Abstract
The lyrical work La Wik’uña (1990), written by the chilean Cecilia Vicuña (1948) combines several indo americans cultures, being the inca the most outlined. The following article presents the poetic setting of Ollantaytambo, an ancient inca ceremonial center, located in Cusco, Perú. Also reflects on the ecological consciousness that the poet addresses, for whom the solutions to today's environmental problems of the planet are found in ancestral american knowledge.
References
Bianchi, Soledad. (1990). Un recorrido entre silencios. La Época. Recuperado de http://www.letras.s5.com/vicuna4.htm
Cadogan, León. (1965). La literatura de los guaraníes. Introducción, selección y notas de A. López Austin. México: Joaquín Mortiz. Recuperado de: http://bvp-org-py.clasishopping.com/biblio_htm/cadogan/indice.htm
Carrión, Rebeca. (2005). El culto al agua en el antiguo Perú [1955]. Perú: Instituto Nacional de Cultura.
Estrada, Álvaro. (2005). Vida de María Sabina: La sabia de los hongos. México: Siglo XXI.
Fariña, Soledad. (1995). Una reflexión mestiza desde la escritura de cuatro mujeres chilenas. Antofagasta: Ediciones Universitarias, Universidad Católica del Norte.
Galinier, Jacques, Isabel Lagarriga y Michel Perrin, eds. (1995). Chamanismo en Latinoamérica. Una revisión conceptual. México: Plaza y Valdés.
Gálvez-Carlisle, Gloria. (2001) La Wik’uña: locus etnopoético y dimensión femenina. En Lilianet Brintrup, Juan Armando Epple y Carmen de Mora (Eds.), La poesía hispánica de los Estados Unidos.
Aproximaciones críticas (pp. 123-132). España: Universidad de Sevilla.
García Canclini, Néstor. (2001). Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Genette, Gérard. (1986). Palimpsestos. La literatura al segundo grado. Traducción de Luis Peschiera. Rosario: Universidad Nacional de Rosario, Facultad de Humanidades y Arte.
Llamazares, Ana María. (2004). Arte chamánico: visiones del universo. En Ana María Llamazares y Carlos Martínez (Eds.) El lenguaje de los dioses. Arte, chamanismo y cosmovisión indígena en Sudamérica. (pp. 67-125). Buenos Aires: Biblos.
Martínez, Carlos. (2004). El círculo de la consciencia: Una introducción a la cosmovisión indígena americana. En Ana María Llamazares y Carlos Martínez (Eds.) El lenguaje de los dioses. Arte, chamanismo y cosmovisión indígena en Sudamérica (pp. 21-65). Buenos Aires: Biblos.
Paternosto, César. (1989). Piedra abstracta. La escultura inca: Una visión contemporánea. México: Fondo de Cultura Económica.
Paz, Octavio. (1967). El arco y la lira. México: Fondo de Cultura Económica.
Polanco, Jorge. (2005). La poética del detritus de Cecilia Vicuña. Revista La piedra de la locura, 6. Recuperado de http://www.letras.s5.com/cv151006.htm
Reyes, Luis Alberto. (2009). El pensamiento indígena en América. Los antiguos andinos, mayas y nahuas. Buenos Aires: Biblos.
Vicuña, Cecilia. (1990). La Wik’uña. Santiago: Francisco Zegers.
Vicuña, Cecilia. (2010). Cecilia Vicuña, poeta chilena. Entrevista con Cecilia Vicuña. De Yenny Ariz. Revista Litterae. Recuperado de http://www2.udec.cl/~litterae/entrevista.html