Revista humanidades ISSN electrónico: 2215-3934

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/oai
The Place of the Insistence: an Approach to the Allograph Prefaces of Edwidge Danticat
pdf (Español (España))
epub (Español (España))

Keywords

violence
stereotype
writing
Haiti
violencia
estereotipo
escritura
Haití

How to Cite

Morales Quant, J. (2018). The Place of the Insistence: an Approach to the Allograph Prefaces of Edwidge Danticat. Revista Humanidades, 9(1). https://doi.org/10.15517/h.v9i1.35284

Abstract

In the following essay, I address a dimension of the Edwidge Danticat's work that has not been studied systematically: the configuration of her allograph prefaces. I am interested in approaching the introductions of The Butterfly’s Way: Voices from the Haitian Dyaspora in the United States, Haiti Noir, Haiti Noir 2, understanding them as spaces of repetition. And, in this regard, I defend two central hypotheses: 1) through the prefaces, Danticat repeats an important topic that is visible in her first narrative works. I refer to the manifestations of precarious or vulnerable life in Haiti, that is to say, the ways in which a human being is exposed to others, under the forces of oppression or affect (Butler, 2006, 2010). From a critical position, the writer examines practices of physical violence, and questions discourses that reduce symbolically to social subjects (Didi-Huberman, 2014); 2) in relation to this, the author repeats narrative procedures that move between one book and the other, one preface and the other, and inside the preface: the use of first person narrator, grammatical and lexical elections, writing scenes, information exposure schemes, quotes, paraphrase and polysemy.

https://doi.org/10.15517/h.v9i1.35284
pdf (Español (España))
epub (Español (España))

References

Afropedea.(s.f). Kompa. http://www.afropedea.org/compa—kompa—music

Aguiar e Silva, V. (1984). Teoría de la literatura. Madrid: Gredos.

Aiello, F. (2014) “Moi, Tituba de Maryse Condé: reescribir la literatura de los hombres”, CELEHIS, 28, pp. 11-29. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-94632014000200001

Bal, M. (1990). Teoría de la Narrativa, Barcelona, Cátedra.

Benjamin, W. (2002). “Sobre el concepto de historia”, IX, La dialéctica en suspenso. Santiago de Chile: Lom.

Benítez Rojo, A. (1989) La isla que se repite. El Caribe y la perspectiva postmoderna. Hanover: Eds. del Norte.

Bhabha, H. (1994). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.

Bonfiglio, F. (2014). El ensayo que se repite o el Caribe como lugar-común Antonio Benítez Rojo, Édouard Glissant, Kamau Brathwaite). Anclajes, vol.18, No.2. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692014000200002

Butler, J. (2006). Vida Precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra: las vidas lloradas. Barcelona: Paidós.

Cañelles, R., Zapata, A., Ayuso, A., Cañelles, I., Lorenzo, A., Duel, M.J. (2002).Curso de teoría y práctica del relato, Estructura del relato y ejercicios de estilo. Madrid, Fuentetaja.

Chancy, M. (2010). “Violence, Nation, and Memory: Danticat ́s Farming of bones”, en: Munro, Martin (ed.), Edwidge Danticat. A reader’s guide. Estados Unidos: University of Virginia Press.

Danticat, E. (2001). The Butterfly’s Way. Voices from the Haitian Dyaspora in the United States. New York: Soho Press.

Danticat, E. (2011). Haiti Noir. New York: Akashic Books Noir Series

Danticat, E. (2013). Haiti Noir 2. New York: Akashic Books Noir Series.

Danticat, E. (2005). After the dance. A walk through carnival of Jacmel. Estados Unidos: Vintage.

Danticat, E. (2007). Brother I’m dying. Estados Unidos: Alfred Knopf.

Daroqui, M. (2005). Escrituras heterofónicas. Narrativas caribeñas del siglo XX. Rosario: Beatriz Viterbo.

De Ferrari, G. (2007). Vulnerable states: bodies of memory in contemporary Caribbean fiction. United States: University of Virginia Press.

Didi-Huberman, G. (2014). “Parcelas de humanidades”, Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Editorial Impedimenta. (s.f). Magnitud imaginaria. Recuperado de http://impedimenta.es/prensa.php/llmagnitud—imaginariagg—de—stanislaw—lem

Fernández, Macedonio. (1967). Museo de la novela de la eterna. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Gallagher, M. (2010) “Concealment, Displacement, and Disconnection: Danticat ́s The Dew Breaker”, en Martin Munro (ed). Edwidge Danticat. A reader’s guide. Estados Unidos: University of Virginia Press.

Gardaretti, C. (2011). “30,000 `Sebastien Onius` Brought from the Margins to the Center through Memory in Edwidge Danticat ́s The Farming of Bones”. E-scrita. Revista do Curso de Letras da UNIABEU, 2, 6. Recuperado de http://revistauniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/217

Giorgi, Gabriel. (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Genette, G. (2001). Umbrales. México: Siglo XXI.

