Abstract
This article presents an analysis of the implementation of the law aimed at preventing revictimization and ensuring the rights of minors in the Costa Rican educational system. The academic contribution seeks to shed light on some of the challenges and issues encountered within the framework of this Costa Rican legislation, in the face of the everyday scenarios in educational realities from both the student and teacher perspectives. Through a qualitative analysis, a comprehensive examination of the law is conducted; additionally, a quantitative study is employed to analyze its practical implications in the various Regional Departments of Education within the Ministry of Public Education of Costa Rica. The findings reveal normative deficiencies in the law's implementation within the educational context, as well as a series of practical divergences based on the data corresponding to each of the Regional Departments of Education.
References
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2020). Proyecto de ley n. 22112 para prevenir la revictimización y garantizar los derechos menores de edad en el sistema educativo costarricense.
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2021). Ley para prevenir la revictimización y garantizar los derechos de menores de edad en el sistema educativo costarricense; ley n. 9999.
Avilés Dinarte, G. (2012). Retos y desafíos de la educación costarricense. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, XIII(26), 105-122. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66624662006
Borrás, D., Moraga, M., Picado, D., Redondo, M. y Yantani, L. (2004). El papel de los y las profesionales en orientación en las situaciones de abuso sexual en niños y niñas en las escuelas de excelencia de la gran área metropolitana. [tesis de licenciatura]. Universidad de Costa Rica.
Céspedes, M. (2007). Intervención terapéutica constructivista en el proceso de vinculación afectiva en niños (as) sobrevivientes de violencia intrafamiliar que forman parte del programa de hogares de acogimiento familiar en la oficina local del Patronato Nacional de la Infancia en Puntarenas. [tesis de maestría]. Universidad de Costa Rica.
Cillero Bruñol, M. (2001). El Interés superior del niño en el marco de la Convención Internacional sobre los Derechos del Niño. En Derechos de la niñez y la adolescencia: antología (pp.31-45). UNICEF https://biblioteca.corteidh.or.cr/adjunto/39410
Defensoría de los Habitantes de la República. (2023). Defensoría: Reforma a Ley 9.999 es un retroceso en la protección a la niñez y la adolescencia. Oficina de Comunicación.https://www.dhr.go.cr/index.php/mas/comunicacion/comunicados-de-prensa/defensoria-reforma-a-ley-9-999-es-un-retroceso-en-la-proteccion-a-la-ninez-y-la-adolescencia
Fallas, E., Godínez, C., Monge, K. y Gamboa, A. (2010). Estudio de caso: El contexto jurídico del educador; implicaciones laborales, emocionales y sociales en educadores y administrativos en la Región Educativa de Pérez Zeledón durante los años 2009 y 2010. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional].https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/18260/Tesis%206895%20Unida.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Feldfeber, M. (2007). La regulación de la formación y el trabajo docente: un análisis crítico de la "agenda educativa" en América Latina. Educação & Sociedade, 28(99), 444–465. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200008
García, S. (2005). Artículo sobre legislación educativa. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2023). Oficio DRH-DAD-367-2023. Departamento de Gestión Disciplinaria; Dirección de Gestión del Talento Humano.
Restrepo Segura, C. y García Peña, J. (2021). El agente educativo en la garantía de la protección integral de la primera infancia. El Ágora USB, 21(1), 386-398. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4597
Sala Constitucional de la Corte Suprema de Justicia. (2008). Resolución n. 17306-2008. Costa Rica.
Sala Constitucional de la Corte Suprema de Justicia (2011). Resolución n. 6017-2011. Costa Rica.
Sistema de Información Legislativa (2023). Registro de trámite legislativo correspondiente a expediente n. 22112.
Suárez González, J. y Márquez Bolaño, A. (2009). El maltrato infantil en la práctica docente: estudio de un caso. Psicogente, 12(21), 158-181. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552353012
Tenti Fanfani, E. (2005). La condición Docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Siglo Veintiuno Editores.
Torres, G. (2011). Tratamiento Educativo de la Violencia en la Educación Infantil. [Tesis doctoral]. Universidad Compútense de Madrid.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.