente. Recuperado de: http://www.cpeip.cl/usuarios/cpeip/File/2013%20documentospsp/ reglamentoevaluaciondocente.pdf

Ministerio de Educación Chile. (2012). Medidas de segregación escolar: discusión para el caso chileno. Santiago: MINEDUC, Centro de Estudios.

Ministerio de Educación Chile. (2013a). Calidad y equidad en el desempeño escolar: simulación de resultados de mejoramiento. Santiago: MINEDUC, Centro de Estudios.

Ministerio de Educación Chile (2013b). Estándares indicativos de desempeño. Santiago: Agencia de la Calidad de la Educación.

Murillo, F. & Krichesky, G. (2012). El proceso del cambio escolar. Una guía para impulsar y sostener a mejora de las escuelas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (1), 27-43. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55123361003

Murphy, J. (1990). Principal instructional leadership. Advances in Educational Administration: Changing pespectives on the school, 1, 163-200. Greenwitch: JAL.

Observatorio Chileno de Políticas Educativas (OPECH). (2006). Mejoramiento de la Calidad de la Educación: (mucho) más allá de las pruebas estandarizadas. Santiago, Chile: Universidad de Chile.

Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC/ UNESCO). (2007). El Derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5 (3), 1-21. Recuperado de: http://www.rinace.net/arts/vol5num3/art1.htm

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2004). Revisión de políticas nacionales en educación en Chile. Recuperado de: http://www.facso.uchile.cl/psicologia/ epe/_documentos/GT_cultura_escolar_politica_educativa/recursos%20bibliograficos/ articulos%20relacionados/oecd(2004)revisiondepoliticaseducacionenchile.pdf

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2008). Metas educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Madrid: OEI.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Teaching and learning international survey (TALIS) . Recuperado de: http://www.oecd.org/edu/ school/43057468.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2000). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. París: UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2014). Medium-Term strategy 2014-2021, Laying foundations for equitable lifelong learning for all. Hamburg: UIL.

Rivkin, S., Hanushek, E. & Kain, J. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73 (2). Recuperado de: http://www.econ.ucsb.edu/~jon/Econ230C/ HanushekRivkin.pdf

Robinson, V., Hohepa, M. & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why. Nueva Zelandia: Ministry of Education.

Senge, P. (1990). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Granica.

Valenzuela, J., Bellei, C., & Ríos, D. (2011). Segregación escolar en Chile. En: Martinic, S. y Elacqua, G. (ed.) Fin de ciclo: Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile-OREAL/UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc. unesco.org/images/0019/001905/190544S.pdf

Weber, J. (1996). Leading the instructional program. En: Smith, S. y Piele, P. (eds.). Schoolleadership . Oregon: Clearinghouse of Educational Management. Recuperado de: http://eric. ed.gov/?id=ED309513

Weinstein, J. (2009). Liderazgo directivo, asignatura pendiente de la Reforma Educacional Chilena. Revista Estudios Sociales , 117, 123-148. Recuperado de: http://www.ceppe.cl/ images/stories/recursos/publicaciones/Jose%20Weinstein/Weinstein_LIDERAZGO_ DIRECTIVO_doc.pdf

Weinstein, J. & Muñoz, G. (2012). ¿Qué sabemos sobre los directores de escuela en Chile? Santiago, Chile: Centro de Innovación en Educación de Fundación Chile y Centro de Estudios y Políticas y Prácticas en Educación (CEPPE).

Comments

Downloads

Download data is not yet available.