Abstract
This article is based on research pertaining to supervisory approaches for educational management, its strategies, positive factors resulting from the process and constraints faced by those execute these roles in schools and how it impacts quality of education. This research study was conducted at the Dr. Clodomiro Picado Twight High school in Turrialba and is based on the objective of establishing a proposal for supervising the teaching staff. Findings are descriptive and reflect inconsistencies in using a specific supervisory. One need is to use more strategies for teacher supervision and minimize the impact of negative factors that limit supervision of educational institutions. The conclusion suggests an intervention approach to guide the principal in exercising a democratic and participatory approach to supervision including teachers, administrative staff and students.References
Barrantes, A., Céspedes, X., Mejía, A., Picado, S., Rojas, Y. y Zúñiga, A. (2010). La opinión del personal docente en educación primaria sobre las actividades de desarrollo profesional que realiza y la influencia que tienen en su práctica pedagógica . Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación , 10 (3), 1-15. Recuperado de: http://revista.inie. ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/personal.pdf
Castillero, A., Díaz, J., Morales, F. y Pino de Ochoa, L. (2009). Gestión y supervisión en el centro de educación básica. San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana.
Chiavenato, I. (2001). Administración: proceso administrativo. Colombia: McGraw-Hill.
Cortés, R. y Lorente, A. (2011). La supervisión educativa en América Latina ante las metas educativas de 2021, propuestas por la OEI. Revista Iberoamericana de Educación , 1 (57), 1-10. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/4601Cortes.pdf
Dengo, M. (2011). Educación costarricense. San José, Costa Rica: EUNED.
Estatuto del Servicio Civil. (1953). Recuperado de: http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/ estatutodeserviciocivil.pdf
González, E. (2007). Un modelo de supervisión educativa . Red de revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal , 13 (25), 11-35. Recuperado de: http://redalyc.uaemex. mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=76111479002
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Hunt, B. C. (2009). Efectividad del desempeño docente. Una reseña de la literatura internacional y su relevancia para mejorar la educación en América Latina. Recuperado de: http://www.oei. es/pdf2/documento_preal43.pdf
Lavell, A. (2006). Consideraciones en torno al enfoque, los conceptos y los términos que rigen con referencia a la reducción del riesgo y la atención de desastres en los países Andinos miembros del CAPRADE . Recuperado de: http://www.comunidadandina.org/predecan/doc/r1/ docAllan1.pdf
León, A. (2007). Qué es la educación. Red de revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 11 (39), 595-604. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/356/35603903. pdf
Lobato, C. (2007). La supervisión de la práctica profesional socioeducativa. Revista de Psicodidáctica , 12 (1), 29-50. Recuperado de: https://addi.ehu.es/bitstream/10810/7169/1/Rev.%20 Psicodidactica%2012%281%29%20-%2029-50.pdf
Martín, E. (2010). Supervisión educativa. Recuperado de: http://mail.mec.gov.py/cmsmec/wp- content/uploads/2010/02/moduloiiia_t3.pdf
Martínez, L. (2012). Administración educativa. México: Red Tercer Milenio S.C.
Ministerio de Educación Pública de Perú. (s. f.). Lineamientos y estrategias generales para la supervisión pedagógica. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/ download.php?link=supervision_pedagogica.pdf
Mogollón, A. (2006). Funciones de la supervisión escolar en Venezuela. Aproximación a un modelo . Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación , 6 (3), 1-22. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/funcio.pdf
Oquendo, C. (2013). Gestión del gerente educativo en el acompañamiento docente en las escuelas rurales de la parroquia Altagracia, Municipio Miranda, Estado Zulia . Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales , 11 (2), 107-118. Recuperado de: http://publicaciones.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/2241/4053
Rosales, R. (s. f.). Algunas reflexiones sobre la supervisión como proceso educativo . Recuperado de: www.ts.ucr.ac.cr
Torres, S. y Mejía, A. (2006). Una visión contemporánea del concepto de administración: revisión del contexto colombiano. Cuadernos de Administración Bogotá , 19 (32), 111-133. Recuperado de: http://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1232641753171_1848515022_2944/ ADMINISTRACION.pdf
Uruñuela, P. (2010). La supervisión externa de las instituciones escolares. Modelos, técnicas e instrumentos. Recuperado de: http://www.mec.gov.py/cmsmec/wp-content/ uploads/2010/02/moduloiiia_t8.pdf
Venegas, P. (2001). Retos y perspectivas de la administración educativa en un nuevo milenio. Recuperado de: http://www.euned.ac.cr./.../La%administraci%C3%B3n%20Educativa%20 en20%el%20Siglo%XXI