Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Trends and Challenges  of Educational Administrators in Costa Rica: The Origin of a Project
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Challenges
 educational policies
 educational management educational trends and methodology
Desafíos
políticas educativas
gestión educativa
tendencias
metodología

Abstract

This article investigates the underlying structural changes in school administration and curriculum that currently affects schools in both urban and rural settings including poorer, more marginalized communities. Upon analyzing each social context, it was perceived the aforementioned changes were closely associated with school administration practices dating back to the last ten years.  The article presents a general overview and methodological focus, a bibliographic review during the first and second stage of the project. The main conclusions refer to educational policies in Central America and the a questionnaire that is being developed  for teachers.
https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25495
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Barquero, M. A. y Montero, M. (2013). Análisis comparativo de la gestión educativa como agente de cambio e innovación ante los complejos ambientes educativos, caso de las organizaciones: Colegio Nuevo Mundo y Colegio Técnico Profesional Piedades Sur, San Ramón. Revista Gestión de la Educación, 3 (2), 43-67. Recuperado de: http://revistas.ucr. ac.cr/index.php/gestedu/article/view/10648/10044

Barrantes, A. (2000). La gestión del centro educativo. Revista Educación , 24 (2), 81-95. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/475/464

Bisquerra, R. (Coord.). (2014). Metodología de la investigación educativa . Madrid: Editorial La Muralla.

Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana y el Sistema de Integración Centroamericano (CECC/SICA). (2013). Política educativa centroamericana 2013-21. Propuesta para consideración de las y los viceministros de educación. [Diapositivas en Prezi]. Recuperado de: https://prezi.com/z0e9_vyq7mou/politica-educativa-centroamericana-2013-21/

Fullan, M. y Hargreavess, A. (1999). La escuela que queremos. México: SEP.

Garbanzo, G. y Orozco, V. H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación , 31 (2), 95-110. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1246/1309

Garbanzo, G. y Orozco, V. H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos . Revista Educación , 34 (1), 15-29. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/ educacion/article/view/495/495

Hallinger, P. y Heck, P. (1998). Exploring the principal’s contribution to school efectiveness: 1980- 1995. [Exploración de la contribución del director para la efectividad de la escuela: 1980- 1995]. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 9 (2), 157-191. Recuperado de: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/1 0.1080/0924345980090203?redirect=1

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.

Leithwood, K., Harris, A. y Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership [Siete demandas sobre el liderazgo escolar exitoso]. School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 28 (1), 27-42. Recuperado de: http://www. tandfonline.com/doi/full/10.1080/13632430701800060

Loera, A. y Cázares, O. (2008). Referentes para la mejora de la educación básica: estándares para la gestión de escuelas . México: OEI/CEE/SIENE, Heurística Educativa.

López-Gerosave, G., Slater, Ch. y García-Garduño J. M. (2010). Prácticas de dirección y liderazgo en las escuelas primarias públicas de México. Los primeros años en el puesto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación , 8 (4), 32-49. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3268677.pdf

Mcmillan, J. y Schumacher, S. (2007). Investigación educativa. Madrid: Pearson.

Mulford, B. (2008). The leadership challenge: Improving learning schools [Los desafíos del liderazgo: mejorar las escuelas de aprendizaje]. Australia: ACER Press.

Muñoz, V. (2008). Informe del relator especial sobre el derecho a la educación. Recuperado de: http://132.247.1.49/webRelator/images/stories/Informes/1.-Cuestiones_Derechos_ Humanos.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de: http://www.un.org/es/documents/udhr/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1990). Módulos autoformativos sobre formulación y evaluación de proyectos en la esfera de la educación: guía de utilización de los módulos de las series A y B . Recuperado de: http:// unesdoc.unesco.org/images/0009/000929/092942so.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2000). El Marco de Acción de Dakar: Educación para Todos: cumplir compromisos comunes. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2001). Informe final Declaración de Cochabamba y recomendaciones sobre políticas educativas al inicio del siglo XXI. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001214/121485s. pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2008). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/ images/0017/001790/179018m.pdf

Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Métodos de investigación. Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya.

Tashakkori, A. & Teddlie, Ch. (2009). Integrating qualitative and quantitative approaches to research. [Integración de los enfoques cualitativos y cuantitativos para la Investigación]. In: Rog and Bickman (Eds.), Handbook of applied social research methods. Thousand Oaks, CA: Sage

Comments

Downloads

Download data is not yet available.