Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Assessing Upper Management Performance: One School´S Management and Leadership Experience
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

School Administration
Education Management
educational enhancement
Administración de la educación
gestión de la educación
mejora de la educación

Abstract

The author shares the results of an internal evaluation process that was carried out by a school for Special Education in Chile in order to improve supervisory staff management performance. The assessment is based on the document, A Framework for Good Management in A Dimension of Leadership published by the Chilean Ministry of Education in 2005.  
The individuals who were assessed showed similar results in terms of management performance.  All proved to foster positive changes in the school in terms of optimizing communication channels, providing timely resolution of conflicts and use of information to strengthen the school community. As a result, institutional leaders were more capable of critical reflection on their own performance. The School Principal, for example, used the results of her own assessment to lead enhancement efforts to better reflect the School´s broader pedagogical mission. Participants commended this nontraditional evaluation style since it allowed them to focus on the importance of critical self-assessment of their own performance and use the results to foster positive change and growth and, eventually, also engage the teaching faculty.
https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25491
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas , 9(2), 34-52. Recuperado de: http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/ viewFile/127/110

Bolívar, A. (2008). Evaluación de la práctica docente. Una revisión desde España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa , 1(2), 56-74. Recuperado de: http://rinace.net/riee/ numeros/vol1-num2/art4.pdf

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. Recuperado de: http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/112/109

Bolívar, R. (2013). Comunidades profesionales de aprendizaje. Instrumentos de diagnóstico y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 1(62), 1-12. Recuperado de: http://rieoei.org/ rie_contenedor.php?numero=5702&titulo=Comunidades%2520Profesionales%2520de%2520Aprendizaje.%2520Instrumentos%2520de%2520diagn%25F3stico%2520y%2520evaluaci%25F3n

Dessler, G. (2001). Administración de personal . México: Pearson Educación. Díaz, F. (2007). Modelo para autoevaluar la práctica docente. Madrid: Praxis.

Figueroa, R. y Machado, E. (2012). La autoevaluación institucional y su importancia en la educación superior. Revista Humanidades Médicas. 12(3), 447-463. Recuperado de: http://scielo. sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300006

González, N., Mendoza, P. y Opazo, M. P. (2008). Análisis de la Gestión de Competencias y su Integración a un Nuevo Modelo de Gestión del Desempeño. (Seminario de título), Universidad de Chile. Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2008/gonzalez_n2/ sources/gonzalez_n2.pdf

Leithwood, K. (2009). Cómo liderar nuestras escuelas: aportes desde la investigación. Santiago: Fundación Chile.

Ley Nº 20.422. Norma sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad, Santiago, Chile. Recuperado de: http://www.leychile.cl/Navegar?idLey=20422

López, J. (2010). Liderazgo para sostener procesos de innovación en la escuela. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 71-92. Recuperado de: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=56714113005

Ministerio de Educación (2005). Marco para la Buena Dirección. Criterios para el desarrollo profesional y evaluación desempeño . Santiago, Chile: Autor.

Muñoz G. y Marfán, J. (2011). Competencias y formación para un liderazgo escolar efectivo en Chile. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana. 48(1), 63- 80. Recuperado de: http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/476/1431

Murillo, F. J. y Román, M. (2008). La evaluación educativa como derecho humano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(1), 1-5. Recuperado de: http://www.rinace.net/riee/ numeros/vol1-num1/editorial.html

Santos, M. A. (2001). La escuela que aprende. Madrid: Morata

Comments

Downloads

Download data is not yet available.