Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Young, Literature and Human Rights: An Experience from the Humanities Classes
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Literatura latinoamericana
derechos humanos
joven
lectura
Centroamérica
Latin American literature
human rights
youth
reading
Central America

How to Cite

Gutiérrez Rojas, M. (2016). Young, Literature and Human Rights: An Experience from the Humanities Classes. Revista Humanidades, 6(2), 1–31. https://doi.org/10.15517/h.v6i2.26749

Abstract

This article analize a literary reading experience with Humanity students from the University of Costa Rica. Cerro pelón, lágrimas de barro by María Pérez Yglesias, was the literary piece selected because it clearly covered the three objectives of this academic experience: To see the literature as a social praxis that reflects the space and sourrandings of the human development. To understand the central-american reality, especially the youth, from a humans rights approach, throughout the reading and analysis of these shorth-stories whose characters are mainly teen-agers.  To offer the students an experience of refreshing, pleasant, educational, interactive, creative and easy reading. 

https://doi.org/10.15517/h.v6i2.26749
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

A Band Apart, Lawrence Bender Productions, Altavista Films, MUVI Films y Organización Santo Domingo. (Productor) y Mandoki, L. (Director). (2004). Voces Inocentes [Película]. Estados Unidos, México y Puerto Rico.

Agosín, M. (1989). La literatura y los derechos humanos. Aproximaciones, lecturas y encuentros. San José, Costa Rica: EDUCA.

Astarté Producciones y Gedeon Programmes. (Productor) y Yasin, I. (Director). (2008). El camino [Película]. Costa Rica.

Canana Films, Creando Films y Primary Productions. (Productor) y Fukunaga, C. (Director). (2009). Sin nombre [Película]. Estados Unidos y México.

Champeil, V. (2010). El derecho a la cultura como derecho fundamental. Revista Electrónica Iberoamericana, 4(1), 92-116.

Chavarría, G. (2010). Literatura y humanismo en el siglo XXI. San José, Costa Rica: ALICAC.

Consejo Nacional de la Niñez y Adolescencia, Universidad de Costa Rica y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia y (2011). VII Estado de los Derechos de la niñez y adolescencia en Costa Rica. Hacia el cumplimiento de la política nacional para la niñez y adolescencia (2009-2021). Recuperado de http://www.unicef.org/costarica/docs/cr_pub_EDNA_VII_CR.pdf

Consejo Nacional de la Política Pública de la Persona Joven. (2004). Política Pública de la Persona Joven. San José, Costa Rica: Ministerio de Cultura y Juventud.

Galich, F. (1998). Reflexiones en torno a los problemas para una teorización e historización de la literatura centroamericana. Managua: IHNCA-UCA.

Hol y Asociados S.A., Suécinema C.A. y La Feria Producciones. (Productor) y Astorga, L. (Director). (2013). Princesas rojas [Película]. Costa Rica.

Jiménez, A. (2004). Filosofía, literatura y memoria de las víctimas. Revista Herencia, 16 (1-2), 53-63.

Klisksberg, B. (2014). ¿Cómo enfrentar la pobreza y la desigualdad? Una perspectiva internacional. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Miel y Palo Films. (Productor) y Jiménez, H. (Director). (2012). El regreso [Película]. Costa Rica.

Monterroso, A. (1959). Obras completas (y otros cuentos). España: Anagrama.

Organización Iberoamericana de Juventud. (2011). Políticas de juventud en Centroamérica. Construyendo un paradigma para el desarrollo social. Recuperado de http://www.oij.org/es_ES/publicacion/politicas-de-juventud-en-ca-construyendo-un-paradigma-para-el-desarrollo-social

Paulist Pictures (Productor) y Duigan, J. (Director). (1989). Romero [Película]. Estados Unidos.

Pérez-Yglesias, M. (2008). Las fronteras de la luna y el sol. San José, Costa Rica: EUNED.

Pérez-Yglesias, M. (2013). Cerro pelón, lágrimas de barro. De adolescentes y desastres en Centroamérica. España: Centro Extremeño de Estudios y Cooperación con Iberoamérica.

Pérez-Yglesias, M. (2013). Cerro pelón, lágrimas de barro. San José, Costa Rica: EUNED.

Programa Estado de la Nación. (2011). Cuarto Informe Estado de la Región en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica.

Sandoval, C. (2002). Otros amenazantes. Los nicaragüenses y la formación de identidades nacionales en Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.