Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
Ways to remember the war: violence in photography and documentary flm of the Mexican Revolution
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

cine documental
fotografía
Revolución mexicana
violencia
dodocumentary flm
photography
revolution
violence
war

How to Cite

Avechuco Cabrera, D. (2018). Ways to remember the war: violence in photography and documentary flm of the Mexican Revolution. Revista Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.15517/h.v8i1.31466

Abstract

Photography and documentary flm had a leading role in the construction of the memory of the Mexican Revolution and the defnition of the new national identity. This stage of construction and defnition meant privileging and marginalizing certain images, while, thanks to their ambiguity or semantic weakness, they were reassigned meanings to others, with the purpose of forging a suitable
Revolution, that is, a Revolution that corroborated the premises of nationalist rhetoric. This paper analyzes how this process of “editing” had repercussions in the representations of the violence of photography and documentary flm, one of the most polemical aspects of the revolutionary movement to the extent that, besides chaos, shows incompatible cultural, political and social projects
https://doi.org/10.15517/h.v8i1.31466
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Abreu, E. (1932). El año artístico 1932 y las nuevas corrientes literarias en México. G. Sheridan (Comp.), México en 1932: la polémica nacionalista (pp. 440-446). México: Fondo de Cultura Económica.

Amábilis, M. (1925). Diego Rivera y su obra. El arquitecto, 34 (5), 1-2.

Arnal, A. (2010). Atila de tinta y plata. Fotografía del zapatismo en la prensa de la ciudad de México entre 1910 y 1915. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Benjamin, T. (2003). La Revolución mexicana: memoria, mito e historia. México: Taurus.

Casas, B. (2007). Hugo Brehme: el paisaje romántico y su visión sobre el mexicano. Dimensión Antropológica, 41, 171-201. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/dimension/article/view/2326/2239

Díaz, V. (2010). Querella por la cultura “revolucionaria” (2ª ed.). México: FCE.

Elías, P. (1988). Pensamiento político y social. Antología (1913-1936). México: FCE.

Fregoso, B. (2012). La película zapatista de Ocañas. Letras Históricas, 5, 123-132.

García, G. (1928). La obra de Diego Rivera. Contemporáneos, 1, 43-75.

Gautreau, M. (2007a). La Ilustración Semanal y el Archivo Casasola. Una aproximación a la desmitificación de la fotografía de la Revolución Mexicana. Cuicuilco, 14 (41), 114-140.

Gautreau, M. (2007b). ¿Violencia versus frivolidad? La irrupción de las fotografías de la Revolución en la prensa ilustrada mexicana. En M. C. Chaput y M. Peloille (Coords.), Sucesos, guerras, atentados: La escritura de la violencia y sus representaciones (pp. 99-111). París: Universidad de París.

Guzmán, M. L. (2010). El águila y la serpiente. En M. L. Guzmán, Obras completas I (4ª ed.). México: Fondo de Cultura Económica.

Jablonska, A. y J. F. Leal. (1997). La revolución mexicana en el cine. Filmografía 1911-1917 (2ª ed.), México: Universidad Pedagógica Nacional.

Knight, A. (2013). La Revolución mexicana: ¿burguesa, nacionalista o simplemente una ‘gran rebelión’? En A. Knight, Repensar la Revolución mexicana II (pp. 499-565). México: El Colegio de México.

Luna, A. de. (1984). La batalla y su sombra: La Revolución en el cine mexicano. México: Universidad Autónoma de Metropolitana-Xochimilco.

Mraz, J. (2009). Looking for Mexico: Modern Visual Culture and National Identity. Durham: Duke University Press.

Mraz, J. (2012). Photographing the Mexican revolution: commitments, testimonies, icons. Austin: University of Texas.

Pick, Z. M. (2010). Constructing the Image of the Mexican Revolution: Cinema and the Archive. Austin: University of Texas Press.

Reyes, A. de los. (1986). Filmografía del cine mudo mexicano 1896-1920. México: Filmoteca de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Sheridan, G. (Comp.). (1999). México en 1932: la polémica nacionalista. México: Fondo de Cultura Económica.

Siqueiros, D. A. (1924). Manifiesto de obreros técnicos, pintores y escultores. El Machete, 7, 4.

Vasconcelos, J. (1923). Invitación a los intelectuales y maestros para que se inscriban como misioneros. En Boletín de la Secretaría de Educación Pública (pp. 177-178). Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública.

Wood, D. M. J. (2009). Memorias de una mexicana: la revolución como monumento fílmico. Secuencia. Revista de historia y ciencias sociales, 75, 145-170.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.