Abstract
The objective of this study is to assess how socio-demographic factors impact job satisfaction among teachers. The sample group included 163 teachers (52 males and 121 females) between the ages of 23 – 60 (M=37.40 ± 8.86) in 12 schools located in Murcia, Spain. The study was based on the Teacher Satisfaction Scale (TSS), a survey made up of 32 items grouped together into 5 categories. Although results showed an overall medium-high level of teacher job satisfaction, permanent, part-time Preschool, Physical-Education teachers reported significantly higher scores in their job satisfaction levels.References
Álvarez, M., Castro, P., González, C., Álvarez, E., y Campo, M. A. (2016). Conductas disruptivas desde la óptica docente: validación de una escala. Anales de Psicología, 32(3), 855-862. Recuperado de: http://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.32.3.223251/196861
Anaya, D., y Suárez, J. M. (2004). La escala de Satisfacción Laboral - Versión para orientadores (ESL-VO) como recurso para la evaluación de la satisfacción laboral. Revista de Investigación Educativa, 22(2), 219-224. Recuperado de: https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/45077/1/La%20escala%20de%20satisfaccion%20laboral-version%20para%20orientadores%20(ESL-VO)%20como%20recurso%20para%20la%20evaluacion%20de%20la%20satisfaccion%20laboral.pdf
Anaya, D., y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa, 24, 541-556. Recuperado de: http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/97181/93311
Anaya, D., y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-243. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re344_09.html
Bermúdez, R., Martínez, G., Rius, F., y Esteve, J. M. (2004). Relaciones entre el uso de la voz y el burnout en los docentes de Educación Infantil y Primaria de Málaga. Revista española de pedagogía, 227, 85-102. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/Downloads/Dialnet-RelacionesEntreElUsoDeLaVozYElBurnoutEnLosDocentes-866860.pdf
Carrillo-García, C., Solano-Ruiz, M. C., Martínez-Roche, M. E. y Gómez-García, C. I. (2013). Job satisfaction among health care workers: the role of gender and age. Revista Latinoamericana de Enfermagem, 21(6), 1314-1320. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.3224.2369
Clark, A. E. (1997). Job satisfaction and gender: Why are women so happy at work? Labour Economics, 4, 341-372. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1016/S0927-5371(97)00010-9
Dinham, S., y Scott, C. (2000). Moving into the third, outer domain of teacher satisfaction. Journal of Educational Administration, 4, 379-396. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1108/09578230010373633
Extremera, N., Rey, N., y Pena, M. (2010). La docencia perjudica seriamente la salud. Análisis de los síntomas asociados al estrés docente. Boletín de psicología, 100, 43-54. Recuperado de: http://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N100-3.pdf
Freitez, A. (1999). El rol de la educación en el marco de las teorías de la fecundidad: análisis de sus argumentos. Temas de coyuntura, 39. Instituto de Investigaciones Sociales y Económicas de la Universidad Católica Andrés Bello (UCAB). Recuperado de: http://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/temasdecoyuntura/article/view/1455/1276
Gamero, C. (2007). Satisfacción laboral y tipo de contrato en España. Investigaciones económicas, 31(3), 415-445. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17331303
Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., y Donnely, J. H. (1996). Las organizaciones: comportamiento, estructura, procesos. México: Mc Graw Hill.
Gil, L., y Zubimendi, T. (2006). La satisfacción laboral de los trabajadores en los Polideportivos de Guipúzcoa. País Vasco: Kirolat.
Green, F., y Tsitsianis, N. (2005). An Investigation of National Trends in Job Satisfaction in Britain and Germany. British Journal of Industrial Relations, 43, 401-429. Recuperado de: doi.10.1111/j.1467-8543.2005.00362.x
Guillén, C., y Gil, R. (1999). Psicología del trabajo para relaciones laborales. México: McGraw-Hill.
