Abstract
The sociological Semiotics and the recognition of the different messages that are framed in the “multimodal” system of the text are theoretically and methodologically applied to the interpretative reading of Horacio Quiroga’s short story. This is discursive reference that masks other lines of reasoning in the literary and artistic production of what is being narrated, going beyond the own stylization of a literature that uses “the strange”, “the weird” and “the surprising” as realities that explain the social relationships between the changing and emerging classes.References
Alvarado, O. G. (2010). El almohadón de plumas y las diferencias a partir del falo: una lectura de Horacio Quiroga. San José: Perro Azul.
Bajtín, M. (1986). Problemas Literarios y Estéticos. La Habana: Arte y Literatura.
Bajtín, M. (1998). Estética de la creación verbal. D. F., México: Siglo XXI.
Gubern, R. (2005). Patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama.
Lagarde, M. (1996). Género y Feminismo. Desarrollo Humano y Democracia. Madrid: horas y Horas.
Lotman, I. (1970). El arte como lenguaje. El arte entre otros sistemas semiológicos y Sobre la pluralidad de los códigos artísticos. En: La estructura del texto artístico, pp. 17-46.
Navarro, R. (2000). Enciclopedia de Escritores en Lengua Castellana. España: Planeta.
Quiroga, H. (2011). La Meningitis y su sombra. En: Cuentos de amor, de locura y de muerte. España: Ediciones Brontes, pp. 105-126.
Todorov, T. (1971). Literatura y significación. Barcelona: Planeta.
Van Dijk, T., Kress, G., Leite-García, R. y van Leeuwen, T. (2003). Semiótica Discursiva. En: El discurso como estructura y proceso, pp. 17-46.