Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management and develop of an education continuing program for School of Biology of the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educación
ciencias biológicas
gestión de la educación
especialización
nuevas competencias
Education
biological sciences
education management
specializations
new skills

How to Cite

Campos-Rudín, M. E. (2017). Management and develop of an education continuing program for School of Biology of the University of Costa Rica. Management of Education, 7(2), 115–132. https://doi.org/10.15517/rge.v7i2.30650

Abstract

The Project Education Continue, Updating and Biological Advices in Biological Sciences started to operate in 2010 year.  The main objective of this project is to give effective training and advice to professionals, public institutions or private enterprises, and also give support to Costa Rican population which demands training under the scope of continue education.  This document pretends to show experiences obtained during the first four year of activities (2010-2013). It was offer short courses, workshops, forums, symposiums and congress with professors from Costa Rica and other countries.  The average of activities reach per year was ten and the topics were in different biological fields.  The main strengths of the activities were the topics and professors skills, but it was detected weakness in terms of virtual education. It was developed a sustainable financial process and it gives the opportunity the School of Biology to obtain some economical support for the regular educational process.  The School Biology needs to improve the continuing the education process through to e-learning and apply the use of educational informatics technologies. In this way it can be possible to increase the impact and beneficiary population of PECACIBI.  

https://doi.org/10.15517/rge.v7i2.30650
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Andrade, J., Nava, J. y Valverde, J. (2009). La educación continua como proceso de formación académica en los alumnos egresados de las instituciones de educación superior en el Estado de Sonora (México). Contabilidad y Negocios, 4, 57-62. Recuperado de: http:// revistas.pucp.edu.pe/index.php/contabilidadyNegocios/article/view/938

Bravo, J. (2013). ESPOL: un modelo de gestión de calidad en educación continua. Retos y Claves de la Educación Continua, 1, 63-70. Recuperado de: https://issuu.com/recla/docs/retos_y_ claves_de_la_ec_no_1

Camaño-Puig, R. y Pique-Angordans, J. (2008). Continuing education in the health sciences in Spain. The Journal of Continuing Education in Nursing, 39, 517-524. Recuperado de: https://www.healio.com/nursing/journals/jcen/2008-11-39-11/%7B13888909-8d52-

-8f45-ceb00a0c45bd%7D/continuing-education-in-the-health-sciences-in-spain

Chiodelli, N. y do Prado, M. (2007). Educación continua en el trabajo: nuevos desafíos para los profesionales de enfermería. Educación e Investigación en Enfermería, 25, 100-105. Recuperado de: http://www.redalyc.org/toc.oa?id=1052&numero=15404

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2015a). Capítulo 2, Vigésimo Primer Informe, Estado de la Nación. Recuperado de: http://www.estadonacion.or.cr/21/assets/en-21-cap-2.pdf

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2015b). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2016-2020. Recuperado de: https://www.conare.ac.cr/planes20/

Cuitún, M. (2002). Estrategia para mejorar la calidad de la educación continua. Revista de la Universidad Autónoma de Yucatán, 222, 14-24. Recuperado de: http://www.cirsociales. uady.mx/revUADY/pdf/222/ru2223.pdf

Curioso, W., Alvarado-Vásquez, E. y Calderón-Anyosa, R. (2011). Usando twitter para promover la educación continua y la investigación en salud en el Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 8, 163-164. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342015000200024&lng=es&nrm=iso

Fernández-Pérez, J. (2014). Educación médica continua y desarrollo de una profesión, la percepción de los actores. Revista de Educación y Desarrollo, 28, 21-35. Recuperado de: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/28/028_Fernandez.pdf

Hennig, C. (2015). Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. RED-Revista de Educación a Distancia, 45, 1-10. Recuperado de: http://www. um.es/ead/red/45/hennig.pdf

López, M. (2013). Modelos universitarios de gestión de la educación continua. Retos y Claves de la Educación Continua, 1, 51-62. Recuperado de: https://issuu.com/recla/docs/retos_y_ claves_de_la_ec_no_1

Lozada-Velazco, A. R. (2011). La educación continua como instrumento de desarrollo en siglo XXI. Tendencias - Revisa de la UBP, 5(10), 3-5. Recuperado de: https://issuu.com/ubpascal/ docs/tendencias_n10_ubp/1?e=9605652/9231766

Siloran, Z. (2012). Continuing professional education. Euro Asia Journal of Management, 22, 101-116. Recuperado de: http://repository.umac.mo/handle/10692/1674

Velazco, J. (2015). Estrategias en la universidad: un modelo win- win. Retos y Claves de la Educación Continua, 3, 48-66. Recuperado de: https://drive.google.com/file/ d/0BxnnhmpOtAs2eU11Vm1nUlhIR00/view

Verrié, P. (2011). Factores clave de éxito en la educación continua. Tendencias - Revista de la Universidad Blas Pascal, 5, 15-19. Recuperado de: https://issuu.com/ubpascal/docs/ tendencias_n10_ubp/1?e=9605652/9231766

Comments

Downloads

Download data is not yet available.