Abstract
The document presents the results of a literature review on the current demands faced by citizens in a globalized world and their connection to the 2030 Agenda for Sustainable Development of the United Nations. In particular, it analyzes the role of school supervision in Mexico as a key element for implementing and evaluating educational policies that promote quality, inclusive, and equitable education, as established in Sustainable Development Goal 4. School supervision is explored through its functions of advising, pedagogical support, control, and administration, which aim to align educational processes with quality models and respond to the needs of the educational community.
To face the challenges of educational modernization and globalization, the document proposes the creation of a community of practice for telesecundaria school supervisors. This collaborative space would allow for the exchange of experiences and the development of competencies that have so far been insufficiently addressed in continuous training, facilitating a more professionalized and effective supervision. Furthermore, the community of practice seeks to establish a support network among supervisors to strengthen educational management through collaborative strategies, aligning the Mexican educational system with international commitments and responding to the current demands of educational systems.
References
Bertoni, A., Poggi, M. y Teobaldo, M. (1995). Evaluación. Nuevos significados para una práctica compleja. Buenos Aires: Kapelusz. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/12/ECPI_Bertoni_Unidad_3.pdf
Campuzano, M. E. P. (2021). ¿Administradores o líderes pedagógicos?: un estudio de caso sobre los alcances de las políticas en materia de supervisión escolar desde la perspectiva del sensemaking (Tesis doctoral). Centro de Investigación y Docencia Económicas. https://repositorio-digital.cide.edu/handle/11651/4558
Cano, E. (1996). La calidad de la educación (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/172855
Casanova, M. A. (2015). La supervisión, eje del cambio en los sistemas educativos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(4), 7-20. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55141403002
Cervantes, E. y Serna, J. (2019). Mapa colaborativo de la supervisión escolar en el norte del estado de Chihuahua. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE. https://www.researchgate.net/profile/Evangelina-Cervantes-Holguin/publication/352940545_Mapa_colaborativo_de_la_supervision_escolar_en_el_norte_del_estado_de_Chihuahua/links/60e07f5b458515d6fbfa00fa/Mapa-colaborativo-de-la-supervision-escolar-en-el-norte-del-estado-de-Chihuahua.pdf
Córdoba, F. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 39(7), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie3972537
Del Castillo, G. y Azuma, A. (2011). Gobernanza local y educación. La supervisión escolar. Ciudad de México: FLACSO.
De la Orden, A. (1993). La escuela en la perspectiva del producto educativo: Reflexiones sobre evaluación de centros docentes. Bordón: Revista de pedagogía, 45(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=54442
Hernández, J. A., Ronquillo, C. y Anguiano B. (2017). Valoración del desempeño del supervisor escolar desde la perspectiva del docente en educación básica. Memoria electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1271.pdf
Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación, 30 de septiembre de 2019. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Marte Espinal, R. y Orgaz Agüera, F. (2019). Análisis del entorno virtual de aprendizaje en la educación superior universitaria: Caso de estudio en República Dominicana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/03/entorno-virtual-aprendizaje.html
Michel, A. (2002). Una visión prospectiva de la educación: retos, objetivos y modalidades. Revista de Educación, (Número extraordinario 1), 13–24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=297200
Organización Internacional de Normalización. (2018). ISO 21001:2018 - Organizaciones educativas - Sistemas de gestión para organizaciones educativas - Requisitos con orientación para su uso.
Pont, B., Nusche, D., & Moorman, H. (2009). Mejorar el liderazgo escolar. Volumen 1: Política y práctica. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). https://www.oecd.org/education/school/44374937.pdf
Rul Gargallo, J. (2006). Relaciones entre modelo escolar y calidad educativa. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 14(3), 17-20.
Santos, M. A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Investigación en la Escuela, (20), 23-35. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/8553/7597
Secretaría de Educación Pública. (2017). Plan y programas de estudio para la educación básica. Gobierno de México. https://www.gob.mx/sep/articulos/aprendizajes-clave-para-la-educacion-integral
Silvera, L. M. (2016). La evaluación y su incidencia en la deserción escolar: ¿Falla de un sistema, de las instituciones educativas, del docente o del estudiante? Revista Educación y Humanismo, 18(31), 313-325. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2365
Tiana, A. (2006). La evaluación de la calidad de la educación: conceptos, modelos e instrumentos. Transatlántica de Educación, 1, 18-29. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2346178.pdf
UNESCO/ODS. (2015). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Educación 2030 guía. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/ODS4_0.pdf
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.