Haitian music. (s.f). Rasin. Recuperado de http://www.haitianmusic.net/popular—haitian— music/rasin/Kreyolcuisiine. (S.f). Bacalao chiquetaille. Recuperado de http://es.kreyolcuisine.com/receta_criolla. asp?s=bacalao—chiquetaille

Knepper, W. (2012). In/justice and necro-natality in Edwidge Danticat’s Brother, I’m Dying. The Journal of Commonwealth Literature. 47(2), pp. 191-205.

Jakobson, R. (1981). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.

Lem, S. (2013). Magnitud imaginaria. España: Impedimenta.

Lafon, M. (1999). Poética del prólogo. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria.

Luppi, J. (2010). ́Llamar la atención, soltar un aliento y escucharse`. Facetas del yo en la escritura paratextual de Fogwill. Actas del II Coloquio Internacional Escrituras del Yo. Recuperado de http://www.celarg.org/int/ arch_coloquios/luppi_acta.pdf

Maeseneer, R. de. (2006). Encuentro con la narrativa dominicana contemporánea, Madrid, Iberoamericana.

Mardorossian, C. (2010). “Danticat and Caribbean Women Writers”, en Munro, M. (ed.). Danticat. A reader’s guide, Estados Unidos, University of Virginia Press.

Mattio, E. (2010). Vulnerabilidad, normas de género y violencia estatal: ontología social y política sexual en la última Judith Butler. Pensamiento Plural, 7, pp.159-172. Recuperado de https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index. php/pensamentoplural/article/view/3650/2986

Morales, J. (2017). Variaciones sobre el recuerdo doloroso y el olvido en la obra de Edwidge Danticat. Tesis de maestría, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras. Disponible en forma virtual en repositorio:http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/3350

Munro, “Introduction: Borders”, en Martin Munro (ed.).(2010). Edwidge Danticat. A reader’s guide. Estados Unidos: University of Virginia Press.

Nana, M. y Danquah, A. (2001). On Becoming American; Personal Essays by First Generation Immigrant Women, New York, Hyperion.

Pimentel, L. (2001). El espacio en la ficción. Ficciones espaciales. La representación el espacio en los textos narrativos. Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores, UNAM.

Pont, Jaume. (2012). Espejo y laberinto. Estudios sobre literatura hispánica contemporánea. Lérida: Editions de la Universitat de Lleida.

Premat, J. (2006). “El autor. Orientación teórica y bibliográfica”, en Premat, Julio (ed.). Figures d ́Auteur. Figuras de autor. Cahiers de LI.RI.CO. Littératures 14 contemporaines du Río de la Plata N. 1, pp. 311-317. Université de Paris 8 Vincennes - Saint-Denis.

Price-Mars, J. (1928). Ainsi parla l’oncle. Essai d’ethnographie. Compiègne: Imprimerie de Compiègne. Información bibliográfica tomada de la página http://ile-en-ile.org/price-mars/

Pulitano, E. (2008). Landscape, Memory and Survival in the Fiction of Edwidge Danticat. Anthurium. A Caribbean Journal Studies, 6 (2). Recuperado de http://scholarlyrepository.miami.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1165&context=anthurium

Reyes Mate, M. (1991). La razón de los vencidos. Barcelona: Antrophos.

Reyes Mate, M. (2006). Medianoche en la historia: comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia.” Madrid: Trotta.

Rodríguez, A. (2015). Música ESO I. Editex. Recuperado de www.google.book.com

Schvartzman, J. (2016). Límites y emancipación del prólogo. Programa de seminario de maestría/doctorado. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA).

Stecher, L y Oliva, M. (2011). “Subjetividades, raza y memoria en Cosecha de huesos, de Edwidge Danticat.” Revista Casa de las Américas, No. 264.

Stecher, L. (2011). Diáspora, duelo y memoria en Mi hermano de Jamaica Kincaid. Revista Chilena de Literatura. No. 78, pp. 185-203. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3602/360233417009.pdf

Universidad Javeriana. Manual Normas APA. Cali: Universidad Javeriana de Cali. Recuperado de http://portales.puj.edu.co/ftpcentroescritura/ Recursos%20C.E/Estudiantes/Referencia%20bibliogr%C3%A1ficas/ Normas%20APA%206a%20actualizada.pdf http://es.kreyolcuisine.com/receta_criolla.asp?s=bacalao—chiquetaille

Vidal, L. (2013). Cuerpos vulnerables con máscaras blancas. Yo, Tituba, la bruja negra de Salem, de Maryse Condé. Cuadernos de literatura del Caribe e Hispanoamérica. N.18, pp. 167-193. Recuperado de http://investigaciones. uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/cuadernos_literatura/article/view/1210

Comments

Downloads

Download data is not yet available.