Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Analysis of the constituent reform implementation to the grade passing and grade retention norms at Colegio Francisca Carrasco
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Reforma
gestión
deserción
Reform
management
dropping out

Abstract

In 2008 a reform to the regulations of assessment took place. This reform was called “Reforma Integral a las Normas Reguladoras de Promoción y Repitencia” in which the most significant change was that the repetition of a school year was eliminated. Instead of having a student retaking all the subjects of a course, a student has to retake only the subjects that were not passed, and advance the subjects that were already approved. These changes have produced a series of problems for the management of the education. An analysis of this reform takes place in this research. A qualitative approach was used to analyze the reality of the administration since the implementation of the reform from the interpretations of the administrative personnel, the professors and the students of the Francisca Carrasco Jiménez high school located at Cartago province in 2015. This reality is contrasted with the theory created by different authors who support the object of study. Once the research was done, it was concluded that the reform provoked a lot of troubles because the educational institutions were not prepared for the changes. Some of the main problems were the planning of the course, the schedules, the infrastructure, and the spaces to keep the students who have free lessons among their classes. Most of these problems cannot be changed if there is not a modification of the reform, but some of them can be worked since the direction of the institutions
https://doi.org/10.15517/rge.v7i2.30652
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilera, L., Calderón, H., Coto, E., Fernández, V., Fernández, N., Ramírez, J. (2013). Implementación de la Reforma integral de las normas reguladoras de la promoción y repitencia dentro del sistema educativo público costarricense en la gestión institucional del Liceo San Francisco, Lic. Daniel Oduber Quirós, Dirección Regional de Educación Cartago, Circuito 07. (Seminario de Graduación de Licenciatura) Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Aguerrondo, I. (2007). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Recuperado de: http://campus-oei.org/calidad/aguerrondo.htm

Arroyo, J. (2007). Gestión estratégica de personal en las organizaciones educativas. San José, Costa Rica.: EUCR.

Barrio, I., González, L., Padín, L., Peral, P., Sánchez, I., Tarín, E. (s. f.) El estudio de casos. Métodos de investigación educativa. Recuperado de: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/ jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Est_Casos_doc.pdf

Botero, C. (2008). Tendencias de la gestión educativa. Recuperado de: http://www.gestiopolis. com/economia/tendenciasdelagestioneducativa.htm

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw Hill.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2011). IV Informe del Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: EDITORAMA.

Consejo Superior de Educación. (2008). El centro educativo como eje de la educación costarricense. San José, Costa Rica: Litografía e imprenta Nacional S. A.

Correa, A., Álvarez, A., Correa, S. (s. f.). La gestión educativa: un nuevo paradigma. Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó.

D´Antonie, M. (2005). Crisis en la educación secundaria ¿Reproducir o transformar? Revista electrónica Educare, 8. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ EDUCARE/article/view/1269

Dzay C., F. y Nárvaez T., O. M. (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. https:// www.uv.mx/personal/onarvaez/files/2013/02/La-desercion-escolar.pdf Recuperado de:

Garbanzo, G. y Orozco, V. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), 95-110. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/Downloads/1246-1853-1-SM.pdf

García L., N., Rojas P., M. y Campos S., N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica: EUCR.

Garnier, L. (2011). Consideraciones respecto a las normas reguladoras de la promoción y repitencia dentro del sistema educativo costarricense. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Guzmán, C. (2005). Reformas educativas en América Latina: Un análisis crítico. Revista Iberoamericana de Educación, 36(8). Recuperado de: http://www.rieoei.org/ deloslectores/882Guzman.PDF

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Lépiz, C. (2003). La administración y planificación como procesos. San José, Costa Rica: EUNED.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2011). Informe sobre el resultado de las acciones públicas implementadas en el Ministerio de Educación Pública para mejorar la cobertura en educación secundaria. División de Fiscalización Operativa y Evaluativa. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2007). Deserción, repitencia y “desgranamiento” en educación regular. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2012). Informe anual de cumplimiento de metas. Plan Nacional de Desarrollo (PND) 2011-2014 “María Teresa Obregón Zamora”. San José, Costa Rica: Autor.

Moreno, D. y Moreno, A. (2005). Deserción escolar. Revista Internacional de Psicología, 6(1). Recuperado de: http://revistapsicologia.org/index.php/revista/article/view/33

Orden de la, A. (1996). El significado de la promoción educativa. Recuperado de: http://redined. mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/78044

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. Marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Jomtien, Tailandia. Recuperado de: http://www. unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF

Ramírez, O., González, V., Altamirano, A. y López, M. (1997). Sistema Educativo Nacional de Costa Rica. http://www.oei.es/historico/quipu/costarica/#sis Recuperado de:

Suárez F., N., Tuero H., E., Bernardo G., A. B., Fernández A., M. E., Cerezo M., R., González-Pienda G., J. A., Rosário, P. y Núñez P. J. C. (2011). El fracaso escolar en educación secundaria: Análisis del papel de la implicación familiar. Magister, Revista miscelánea de investigación, 24, 49 – 64. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3844447

Vargas, I. (2008). Análisis de cinco desafíos en el ejercicio de la administración educativa. Revista Electrónica Actualidades investigativas en Educación, 8(1). DOI: https://doi.org/10.15517/ aie.v8i1.9307

Villalonga, M. (2011). La repitencia escolar en escuelas primarias. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(1), 1-36. Recuperado de: http://www.redalyc.org/ pdf/447/44718060010.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.