Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Educational Management Analysis of Open Classroom Program in the circuit 06 of Central Regional Education Bureau in San José, Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Educación
administración de la educación
programa aula abierta
modelo de gestión
educación abierta
Education
educational administration
open classroom or one-room schoolhouse
distance learning
distance education
management model
open education

Abstract

This study analyzes Aula Abierta (Open Classroom or One-room Schoolhouse) program management within the Costa Rican educational system, specifically in the circuit 06 in Dirección Regional de San José (San José Regional Education Bureau).This research was conducted based on coordination links between program implementation and competent authorities. Also the study was implemented in marginal and urban educational institutions including among its objectives a proposed management model for the Aula Abierta (Open Classroom or One-room Schoolhouse) program. The national and international education policies are defined for interpreting the topic, XXI Century Education, education management, model management, evaluation and control of educational programs, project education for all international conventions and in Aula Abierta (Open Classroom or One-room Schoolhouse) program Costa Rican context. The main conclusions of the study are: the administration's commitment to education in the process in culture and the society. Thus, the study externalizes concern of both teachers and principals about the lack of monitoring to this population by raising an intervention proposal directed towards a dual education system, which takes into account two dimensions, one academic and other profession-oriented work.
https://doi.org/10.15517/rge.v2i1.8595
PDF (Español (España))

References

Acosta, M., Gutiérrez, V., León, A., Matamoros, D. y Navarro, J. (2009). Abordaje de conflictos estudiantiles de parte de la administración. Informe de investigación de la Licenciatura en Educación con mención en Administración Educativa. Universidad de Costa Rica.

Arroyo, J. (2001). Calidad de la educación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw-Hill/ Interamericana Editores S.A.

Chiavenato, I. (2007). Administración de Recursos Humanos. McGraw-Hill/ Interamericana Editores S.A. D.F. México.

Delgado, P. (1998). Funciones del Administrador Educativo en el Desarrollo del Proyecto Denominado Aulas Abiertas para Poblaciones en Riesgo Social. Informe de Investigación de la Maestría Profesional en Educación con mención en Administración Educativa. Universidad de Costa Rica.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (1996). Metodología de la investigación. Colombia: Editorial McGraw-Hill.

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (1994). Resumen de Política Educativa Hacia el Siglo XXI. San José, Costa Rica: MEP.

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2001). Proyecto Aula Abierta. San José, Costa Rica: MEP. Rendón, J. (2009). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. México: Secretaria Educación Pública.

Sanabria, K., y Vargas, M. (2007). Análisis de la Política Educativa relacionada con el Proyecto Aula Abierta en el periodo 2000-2005. Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Trabajo Social. Universidad de Costa Rica.

Tabash, N. (2007). “Aula abierta: un acercamiento a las estrategias didácticas utilizadas en la experiencia curricular”. Revista de Ciencias Sociales, 2(116). Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx

Comments

Downloads

Download data is not yet available.