Herrador, J.A., Zagalaz, M., Martínez, E.J., y Rodríguez, I. (2006). Revisión y análisis sobre la satisfacción profesional del docente de educación física. Lecturas: Educación física y deportes, 103, 135-148. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd103/satisfaccion-profesional.htm
Hersch, J. y Xiao, J. (2016). Sex, Race, and Job Satisfaction Among Highly Educated Workers. Southern Economic Journal, 83(1), 1-24. DOI: 10.1002/soej.12133
Ilaja, B. y Reyes, C. (2016). Burnout and emotional intelligence in university professors: implications for occupational health. Psicología desde el Caribe, 33(1), 31-46. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2016000100004
Klein, F. A. y Mascarenhas, A. O. (2016). Motivation, job satisfaction and evasion in the public service: the case of the experts in Public Policies and Government Management. Revista de Administraçao Pública, 50(1), 17-39. Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122016000100017
Latorre, A., Del Rincón, D., y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
Medina, R. E., Ceballos, O., Giner, E., y Marqués, L. (2009). Índice de satisfacción de los trabajadores respecto a su actividad desempeñada en una Dirección de Deportes Municipal. Apunts. Educación Física y Deportes, 96, 96-102. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/Downloads/096_096-102_es.pdf
Menéndez, C., y Moreno, F. (2006). Ergonomía para docentes: Análisis del trabajo de las condiciones docentes. Barcelona: Graó.
Metler, C. A. (2002). Job satisfaction and perception of motivation among middle and high school teacher. American Secondary Education, 31(1), 43-53. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/41064589
Palomares, M. C. (2000). Variables que condicionan la satisfacción de los profesores que trabajan en Colegios Rurales Agrupados. Bordón. Revista de pedagogía, 52(2), 213-227. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=54657
Perie, M. Y., y Baker, D. P. (1997). Job satisfaction among America’s teachers: Effects of workplace conditions, background characteristics, and teacher compensation. Washington, DC: National Center for Education Statistics.
Pons, R., y Arufe, V. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de educación infantil. Sportis, Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 1(2), 125-146. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2016.2.1.1445/pdf_37
Pozo, C., Alonso, E., Hernández, S., y Martos, M. J. (2005). Determinantes de la satisfacción laboral en trabajadores de la administración pública: el valor de las relaciones interpersonales en el lugar de trabajo. Ansiedad y Estrés, 11(2-3), 247-264. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1374174
Ramírez-Pérez, M., y Lee-Maturana, S. (2011). Síndrome del Burnout entre hombres y mujeres medido por el clima y la satisfacción laboral. Polis Revista de la Universidad Bolivariana, 10(30), 431-446. Recuperado de: http://www.scielo.cl/pdf/polis/v10n30/art20.pdf
Saenz, O., y Lorenzo, M. (1993). La satisfacción del profesorado universitario. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada: Granada.
Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Parra, M. C., y García, J. A. (2014). Análisis de la satisfacción laboral en técnicos deportivos de pádel y natación. Revista Apunts. Educación Física y Deportes, 117, 77-83. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/viewFile/280887/368551
Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., De la Cruz, E., y Díaz, A. (2014). The development of a sport-based personal and social responsibility intervention on daily violence in schools. American Journal of Sports Science and Medicine, 2(6), 13-17. Recuperado de: http://pubs.sciepub.com/ajssm/2/6A/4/
Sánchez-Alcaraz, B. J., Henarejos, M. S., y Gómez-Mármol, A. (2016). La psicomotricidad en el ámbito educativo: Opinión del profesorado. Revista Acción Motriz, 16, 37-42. Recuperado de: http://www.accionmotriz.com/documentos/revistas/articulos/16_4.pdf
Sánchez-Alcaraz, B. J., y Parra-Meroño, M. C. (2012). La satisfacción laboral de los técnicos deportivos. International Journal of Sports Law & Management, 18, 92-109. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/259821574_La_satisfaccion_laboral_de_los_tecnicos_deportivos
Sánchez-Alcaraz, B. J., y Parra-Meroño, M. C. (2013). Diseño y validación de un cuestionario de satisfacción laboral para técnicos deportivos (CSLTD). Cultura, Ciencia y Deporte, 23(8), 119-127. Recuperado de: http://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/296/255
Santos, M. A. (1983). La erosión de la función docente. Revista española de pedagogía, 159(41), 105-118. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/23763425
Stempien, L. R., y Loeb, R. C. (2002). Differences in job satisfaction between general education and special education teachers. Remedial & Special Education, 23(5), 258-268. Recuperado de: doi.10.1177/07419325020230050101
Thomas, J. R., y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
Valdivia, R., y Méndez, S. (2003). Factores asociados al síndrome de burnout en médicos y enfermeras del hospital nacional sur este de Es Salud de Cusco. Situa, 12(23), 11-22. Recuperado de: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/situa/2004_n23/rsm_factores.htm
Wisniewski, D., Silva, E. S., Martínez-Evora, Y. D., y Matsuda, L. (2015). The professional satisfaction of the nursing team vs. work conditions and relations: a relational study. Texto & Contexto – Enfermagem, 24(3), 850-858. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1590/0104-070720150000110014