Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
About the language (On Language), a proposal for education by the poet Rafael Cadenas
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Education
Langue
Language
Literature
Culture

Educación
Lengua
Lenguaje
Literatura
Cultura.

How to Cite

Díaz Larralde, D. (2017). About the language (On Language), a proposal for education by the poet Rafael Cadenas. Revista Humanidades, 7(2). https://doi.org/10.15517/h.v7i2.29585

Abstract

This paper is inscribed within the framework of the discussions regarding the importance of the study of language and humanities in education.  It is intended to demonstrate the validity of the teaching method proposed, from the standpoint of poetry, by  Venezuelan poet Rafael Cadenas in his book En torno al lenguaje (1984), after reviewing its links with past proposals, specially with several of the central hypotheses of Don Andrés Bello, and having positioned us regarding current issues. This research works from the premise, consistent with the proposals of the above-mentioned authors, that it is through education that the basis of a society and culture are built, and that the study of language is the essential basis of all other studies.

https://doi.org/10.15517/h.v7i2.29585
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bello, Andrés. (1893). Obras completas de don Andrés Bello. Vol. XV. Miscelánea. Santiago de Chile: Imprenta Cervantes. Recuperado de: https://archive.org/stream/obrascompletasd03chigoog#page/n1/mode/2up

Bello, A. (1847). Gramática de la lengua castellana destinada a los americanos. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/gramatica-gramatica-de-la-lengua-castellana-destinada-al-uso-de-los-americanos--0/html/

Benjamin, W. “Experiencia y pobreza”. En El arte de la prosa ensayística 3. (2003). Venezuela: Fundación Metrópolis. Colección Umbrales; pp. 164-170.

Cadenas, R. (2009). En torno al lenguaje. Caracas-Venezuela: Otero Ediciones / Editorial CEC, S.A. El Nacional.

Cadenas, R. (1983). Anotaciones. Caracas-Venezuela: Fundarte. Colección Delta Nº 13.

Conrad, J. “Prefacio a El negro del Narcissus”. En El arte de la prosa ensayística 2. (2002). Venezuela: Fundación Metrópolis. Colección Umbrales; pp. 87-92.

Gallardo, A. (2014). Don Andrés Bello y su Gramática de la lengua castellana: tres hitos para la historia de la lengua común. Boletín de Filología, Tomo XLIX. Número 1: pp. 149-160.

Heidegger, M. (2001). “Construir, habitar, pensar”, en Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Kristeva, J. “Diez principios para el humanismo del siglo XXI” En Cuadernos de Literatura Nº 33 (enero-julio 2013). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana; pp. 407-412.

Leáñez-Aristimuño, C. (19 de julio de 2016) Entrevista serie “Estado de la lengua en Venezuela” Caracas-Venezuela: El Nacional. Suplemento Papel Literario. Recuperado de: http://www.el-nacional.com/papel_literario/Venezuela-III-Carlos-Leanez-Aristimunoi_0_886711637.html

Leáñez Aristimuño, C.; Canova González, A.; Graterol Stefanelli, G.; Herrera Orellana, L. A. y Matheus Hidalgo, M. (2015) La neolengua del poder en Venezuela. Dominación política y destrucción de la democracia. Caracas-Venezuela: Editorial Galipan.

Luengo Navas, J. (2004). “La educación como objeto de conocimiento. El concepto de educación”. En Pozo Andrés, M. del M.; Álvarez Castillo, J. L.; Luengo Navas, J. y Otero Urtza, E. Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Ocampo Londoño, A. (1982). “Andrés Bello, educador”. Centro Virtual Cervantes. THESAURUS. Tomo XXXVII. Número 2. Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/37/TH_37_002_157_0.pdf

Opazo, C. (7 de agosto de 2016). “¿Dónde quedan las humanidades y las artes en un futuro ministerio de ciencia?” Periódico El Mercurio (Chile), Sección Artes y Letras, E-6. Recuperado de http://impresa.elmercurio.com/Pages/NewsDetail.aspx?dt=2016-08-07&dtB=08-08-2016%200:00:00&PaginaId=6&bodyid=6

Opazo, C. (10 de agosto de 2016). Entrevista transmitida en el programa “La mañana informativa”. Canal 24 Horas (Chile). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=hFYehXF39S0

Paz, O. (1994). El arco y la lira. Colombia: Fondo de Cultura Económica.

Paz, Y. B. (2015). En busca de una gramática poética. Madrid: EDAF.

Picón-Salas, M. (1983). “Cultura y sosiego”. En Viejos y nuevos mundos. Caracas-Venezuela: Biblioteca Ayacucho. Selección, prólogo y cronología de Guillermo Sucre; pp. 511-514.

Savater, F. ¿Por qué sobra la filosofía? Publicado en El País el 1 de julio de 2016. Recuperado de: http://elpais.com/elpais/2016/06/22/opinion/1466601557_652759.html

Simonite, T. “El hombre que enseña a las máquinas a entender el lenguaje”. MIT Technology Review. Sección Informática. 17 de agosto de 2015. Recuperado de: https://www.technologyreview.es/informatica/47939/el-hombre-que-ensena-a-las-maquinas-a-entender-el/

Swift, J. (2002). “Sugestiones para un ensayo sobre la conversación”. En El arte de la prosa ensayística 2 (pp. 5-14). Venezuela: Fundación Metrópolis. Colección Umbrales.

Virilio, P. (1998). La Máquina de Visión. Madrid: Cátedra.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.