Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Music: An holistic Approach of Knowledge
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Música
conocimiento
filosofía
arte
acústica
Music
knowledge
philosophy
art
acoustics

How to Cite

Piedra Hernández, M. (2016). Music: An holistic Approach of Knowledge. Revista Humanidades, 6(2), 1–21. https://doi.org/10.15517/h.v6i2.26743

Abstract

From the period of the Enlightenment the Western world began to experience a fragmentation of knowledge and understanding, thinking in the XXI century is torn between this division and new paradigms in the prevailing vision holistic view and understand the world and the knowledge that it is generated. Nevertheless, continue to strengthen educational models postulates that, technological and scientific knowledge becomes more valuable and relevant front that linked to the humanities and the arts know. The example of music, closely cohesive with math, feelings or physical, is the ideal to understand that all knowledge and all human creation is part of a whole, without structures or context limits.
https://doi.org/10.15517/h.v6i2.26743
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

De la Iglesia, F., Loeck, J., Caeiro, J. y Martín, R. (Eds.). (2010). La cultura transversal. Colaboraciones entre arte, ciencia y tecnología. Vigo: Universidad de Vigo.

García, R. (2009). La teoría de la armonía de las esferas en el libro quinto de Harmonices Mundi de Johannes Kepler (Tesis de maestría). Universidad de Salamanca, España.

González, N. (2005). Música de les esferes. Universitat Pompeu Fabra. Recuperado de https://www.upf.edu/pdi/dcom/xavierberenguer/recursos/fig_calc/_4_/estampes/3_13.htm

Kaufmann, T. (2011). Arte y conocimiento: rudimentos para una perspectiva descolonial. Instituto europeo para políticas culturales. Recuperado de http://eipcp.net/transversal/0311/kaufmann/es

Lyden, H. (1996-1994). The Schillinger System of Musical Composition [El sistema Schillinder de composición musical]. Recuperado de http://www.schillingermusic.com/

Magendzo, A. (1986). El currículum y cultura en América Latina. Santiago, Chile: Programa Interdisciplinario de investigación en educación.

Magendzo, A. (1991). Currículum y Cultura en América Latina. Santiago, Chile: Programa interdisciplinario de investigación en educación.

Moure, G. (2003). El síndrome de Mozart. Madrid: Ediciones SM.

Peretz, I. (2006). Brain Specialization for Music: New Evidence from Congenital Amusia. Annals, 930(1), 153-165.

Platón, (2011). La República. Buenos Aires, Argentina: Tecnibook Ediciones.

Rodríguez, S., Rosado, R. M. y Ramírez, M. R. (2009). Las dos culturas de C. P. Snow. Un acercamiento crítico desde el oficio del antropólogo. Ra Ximhai, 5(3), 347-355. Recuperado de http://www.uaim.edu.mx/webraximhai/Ej-15articulosPDF/09%20Las_dos_culturas.pdf

Root-Bernstein, R. y Root-Bernstein, M. (2003). Intuitive Tools for Innovative Thinking. En L. Shavinina (Ed.), The International Handbook on Innovation (pp. 377-387). Oxford: Elsevier Science.

Sánchez, L. (2011). Relaciones entre música, ciencia y tecnología durante el siglo XX. Encuentros multidisciplinares, 13(38), 1-10. Recuperado de http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%BA38/Leticia_S%E1nchez_de_Andr%E9s.pdf

Torres, J. (2009). La música como ciencia. Revista de arte y estética contemporánea. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/30943/1/articulo10.pdf

Universidad de Burgos. [tvUBU Universidad de Burgos]. (2015, Febrero 25). Conferencia “El conocimiento humano, o es transversal o no es conocimiento, ni humano”. [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=V_zSdl3y1iA

Comments

Downloads

Download data is not yet available.